Bukefalos 28 år!

Köpa Engelskt fullblod, Galoppör

L

Lundtjej

Hej :)
Det är så att jag har tänkt köpa en unghäst, en fd galoppör.
Hästen är inte startad.

Vad ska jag tänka på när jag tittar på hästen och vid provridningen, hästen säljs som ridhäst (hopp/dressyr)
Vilka skador och sjukdomar är vanliga för galoppörer och Engelska fullblod?

Hur funkar det med försäkring och sånt, vad kräver försäkringsbolagen för kontroll på hästen, förutom vanlig veterinär besiktning.

Det var länge sedan jag hade häst senast och behöver hjälp och råd.
Tack på förhand!
 
Sv: Köpa Engelskt fullblod, Galoppör

Om du går in på fullblodstråden på Gnägg hittar du säkert någon som kan hjälpa dig. Där har alla fullblod som ridhästar.:laugh:
 
Sv: Köpa Engelskt fullblod, Galoppör

Hur menar du med att det är en FD Galopphäst, men aldrig startad ?
Tränad till det men det har ej funkat av ngn anledning eller ?

Hej från Hambo
 
Sv: Köpa Engelskt fullblod, Galoppör

Jag har ett fullblod som ja köpte för ca tre år sen och han var tränad på banan men aldrig startad. Han var otroligt lite riden och jag fick börja om från början helt o hållet, idag är han helt underbar så det är verkligen roliga hästar.

Men iallafall när ja köpte han så var han barfota men ägaren sa att det inte var nå problm att sko han.. vilket inte rikigt stämde, han var helt omöjlig att sko o början, så det kan ju va ett tips. Även så sa hon att hon hade ridit ut en del själv med han men det gick inte alls att rida ut själv med han, jag kämpade i otroligt många månader innan det gick utan problem.

Ang försäkring så är det bara att försäkra som vilken häst som helst.

Mitt tips är ifl att tänka på att det är fullblod och dom har ett väldigt hetlevrat temperament och dom kan ha mycket olika rädslor o betende än kanske ett halvblod ex.. överlag ifl.
Men lycka till med hästköpandet, det är härliga hästar! :)
 
Sv: Köpa Engelskt fullblod, Galoppör

Det första du ska ta reda på ordentligt är ju varför hästen är en fd galoppör men inte startad.

Försäkra gör du som vilken häst som helst.

Sjukdomar och skador, ja en del har svårt att hålla hullet och andra är köttbullar, vissa har kass hovkvalité andra inte.

Sen har fullblod inte hetlevrat temperament, de har humor! Inte en enda dag är den andra lik och hästen LEVER. Springer inte runt runt i ett ridhus varje dag och tycker det är kul att göra samma saker.
 
Sv: Köpa Engelskt fullblod, Galoppör

Hej
Tack för svar, jag har kollat väldigt många annonser på FD gallopörer och det står alltid att de varit förlångsamma eller att de inte blivit tillräckligt höga i manken.
Är detta bara ursäkter för ngt annat?
 
Sv: Köpa Engelskt fullblod, Galoppör

Vad jag vet har fullblod inga specifika rastypiska sjukdomar. De får de sjukdomar som alla andra hästar kan få.

Fullblod är fantastiskt smarta hästar. De har mycket lätt för att lära sig nya saker men även ovanor. De är otroligt personliga och fulla av liv =) De flesta älskar att jobba med kropp och knopp..

Om hästen har varit i träning kan den behöva grundutbildas, ha det i åtanke =) Hoppas att du hittar en kanon häst och lycka till!!
 
Sv: Köpa Engelskt fullblod, Galoppör

Jag tycker man ska vara medveten om viss disposition för ks när man tittar på fullblod.
 
Sv: Köpa Engelskt fullblod, Galoppör

Yepp :)

Det finns de som påstår att 90 % av alla fullblod har någon form av ks-förändringar i ryggen då de har tätare tornutskott än andra raser. Jag har jagat undersökningar om detta, men inte hittat något publicerat utan fått gå på veterinärers utsaga och försäkringsbolagens info.

Att det inte alltid ger problem på banan utan först när de blir ridhästar har nog med ridsättet att göra misstänker jag.
 
Sv: Köpa Engelskt fullblod, Galoppör

Fick tips om ett examensarbete men har bara hunnit ögna igenom det. Det som sägs där är:
---
Fullblod har rapporterats ha mer kissing spines än andra raser, vilket anses bero på att de har smalare interspinala mellanrum än andra hästar
---
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000846/01/Exjobb_-_Johanna_Löthman2_-_konvertering.pdf

Ovanstående konstaterar också följande redan i sammanfattningen:
---
Ryggproblem är i dag ett uppmärksammat område hos hästar, framförallt på ridhästar. Vid röntgen av bröstryggen hittas ibland kissing spines. Kissing spines är en radiologisk diagnos och innebär att delar av två eller flera tornutskott i lateral projektion ser ut att vidröra varandra. Det är inte ovanligt att även hästar utan symtom på ryggproblem radiologiskt har någon grad av kissing spines. Det är därför oftast inte tillräckligt med en radiologisk undersökning för att säga om hästens problem orsakas av kissing spines.
---
 
Sv: Köpa Engelskt fullblod, Galoppör

Att det inte alltid ger problem på banan utan först när de blir ridhästar har nog med ridsättet att göra misstänker jag.

Det kan ju vara en rimlig förklaring - men jag misstänker även att det har varit en bra ursäkt i vissa fall...

Skulle vara intressant att veta vad Staffan Lidbeck har kommit fram till, jag vet att han röntgade ryggar på hästar som kom in på hans klinik.
 
Sv: Köpa Engelskt fullblod, Galoppör

Precis som skrivits ovanför så bör du ta reda på varför den inte startat. Att hästen är för långsam brukar man först få reda på efter att man startat den, om den inte är ett otroligt hopplöst fall och då brukar det ligga andra problem bakom. Att hästen är för liten brukar inte heller vara en anledning, om den nu inte är under ponnymåttet vilket jag antar att den inte är.

Kissing Spines är kanske vanligare på fullblod, men oftast är det så lite att det inte påverkar hästen öht. Tänk bara på att ha en bra utprovad sadel osv. Är du orolig kan du ju alltid be att få röntga ryggen, men det kostar väl en slant skulle jag tro.
Vad gäller besikning i övrigt är det inte annorlunda från någon annan häst. Det krävs bara en vanlig gårdsbesikning med böjprov =)
 
Sv: Köpa Engelskt fullblod, Galoppör

kl
jag skulle kolla senorna lite extra då senskaddor är ganska vanliga men det märker vet. säkerligen vid en besiktning,
 
Sv: Köpa Engelskt fullblod, Galoppör

Jag lägger till överbett, är väl vanligare på fullbloden än andra raser.

Fast på plussidan kan vi väl säga att man inte särskilt behöver oroa sig för fång :p
 

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 533
Senast: Blåabär
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
4 994
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 707
Gnägg Hej Tänker att det måste vara flera än jag och dottern som har Engelska Fullblods hästar. Mitt sto har endast gjort 4 starter sen...
2
Svar
25
· Visningar
4 815
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp