Bukefalos 28 år!

Köpa begagnad bil

monster1

Trådstartare
Vad är det jag ska titta på när det gäller hållbarhet? Är det hur gammal den är, hur många mil den gått eller hur många ägare den haft?
 
Vad är det jag ska titta på när det gäller hållbarhet? Är det hur gammal den är, hur många mil den gått eller hur många ägare den haft?

Jag skulle säga en kombination av allt det där. Ålder i sig behöver inte vara ett problem, inte miltal heller, om den är välskött. Då kan det vara sämre att köpa en 3 år nyare som haft 10 ägare senaste året (läs: då är det säkert något lurt med den). Men det kan vara svårt också, och bra på pappret är definitivt inte lika med bra IRL.
Kan bara ta de bilar jag haft som exempel:
Bil 1: Volvo 940 1997. Köpte den 2015 (när den var 18 år gammal). Hade haft 1 ägare och gått 17 500 mil. Kostade 18 000 kr. Jättefin, eller hur? "Jättefin" var just ordet :grin: Den hade ungefär x3 så många fel som jag har tår och fingrar tillsammans, den var helt sönderrostad (och övermålad med tipp-ex!), hade aldrig någonsin blivit servad, hade förfalskade besiktningsprotokoll (och troligen en mutad besiktningsman också!) och övrig dokumentation. Osv. osv. osv. Såldes efter 6 månader till några bilkunniga killar neråt i landet (Ö-Götland) som nu fixat i ordning den.
Bil 2 (min nuvarande bil): Volvo 850 1996. Köpte den april 2016 (när den var 20 år gammal). Hade haft 3 ägare och gått 22 500 mil. Kostade 8 000 kr. Mycket lägre pris, lite äldre, lite fler mil osv. Kunde ju varit en indikator på att den då skulle vara ett snäpp sämre? Knappast! Den är helt rostfri, går klockrent, har alltid (enda till vi köpte den) fått Volvos Originalservice varje år, varenda kvitto ner till spolarvätska inköp finns insatt i en pärm osv. osv.

Mitt tips är att titta på bilen i verkligheten, och provköra den. Är det inte något väldigt extremt (typ en 5 år gammal bil som gått 25 000 mil, en bil som haft 10 ägare senaste året osv.) skulle jag inte haka upp mig allt för mycket på sånt.
Dessutom finns Carfax också där man kan kolla upp bilens historik. Det kostar någon hundralapp typ. De har även en gratis riskkontroll som man kan börja med att kolla. (Den hade dock inte hjälpt mig med 940, men allt som oftast kan man få en indikation om något är galet redan där!)
 
Ett tips kan vara att ringa till den som ägt bilen innan den som säljer den nu. De har inget att förlora på att vara ärliga med hur bilen skötts och eventuella fel. Om det nu inte nuvarande ägare haft den jätte länge.
 
Ett tips kan vara att ringa till den som ägt bilen innan den som säljer den nu. De har inget att förlora på att vara ärliga med hur bilen skötts och eventuella fel. Om det nu inte nuvarande ägare haft den jätte länge.

Jag hade INTE blivit glad om någon ringt och frågat om en bil jag sålt!

@monster1: Är man intresserad av en äldre bil får man kolla upp den så mycket det går via nätet, ev göra en bildiagnos/bilkontroll hos någon besiktningsfirma osv samt vara beredd på att en äldre bil är alltid en chansning.
 
Jag hade INTE blivit glad om någon ringt och frågat om en bil jag sålt!

@monster1: Är man intresserad av en äldre bil får man kolla upp den så mycket det går via nätet, ev göra en bildiagnos/bilkontroll hos någon besiktningsfirma osv samt vara beredd på att en äldre bil är alltid en chansning.
Äldre bil är mellan 4-6 år gammal ungefär och spannet på mil är mellan 2000 och 13 000 mil, de flesta bilarna har haft 2 ägare. Jag kommer köpa från en bilhandel eftersom jag är lat och okunnig och hoppas bli av med min egen skruttbil.
 
Äldre bil är mellan 4-6 år gammal ungefär och spannet på mil är mellan 2000 och 13 000 mil, de flesta bilarna har haft 2 ägare. Jag kommer köpa från en bilhandel eftersom jag är lat och okunnig och hoppas bli av med min egen skruttbil.

Då har du mycket bättre skydd än om du köper från en privatperson även om det generellt bli lite dyrare. Kolla på Blocket på likvärdiga bilar (märke, modell, år, miltal) så får du ett hum om priset. Sedan går det alltid att försöka pruta eller få med något extra (total rekond, en service etc).
 
Jag hatar att köpa bil! Folk är så himla oärliga så det är inte sant.
Kompisen sålde sin skruttbil billigt. Ärlig annons med bilder på alla skavanker.
Några dagar senare la köparen ut bilen på annonsen igen, aldrig sett så många lögner på så liten yta. Jag lider med den som köpte rishögen.

Jag satsar på få ägare och fullt ifylld servicebok samt att jag tar med mig någon som är en jävel på bilar.
 
Jag hatar att köpa bil! Folk är så himla oärliga så det är inte sant.
Kompisen sålde sin skruttbil billigt. Ärlig annons med bilder på alla skavanker.
Några dagar senare la köparen ut bilen på annonsen igen, aldrig sett så många lögner på så liten yta. Jag lider med den som köpte rishögen.

Jag satsar på få ägare och fullt ifylld servicebok samt att jag tar med mig någon som är en jävel på bilar.
Jag har tyvärr ingen sådan att tillgå, men det hade varit praktiskt.
 
Köpa bil är alltid en chansning...
Vissa går sönder hela tiden.
Min väninna köpte en fin Audi, ett fåtal år gammal och från bilfirma. Gjorde alla rätt enligt skolboken.
Den bilen var sönder JÄMT och det var aldrig några billiga fel utan tiotusen för det, tjugotusen för något annat, till och med femtio tusen för vad det nu var... Det var ingen bra bil.

För några år sedan köpte vi en v70 som gått nästan 40'000 mil.
Den har väl haft något småfel men annars tuffar den bara på och i dagsläget har den gått 49'000 mil. Den bilen kommer vi behålla tills den till slut ger upp.
 
Antal ägare är ett bra tecken.
Många ägare = många som blivit så missnöjda att de gett upp. Såklart en generalisering, men väldigt ofta korrekt.

Men välfyllt serviceprotokoll är också ett tecken. En bil som servas korrekt håller ofta länge. En bil som aldrig servas har en kort livstid.

Ring gärna märkeshandlaren och fråga vilka stora reparationer som SKA vara gjorda vid ett visst miltal. Kolla sedan med säljaren (och begär bevis) om de är genomförda som planerat.

Själv äger jag gärna bilar tills de ramlar sönder (dvs 10-15 år med den körmängd som jag producerar). Är man nöjd så är man.
 
Antal ägare är ett bra tecken.
Många ägare = många som blivit så missnöjda att de gett upp. Såklart en generalisering, men väldigt ofta korrekt.

Men välfyllt serviceprotokoll är också ett tecken. En bil som servas korrekt håller ofta länge. En bil som aldrig servas har en kort livstid.

Ring gärna märkeshandlaren och fråga vilka stora reparationer som SKA vara gjorda vid ett visst miltal. Kolla sedan med säljaren (och begär bevis) om de är genomförda som planerat.

Själv äger jag gärna bilar tills de ramlar sönder (dvs 10-15 år med den körmängd som jag producerar). Är man nöjd så är man.
Jag med, men min bil faller sönder just nu, 10 000 kr i höstas och nu går den inte igenom besiktningen utan 10 000 kr i reparationer igen så det är dags för en ny (bättre begagnad).
 
Äldre bil är mellan 4-6 år gammal ungefär och spannet på mil är mellan 2000 och 13 000 mil, de flesta bilarna har haft 2 ägare. Jag kommer köpa från en bilhandel eftersom jag är lat och okunnig och hoppas bli av med min egen skruttbil.

4-5 år är inte gammalt.:p Första bilen som jag köpte är över 40 år gammal, haft 20 ägare och har gått 37 000 mil. Visst har jag fått skruva lite på grund av problem med laddning och kylare. Men sen dess har jag inte haft några problem. ;) Till skillnad från en annan bil som jag fick av pappa. Den har det varit ständiga problem med sedan jag fick den. :mad:
Annars ser jag att du redan har fått många bra tips så jag har inget att tillägga.:D
 
4-5 år är inte gammalt.:p Första bilen som jag köpte är över 40 år gammal, haft 20 ägare och har gått 37 000 mil. Visst har jag fått skruva lite på grund av problem med laddning och kylare. Men sen dess har jag inte haft några problem. ;) Till skillnad från en annan bil som jag fick av pappa. Den har det varit ständiga problem med sedan jag fick den. :mad:
Annars ser jag att du redan har fått många bra tips så jag har inget att tillägga.:D
Nej det är en bil som är ny men inte fabriksny och som tagit sig ned några hack i värde så jag kan köpa den utan att göra ett jättehål i min ekonomi. Jag var mest intresserad av vilken av dessa parametrar som var viktigast eftersom jag jämför samma märke och modell med varandra.
 
Äldre bil är mellan 4-6 år gammal ungefär och spannet på mil är mellan 2000 och 13 000 mil, de flesta bilarna har haft 2 ägare. Jag kommer köpa från en bilhandel eftersom jag är lat och okunnig och hoppas bli av med min egen skruttbil.

Då är det inte så hög risk :)
Köp en bil du gillar.

Nu har vi bara nya bilar (en -12 och en -17) och det är inte så mycket som kan krångla då. Vi ska byta bromsar på den äldre nu, annars är det minimalt med meck.
 
Ett tips kan vara att ringa till den som ägt bilen innan den som säljer den nu. De har inget att förlora på att vara ärliga med hur bilen skötts och eventuella fel. Om det nu inte nuvarande ägare haft den jätte länge.
Fast även om någon skulle göra så... det säger ju inte ett dugg. Person 1 kan ha skött bilen perfekt enligt konstens alla regler, sedan sålt bilen till person 2. Person 2 kan då ha misskött den, ha krockat lite och lagat den slarvigt eller vad som helst. Ringer du person 1 så säger hen att bilen är bra, Person 2 säger också att bilen är bra men i själva verket är det en dålig bil som person 2 bara är skicklig nog att framställa som bättre än vad den är.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 597
Senast: mars
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
918
Senast: Fruentimber
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 473
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
14 665
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp