Bukefalos 28 år!

Knöl på ryggraden?

fridiz

Trådstartare
Mitt stora kallblod har länge, eller iaf sen jag tog över honom ( lite över ett år sedan ) haft som en knöl på ländryggen, alltså som om tornutskotten gått ihop. Knölen är hård.
Jag har bara accepterat det faktum att han ser ut så då han aldrig visat obehag. Har dessutom haft ute veterinär 4 gånger under det här året ( 3 olika ) som har kollat igenom hästen, andledningen till att jag haft ute vet så många gånger är att han grundvaccinerats ( då tidigare fodervärd struntat i vaccinering ) & att han har kollat sitt ena bakben som han haft problem med. Kan dock tillägga att problemen i bakbenet är borta och han går idag ca 5-6 gånger i veckan utan problem. Men iaf, veterinärerna har inte anmärkt något om knölen på ryggen, hade ut vet senast för en vecka sedan. Veterinären som var ute senast sa att han var bra i hull, fint och jämt musklad och hade inga övriga problem som hon kunde se.

Han är dessutom världens gladaste och piggaste och har aldrig visat sig ha ont i ryggen. Han bockar aldrig eller gör något annat dumt som skulle tyda på att något gör ont. Köpte en ny sadel för 6 månader sedan och innan det, när knölen fortfarande var där, har han gått barbacka i flera år då han inte haft någon sadel ( enligt tidigare fodervärd ).
Han är ju en framtung häst, en stor nordsvensk liksom, men vi tränar en del dressyr och bakbenen kommer mer och mer så det verkar ju inte heller vara något problem.

Han reagerar inte om jag rör eller trycker på knölen men har blivit lite nojig över det här på senaste tiden. Vad tror ni? Varit med om liknande? Tänkte ta ut massör inom kort.
Men behåll gärna en god ton, detta är självklart lite känsligt.

Tacksam för svar :)
 
Kan du inte lägga ut en bild på hur din hästs knöl ser ut? Hade varit intressant att se eftersom jag själv har en häst med en knöl på ryggen... Ibland verkar den framträda mer, ibland mindre.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: nexxa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 387
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
792
Senast: MayGrace
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Olika sätt i olika länder
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp