Bukefalos 28 år!

Köp av bärbar dator

Pazuzu

Trådstartare
Ja, det är en verklig djungel att försöka hitta rätt i... Och jag skulle behöva lite råd och tips om bra modeller.

Några krav/önskemål jag har:
- Maxpris ca 7000 kr
- Helst 4GB minne eller därikring, det värsta som finns är när det går seeegt när man har flera program igång samtidigt, och jag har hört att nya Windows Vista kräver mycket minne
- Ska gå att kunna använda trådlöst internet, men det funkar väl kanske på alla modeller?
- Stort hårddiskutrymme är inte jätteviktigt, räcker säkert med 160 GB för mig att spara grejer på, men det kanske behövs mer i och med nya operativsystemet?

Datorn ska användas till i huvudsak surfning, ordbehandling, och lättare bildredigering (beskärning och förminskning av bilder). Jag har som sagt gärna flera program uppe samtidigt, webbläsare, ordbehandlingsprogram, paint/photoshop och ev. någon musikspelare, så jag vill ha en dator som fixar detta utan att den segar ner sig totalt.

Nämnas bör är att jag har mycket lite erfarenhet av bärbara datorer, har endast suttit vid andras datorer, och känner att jag kanske inte riktigt vet vad som är viktigt att tänka på vid köp av just bärbara datorer. Så tips mottages tacksamt!

Dessa har jag fastnat lite för, är det någon som har erfarenhet av dem och kan rekommendera/avråda?

Acer TravelMate 5530G-704G32Mi

Fujitsu-Siemens AMILO Pa 3553-003
 
Sv: Köp av bärbar dator

Iaf jag tycker att det är smidigast med en tråd per användare i och med att man har olika krav/önskemål och prisgränser. Det är ju ganska meningslöst för mig att titta på en massa trådar där folk vill ha spel/filmdatorer och/eller mycket mindre/högre prisgräns än mig.
 
Sv: Köp av bärbar dator

Ja, det är en verklig djungel att försöka hitta rätt i... Och jag skulle behöva lite råd och tips om bra modeller.
Spontana reflektioner är att båda datorerna du länkar till ser ut att sakna Bluetooth och Firewire, men det kanske inte är viktigt för dig.
En annan detalj är att båda har en övre gräns vid 4 GB RAM (oavsett hur mycket de levereras med), vilket kanske kan kännas begränsande.
(Och att en butikskedja (OnOff) som gör anspråk på att vara seriös beskriver operativsystemet med "Windows vista home premium göra datorupplevelse extra bra." vilket gör att man kanske inte skall hoppas på överdrivet kvalificerad säljsupport utan bör veta själv precis vad man vill ha. :grin:)

På det hela taget är nog båda datorerna helt ok; mycket handlar ju om vilka erbjudanden som finns i butikerna just för dagen. Vi nappade härom veckan på en HP/Compac till frun, en sådan HÄR. Efter gediget övervägande framstod den som en vettig kompromiss utifrån en handfull punkter. Den väger några hekto mindre än de du länkar till, samtidigt som den åtminstone på pappret har en aning (om än marginellt) bättre snurr på processorn. Den levereras med 3 GB RAM men kan bestyckas med upp till 8 GB, vilket känns mer framtidssäkert. Den har både Bluetooth och Firewire (samt förstås några USB2-portar och WLAN), samt fingeravtrycksläsare, och 250 GB HD. Och så hade de en bra deal på NetOnNet med bättre pris än de 7999 som HP anger som listpris - men det var då. :grin:
 
Sv: Köp av bärbar dator

Spontana reflektioner är att båda datorerna du länkar till ser ut att sakna Bluetooth och Firewire, men det kanske inte är viktigt för dig.

Nej, det är inget som jag kommer ha någon användning för, så det spelar ingen roll.

En annan detalj är att båda har en övre gräns vid 4 GB RAM (oavsett hur mycket de levereras med), vilket kanske kan kännas begränsande.

Ajdå, det har jag missat. Men frågan är om jag kommer att behöva mer än 4GB. Hm, tål att tänkas på.


(Och att en butikskedja (OnOff) som gör anspråk på att vara seriös beskriver operativsystemet med "Windows vista home premium göra datorupplevelse extra bra." vilket gör att man kanske inte skall hoppas på överdrivet kvalificerad säljsupport utan bör veta själv precis vad man vill ha. :grin:)

Jo, att det är lite si och så ibland med OnOff kan jag hålla med om, men å andra sidan brukar jag rent generellt undvika att vända mig till butikspersonal för råd och support, just med tanke på att de inte alltid kan sina produkter. Då är det bättre att fråga ex. här så brukar man få bra med tips och råd.;)

På det hela taget är nog båda datorerna helt ok; mycket handlar ju om vilka erbjudanden som finns i butikerna just för dagen. Vi nappade härom veckan på en HP/Compac till frun, en sådan HÄR. Efter gediget övervägande framstod den som en vettig kompromiss utifrån en handfull punkter. Den väger några hekto mindre än de du länkar till, samtidigt som den åtminstone på pappret har en aning (om än marginellt) bättre snurr på processorn. Den levereras med 3 GB RAM men kan bestyckas med upp till 8 GB, vilket känns mer framtidssäkert. Den har både Bluetooth och Firewire (samt förstås några USB2-portar och WLAN), samt fingeravtrycksläsare, och 250 GB HD. Och så hade de en bra deal på NetOnNet med bättre pris än de 7999 som HP anger som listpris - men det var då. :grin:

Ja, det gäller att hänga med om man ska göra klipp. Jag har varit med om liknande fynd på Netonnet. Ena stunden finns de där och i nästa inte. Det är bara att gratulera till ett bra köp!:)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har funderingar på att införskaffa en ny dator, och funderar då på om det finns chans att få in lite pengar genom att sälja nuvarande...
Svar
2
· Visningar
987
Senast: tomten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp