Bukefalos 28 år!

Köpa dyrare bil som sambo, vad ska man tänka på?

Presto

Trådstartare
Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon del ur sambolagen. Huset köpte vi 50/50 och vi har lagt in exakt lika mycket kontant och delar alla kostnader helt lika. Vi tjänar hyfsat lika och båda är nöjda med upplägget. Vi behöver varsin bil och idag äger vi var sin. Bilarna köpte vi innan vi träffades och vi har alltid betalat allt på våran egen och inget på den andres, vi har i undantagsfall använt varandras bilar. Han gillar inte att köra min och jag gillar inte att köra hans ;)

Men, min bil sjunger på sista versen, hans klarar sig några år till utan problem. Men vi har pratat om vi ska tänka lite smart inför framtiden, t.ex. så har ingen av våra bilar dragkrok, något vi saknar. Han har en sedan och vi känner också båda att vi inte klarar oss utan kombi (jag har det idag). Dels då vi gillar att åka till fjällen och festivaler, men det känns nästan som ett måste nu när vi har hus (kör mycket grejer). Vi spanar på en bilmodell i 200 000-250 000kr klassen. Det vi funderar på är att man på något sätt ska tänka lite mer att det är en gemensam bil.. Jag kommer stå som ägare.

För vi båda känner att det är rimligt att den som har mest behov av bilen kör den, men det kommer garanterat vara jag som har den till vardags (gillar som sagt inte att köra hans bil). Men vi känner oss lite handfallna hur vi ska lägga upp det. Det är inget känsligt ämne mellan oss, men båda vill att det ska bli så rättvist som möjligt. Vad är den vanligaste? Känns inte riktigt bra att vi ska betala 50/50 av inköpspriset då han inte kommer använda den alls lika mycket som jag, men samtidigt är det ett gemensamt beslut att vi behöver en stor, bra, pålitligt bil. Vi kommer köpa en årsmodell som är 3-4år gammal, så den absoluta värsta prissänkningen kommer ha varit, men det kommer sjunka mycket i värde i vår ägo också såklart. Hur ska man ta med det i beräkningarna?

Hur hade ni gjort? Eller är det enklare att jag köper hela själv då jag kommer stå som ägare (slipper man krångla med avtal å grejer) och han betalar typ löpande utgifter som service, nya däck m.m.? Hur hade ni gjort? Känner mig helt vilsen hur man ska tänka
 
Vi köpte en bil för 100 i fredags. Betalade hälften var. Jag kommer köra den till vardags, men den står på sambon, försäkringen blir billigare på honom.

Det kommer vara "våran" bil så det dyrare delar vi på, det billigare tar nog jag, när jag ändå kör den mest. (Besiktning, tvätt osv)
 
Hur hade ni gjort? Eller är det enklare att jag köper hela själv då jag kommer stå som ägare (slipper man krångla med avtal å grejer) och han betalar typ löpande utgifter som service, nya däck m.m.? Hur hade ni gjort? Känner mig helt vilsen hur man ska tänka
Jag har haft dyrare nyare bilar än maken. De har stått på mig men vi hade gemensam ekonomi så vi betalade räkningarna från gemensam pott.

Hade vi inte haft gegmensam ekonomi hade jag velat ha det som du skriver. Jag skulle köpt min bil, men maken betalt en andel i paritet med det han använt bilen, eller vi gemensamt använt den.
 
Om det ska vara din bil och bara du ska använda den, då ska du betala den själv.
Ska ni ha den gemensamt ska ni betala gemensamt tycker jag!
Inget mellanting av det båda för då blir det för krångligt och någon kommer bli sur i slutändan.
 
Kan ni inte slå ihop kostnaden för båda bilarna och sedan delar ni det med två?
Sedan vem som kör bilen till vardags spelar väl mindre roll, ni täcker ju på detta sätt ert behov av två bilar.

(jag brukar föreslå ett gemensamt räkningskonto därifrån man betalar allt som man vill nyttja gemensamt ex hus och bilar, kanske lite buffertspar för reparationer nya däck etc, sedan betalar var och en in till detta räkningskonto antingen hälften var eller om man väljer att ha någon form av procentuell fördelning)
 
Som @Derivata skriver. Kan ni inte dela på kostnaderna för båda bilarna, det borde bli mest rättvist. Om någon använder bil mycket fler mil för privata ärenden kan denne betala den extra bensinen själv eller betala en något större procent av totalkostnaden.
 
Om ni delar så skriv ett papper om det, för sambolagen omfattar inte bilar. Utan bilen räknas tillhöra den som står på den, och man kan bara vara en ägare hos transportstyrelsen. Och det är enklare att ha ett avtal er emellan om det ekonomiska än dra det via tex samäganderättslag om ni blir osams.
 
Vi köpte en bil för 100 i fredags. Betalade hälften var. Jag kommer köra den till vardags, men den står på sambon, försäkringen blir billigare på honom.

Det kommer vara "våran" bil så det dyrare delar vi på, det billigare tar nog jag, när jag ändå kör den mest. (Besiktning, tvätt osv)

Hur löste ni det juridiskt? Eller är ni gifta?
 
Om det ska vara din bil och bara du ska använda den, då ska du betala den själv.
Ska ni ha den gemensamt ska ni betala gemensamt tycker jag!
Inget mellanting av det båda för då blir det för krångligt och någon kommer bli sur i slutändan.

Jag kommer ha den som bruksbil, han kommer använda den vid behov.
 
Kan ni inte slå ihop kostnaden för båda bilarna och sedan delar ni det med två?
Sedan vem som kör bilen till vardags spelar väl mindre roll, ni täcker ju på detta sätt ert behov av två bilar.

(jag brukar föreslå ett gemensamt räkningskonto därifrån man betalar allt som man vill nyttja gemensamt ex hus och bilar, kanske lite buffertspar för reparationer nya däck etc, sedan betalar var och en in till detta räkningskonto antingen hälften var eller om man väljer att ha någon form av procentuell fördelning)

Detta har vi inte ens tänkt på! Ska genast höra med honom :)
 
Om ni delar så skriv ett papper om det, för sambolagen omfattar inte bilar. Utan bilen räknas tillhöra den som står på den, och man kan bara vara en ägare hos transportstyrelsen. Och det är enklare att ha ett avtal er emellan om det ekonomiska än dra det via tex samäganderättslag om ni blir osams.

Precis som jag skriver i första inlägget måste vi ordna med avtal om det blir så att vi köper den ihop men jag står som ägare. Men frågan är om det är den bästa lösningen?
 
Mest rättvisa är att fördela inköpskostnaden efter hur mycket bilen kommer att användas av respektive person. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att man delar 50/50, det kan ju lika gärna vara 70/30 eller någon annan siffra.
 
Kan ni inte slå ihop kostnaden för båda bilarna och sedan delar ni det med två?
Sedan vem som kör bilen till vardags spelar väl mindre roll, ni täcker ju på detta sätt ert behov av två bilar.

(jag brukar föreslå ett gemensamt räkningskonto därifrån man betalar allt som man vill nyttja gemensamt ex hus och bilar, kanske lite buffertspar för reparationer nya däck etc, sedan betalar var och en in till detta räkningskonto antingen hälften var eller om man väljer att ha någon form av procentuell fördelning)

Tycker jag är en bra idé. Men frågan är vem bilen ska skrivas på.
 
Mest rättvisa är att fördela inköpskostnaden efter hur mycket bilen kommer att användas av respektive person. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att man delar 50/50, det kan ju lika gärna vara 70/30 eller någon annan siffra.

Problem uppstår då om behovet ändras över tid.

Jag och min man har också alltid varit så "dumma" att vi räknar med att vara ihop resten av livet och då spelar sånt här ingen roll. Så skönt att slippa fundera över sånt här!
 
Precis som jag skriver i första inlägget måste vi ordna med avtal om det blir så att vi köper den ihop men jag står som ägare. Men frågan är om det är den bästa lösningen?

Jo men du nämnde sambolagen - som är helt irrelevant i frågan. Därför jag ville förtydliga. Men jättebra om ni har koll på det.
 
Fast TS skriver ju att hon har koll på att det krävs samäganderättsavtal i situationen så det är inget som är ett problem.

Jo jag såg det den. Jag svarade dock utifrån trådstartsinlägget. Men huvudsaken är de har koll. Bil är annars en av de vanligaste saker som folk blir besvikna och arga kring att sambolagen inte reglerar. Fullt förståeligt, det är ju ofta rätt höga värden. Betydligt högre än bestick och porslin och sånt.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
799
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 849
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 922
Senast: MiniLi
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
16 993
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp