Bukefalos 28 år!

Köldtillägg?

farin

Trådstartare
God morgon! Finns det någon morgonpigg här som kan svara på vad formeln för köldtillägg är? Alltså hur mycket extra grovfoder/100 kg häst/minusgrader man skall räkna med? Känns lite aktuellt just nu :p
 
Vet inte exakt men har hört att man ska lägga på runt 10%, när det är som idag hos oss -17 grader så slänger vi ut mycket så dom kan stå och tugga nästan hela tiden när dom är ute. Dom är inte ute så himla länge heller, vi tar in dom tidigare. Man ser ju när dom vill komma in, när dom står och trampar vid grinden..då pockar vi in dom oavsett om klockan är 12 eller 16..dom får bestämma själva.
 
Märren får mängder av hösilaget, så att hon tugger "nästan" hela tiden och det är meningen att hästen håller sej "varm".
Dessutom vill hon inte gå in tidigare, hon springer ifrån oss.. :D
Hon brukar gå in vid 19-20 på kvällen, springer fram till grinden när jag kommer bara för att få lite, lite kraftfoder.... :D

//Carolrita
 
Foderexpert på lantmännen

sa för några år sedan till mig att ner till -10 grader behövs inget extra tillägg. Jag har förut haft hästar på lösdrift och för enkelhetens skull haft ordentligt med fräsch halm i vindskydden - då vet jag att de alltid kan få i sig mer energi (som ju kan vara vad som behövs vid kyla) via denna.
Min nuvarande situation med inackorderad islänning som är ute ca 10-12 timmar per dag: ger inget tillägg alls - hon är rejält pälsad o står ju inne på nätter med fullt med halm i boxen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
616
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
665
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp