Köpa foder till en häst

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan.
Van vid att 4-5 hästar delar på balar med hösilage. Men tar ju självklart tid om min ensamma häst ska käka upp en hel bal innan den blir dålig.
Köper ni småbalar och förvarar? Vad har ni för lösning? Föredrar ni hösilage eller hö när det är inköp och förvaring åt enbart en häst?
Skriv gärna med priser också om ni vill.
 
Ensilage/hösilage skulle vara uteslutet till bara en häst för mig.
Jag har tur att kunna köpa småbalshö och hämta eftersom i hästtransporten.
Lagrad i en lada, lastpallar och halm underst och halm på sidorna.
Kan lagra säkert några månader max.
 
Det bästa om man bara har en häst är om man kan gå ihop med någon/några stallkompisar och köpa tillsammans. Det är billigare med foder på storbal. Om det inte går så skulle mitt förstahandsval vara hö då småbalssilage ofta är oerhört dyrt i alla fall här då det typ inte finns någon som gör sådant.
 
Tack för svar! Det lutar mot att köpa småbalar med hö, eventuellt gå ihop med någon senare och köpa tillsammans. Kan förvara på en höskulle. Dock vet jag inte hur bra just hö skulle hålla sig där, eventuellt försöka köpa in lite i taget nu under sommaren när det kan bli lite fuktigt. Får kika noggrannare hur det kan förvaras på bästa sätt!
 
Vi har hösilage i storbal men många hästar. Men under betes perioden har vi plötsligt bara två ponnier som äter hö när resten käkar gräs. För att balarna inte ska hinna bli dålig slaktar vi dom och sprider ut dom direkt när vi öppnar dom så det torkar.

Det fungerar men är en del jobb och kräver plats, så skulle verkligen satsa på att få tag på hö om du inte kan gå ihop med några andra i stallet.
 
När jag inte får tag på torrt hö på rundbal sprider jag ut och torkar. Väldigt ont om torrhö på småbal i mitt län, och grannlänet. Jag brukar köpa runt 40st från en 80-åring varje höst, får se hur många år till han orkar.

Ska jag beställa från vetfoder är det en lååång dyr pallfrakt 😅.

Men, tack och lov, senaste åren har många av bönderna fått torrhö som dom gör rundbalar av, även om dom inte tänkt att det ska bli så torrt. De balar jag har fått har hållt bra hygienisk kvalitét så länge som plasten varit intakt.
 
Nu har jag flera hästar men en som behövt äta eget foder. Antingen små höbalar men det är lite knepigt att förvara. Små hösilagebalar är smidigare, ca 20 kg vacuumförpackade har vart de bästa.

Men jag har faktiskt lyckats ha mellanstor hösilagebal öppen också i typ 25-30 dagar utan att det blivit dåligt. Fyrkantsbal på uppskattningsvis 280 kg. Inte under högsommar men iaf fram till maj. Men då har det varit väldigt torrt och fin hygienisk kvalitet. Funkat från den senaste leverantören, skulle inte ha gått med de tidigare. Så hittar man rätt så kan det funka!
 
Nu har jag flera hästar men en som behövt äta eget foder. Antingen små höbalar men det är lite knepigt att förvara. Små hösilagebalar är smidigare, ca 20 kg vacuumförpackade har vart de bästa.

Men jag har faktiskt lyckats ha mellanstor hösilagebal öppen också i typ 25-30 dagar utan att det blivit dåligt. Fyrkantsbal på uppskattningsvis 280 kg. Inte under högsommar men iaf fram till maj. Men då har det varit väldigt torrt och fin hygienisk kvalitet. Funkat från den senaste leverantören, skulle inte ha gått med de tidigare. Så hittar man rätt så kan det funka!
Det blir ju ett tydligt skifte i hur länge balarna håller när sommarvärmen kommer. Jag står på jättestor anläggning men nu när sommarvärmen kom kombinerat med att många hästar är iväg på bete så går det plötsligt bara att ha 1 bal öppen samtidigt på hela anläggningen, normalt har vi 4 öppna balar (en i varje stall). Min häst slutade äta hösilaget, det blev nog dåligt trots att man inte såg något konstigt. Tur att vi har hö också :)
Nu håller balarna max några få dagar innan det blir värmebildning.
 
Det blir ju ett tydligt skifte i hur länge balarna håller när sommarvärmen kommer. Jag står på jättestor anläggning men nu när sommarvärmen kom kombinerat med att många hästar är iväg på bete så går det plötsligt bara att ha 1 bal öppen samtidigt på hela anläggningen, normalt har vi 4 öppna balar (en i varje stall). Min häst slutade äta hösilaget, det blev nog dåligt trots att man inte såg något konstigt. Tur att vi har hö också :)
Nu håller balarna max några få dagar innan det blir värmebildning.
Ja högsommar är något helt annat, jag kan som tur är ha dem på bete från juni så för mig har det fungerat. Men jag tycker att man ska vara väldigt observant över lag om man har balar öppna länge och framför allt se över hur de förvaras. De kan ju inte stå i sol liksom..
vi har en gammal del av stallet gjord av stenväggar, det är som ett kylskåp även på sommaren om man har dörren stängd. Perfekt för att förvara hösilagebal.
 
Jag köpte småbal hösilage ett gäng år när jag hade häst som var lite känslig i luftrören efter kvarka och höet var lite tveksamt enligt mig.
Först fanns bara svindyra Horse Hagen som man fick åka långt för att hämta. Men det har ju kommit fler aktörer och ett tag körde jag andra småbals-silage till den hästen. Var ju bra att kunna förvara på pall utomhus när man hade ont om förvaring i stallet. Då tog man bara in en liten bal åt gången.
 
Jag har förvisso 2 hästar, men köper torrhö på rundbal. Småbal blir för dyrt, och hösilage vågar jag inte testa med bara 2 hästar. Har turen att ha en såpass stor och luftig lada att jag i princip kan förvara ett årsbehov hemma, och köper med transport hem till gårdsplan. Det enda jobbiga är ju att sen behöva rulla in alla balar i ladan och positionera, har ingen traktor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 218
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp