Kön på kaninungar?

Sasse

Trådstartare
Det finns två stycken kaninungar i stallet som jag har fått i uppdrag att könsbestämma. Jag har dock ingen kunskap inom området, så jag undrar helt enkelt vad det är jag ska titta efter? Hur ska en hane resp. en hona se ut?

Någon som kanske kan lägga in en bild på er kanin för att förtydliga vad jag ska titta efter? Jag har tyvärr ingen möjlighet att ta bilder på de här kaninungarna, de är alldeles förvildade.
 
Sv: Kön på kaninungar?

Nu ska jag föröka förklara.. :p

lägg kaninen på rygg i knät. ta gärna hjälp av någon så att en av er kan hålla å den andra titta.

tryck lite lätt nedanför, då kommer det komma ut som en plupp. om det är en springa eller ett streck på pluppen är det en hona. om det är en prick är det en hane. :laugh:


/mimmi
 
Sv: Kön på kaninungar?

Det finns en artikel inne på kanin.ifokus som handlar om just könsbestämning, med både text och bilder.

Länk till artikeln

Det lättaste är om man sätter tummen nedanför könet och pekfingret ovanför och sen för pekfingret uppåt.
Det syns ungefär på bilderna hur man gör.
Om inte, så kan jag filma imorgon om du vill. :)
Har dock enbart 2 vuxna, samt en hane på 10v.
 
Sv: Kön på kaninungar?

sally_lipton: Tackar! Jag misstänker att det behövs minst två personer att kolla de här kaninungarna, det kommer vara i princip omöjligt att göra det själv :p

_Ninni_Hedblom_: Tackar så mycket för länken! Jag tror jag fattade, jag antar att jag märker imorron om så inte var fallet ;) Får uppdatera här om hur det gått, men tack så mycket för erbjudandet om filmning!
 
Sv: Kön på kaninungar?

Det känns som om det gick ganska bra idag, klarade av det helt själv t.om. ;)
Jag är dock lite osäker på den ena kaninen, min första tanke var att det var en hane, sedan att det var en hona, och sen visste jag inte riktigt. Det var dock stora skillnader mellan den första kaninen och den andra, på den andra kunde man tydligt se att det var en hane (läs; en "plupp" tittade fram när man tryckte :p), men på den första så hände inget sådant.

Det lutar åt att det är både en hona och en hane, men för säkerhetskull så undrar jag om det även om de är lika gamla kan vara så att den ena är mindre utvecklad än den andra? Bör jag hålla koll på den mindre "okänd könade" kaninungen? Eller kan jag vara säker på att det är en hona?
 
Sv: Kön på kaninungar?

Är du osäker, så håll lite koll på den.
Vissa kan vara svårare att se på, trots att de är jämngamla.
Förra årets kull trodde jag att det var 1 hane och 3 honor, vilket det också var.
Dock var den som jag trodde var hane faktiskt hona, och en av "honorna" visade sig vara hane när de blev en vecka äldre. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: hundvalpen
·
  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 183
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 799
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp