Bukefalos 28 år!

Köpa föl?

Matten

Trådstartare
Vad ska jag tänka på om jag skulle köpa ett föl? Är det några speciella saker som är viktiga att tänka på om man jämför med att köpa en "äldre" unghäst? Några fördelar/nackdelar? Har hållt på med hästar i många år, dock ej med så här unga, så där är jag "grön"...:)) Funderar på att åka och titta på några halvblodsföl med bra dressyrstam, så bra tips mottages gärna!

Mvh.Matten
 
Sv: Köpa föl?

Eftersom du inte har så mycket att gå på så är pappren mycket viktigare än på äldre hästar. Framförallt är mödernet det du ska titt mest på och be att få info om. Vad har syskon gjort, mamman? Hennes syskon osv.

Gångartsföl är dock lite lättare att titta på än hoppföl då man iaf kan säga en del om hur de rör sig som föl.
 
Sv: Köpa föl?

Titta på vad föräldrarna lämnat för avkommor även om stot fått föl tidigare och vad de vart av den om du kan få fram information.. Dressyr föl borde du ju kunna se lite vad de har för steg.. Har tidigare avkommor efter Mamma eller Pappa fått diplom ? visats?
 
Sv: Köpa föl?

Framförallt är mödernet det du ska titt mest på och be att få info om. Vad har syskon gjort, mamman? Hennes syskon osv.

Viktigt är också att studera fölets mamma- hur är hon mentalt, hur uppför hon sig i flocken? Lär hon fölet bra eller dåliga saker? Är hon en trevlig häst att handskas med eller är hon ett "nojigt knäppo"??

Stoet lär fölet en väldig massa under de första månaderna, sånt som hänger med senare i livet.

Om stoet har några år på nacken kan man också se lite hur hon har hållit, är hon ridbar trots en högre ålder, dras hon med någon form av krämpor, avellsto pga skador kanske- isåfall är dessa olycksrelaterade eller kan de misstänkas vara ärftliga. mm mmm
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 288
Senast: Fazeem
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
761
Senast: Bonita4
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 168
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp