Bukefalos 28 år!

Köpa häst med gallor

FUNNY

Trådstartare
Hej Hopp!
Tänkte kolla lite allmänt vad ni anser om att köpa en häst med lite gallor?
Har hittat ett 7 årigt sto som jag verkligen fattat tycke för. Hon har tidigare gått som hopphäst men funkar inte riktigt i det då hon blir för stressad i just den miljön. Hästen rör sig mycket trevligt. Är super lyhörd o känslig att rida och har ett helt fantastiskt temperament :love:
Allt är helt perfekt på henne förutom hennes ben.... Hon har helt korrekt benställning och bra hovar. Är dock ca 75% fullblod o väldigt känslig för slag o dyl på benen. Har lite smågallor runt kotorna (alla fyra) och några överben här o där. Överbenen är små o sitter inte så att de ska störa henne vad jag själv kan se.
Enligt ägaren fick hon anmärkning på gallorna redan när hon köpte henne som 4-åring. Då stod det i protokollet att de var utan klinisk betydelse. Enligt ägaren har hon aldrig varit halt och gallorna har ej förändrats under dessa tre åren som hon haft henne. Gallorna är mjuka och blir mindre om hon står lindad på natten.
Jag kommer att träna dressyr upp tom ca MSV. Rider mycket varierat. Ute i skog o mark, på ängar o olika underlag. Hästarna får även mycket utevistelse hos mig och sommarbetestiden är lång :laugh:

Vad tycker ni? Vågar man köpa en sådan här häst?

Mvh Anna
 
Sv: Köpa häst med gallor

står hästen inne mycket? Min häst blir gallig direkt om hon inte rör sig tillräckligt. Har aldrig haft någon betydelse för hennes hållbarhet. Har även några överben sen unghästtiden som heller inte har påverkat henne.

Om du är intresserad av att köpa hästen så gör en ordentlig klinikbesiktning!
 
Sv: Köpa häst med gallor

Jo det har jag förvisso tänkt men just gallorna brukar ju de inte lägga så stor vikt vid....
Jag tror inte att hon står inne jätte mycket faktiskt. Det jag tycker är lite konstigt är att hon redan hade de när hon var 4 och precis inriden???
 
Sv: Köpa häst med gallor

min blir oxå lite svampig efter en natt på box. men när han kommer ut i hagen eller rids så försvinner de med det samma. är 4 år.
 
Sv: Köpa häst med gallor

Kotsenskidegallor behöver inte betyda ngt, däremot om de har de små vid kotan.
Jag brukar kalla dem för " kotledsinflammationsgallor":grin:.

Är den röntgad?
Jag gjorde den missen vid köp av en 2-åring med konstanta gallor bak- som sen visade sig bero på lokalt grav kotledsinflammation orsakat av birkelandsfragment som opererades bort vid 4 års ålder. Jag köpte den av en Vet. o litade på hans omdöme:crazy:.

Först när de hittades så sas det att det finns mkt sånt i släkten.
2 av dens syskon röntgades efter detta o båda hade 2 o 3 bitar i has o kota.

Så jag skulle både besikta o ta röntgen i samma veva inne på klinik.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst med gallor

Beror på var gallorna sitter. Senskidegallor bryr jag mig inte nämnvärt om så länge dessa är mjuka och går bort när hästen rör sig.
Är det en ledgalla däremot skulle jag inte köpa utan vidare utredning då det kan ligga något lurt bakom.
 
Sv: Köpa häst med gallor

Visst är det skillnad på var gallorna sitter men resonerar du så även om senskidegallorna inte sitter på alla benen eller parvis?
T ex om hästen har senskidegalla på ett bakben, eller på båda fram och ett bak?
Detta är ngt som diskuteras flitigt i vårt stall från o till.
 
Sv: Köpa häst med gallor

Om det är på enbart ett ben tänker jag självklart till en extra gång. Hade en häst över en sommar som hade en hård senskidegalla höger bak, ren i alla andra ben. Visade inga hältor eller problem under den sommaren men jag skulle aldrig köpt hästen utan att undersöka saken. (Att han inte var kvar längre hade andra orsaker)
Men om det är lindriga senskidegallor i ett benpar eller runtom, mjuka som blir mindre vid rörelse så tycker jag inte problemet är så stort, men man får ju ha i åtanke vad hästen ska användas till. En ridhäst som ska användas till dressyr på medelsvår nivå skulle jag kunna ta lindriga gallor på, men inte om jag köper en travhäst för att använda just till trav.
 
Sv: Köpa häst med gallor

Tack alla för era svar o funderingar.
Gallorna är små runda "vätskefyllda" o de sitter precis runt kotorna. Flera på varje ben o jag tyckte inte att de gick ner nämnvärt vid ridning...tyvärr så har jag nog tänkt klart ang denna underbara lilla dam...hon får gå till någon annan hur ogärna jag än vill :(
 
Sv: Köpa häst med gallor

Nu visade det sig att jag inte riktigt hade tänkt klart... Kan lixom inte riktigt släppa henn...
Hästen är inte ute så mycket i hagen. Ute mellan ca 8-15. Gallorna blir värre av sommargräset. Hästen går på ganska så proteinrikt foder pga hon har lite problem med att hålla hullet uppe, mycket fullblod i henne.
Ägaren är villig att ta henne till klinik för besiktning o röntgen o ev ultraljuda hennes gallor.
Mao så tyckte även ägaren att jag passade ihop med hästen :laugh:

Ja nu vill jag ha nya tankar o ideer.

Mvh Anna
 
Sv: Köpa häst med gallor

Nu visade det sig att jag inte riktigt hade tänkt klart... Kan lixom inte riktigt släppa henn...
Hästen är inte ute så mycket i hagen. Ute mellan ca 8-15. Gallorna blir värre av sommargräset. Hästen går på ganska så proteinrikt foder pga hon har lite problem med att hålla hullet uppe, mycket fullblod i henne.
Ägaren är villig att ta henne till klinik för besiktning o röntgen o ev ultraljuda hennes gallor.
Mao så tyckte även ägaren att jag passade ihop med hästen :laugh:

Ja nu vill jag ha nya tankar o ideer.

Mvh Anna

Om ägaren är villig att göra detta och stå för kostnaderna så skulle jag absolut köra på det om jag var väldigt förtjust i hästen! Men vid minsta lilla reaktion eller röntgenfynd så skulle jag nog dra mig ur.

Lycka till!

Mvh Maria
 
Sv: Köpa häst med gallor

Nu visade det sig att jag inte riktigt hade tänkt klart... Kan lixom inte riktigt släppa henn...
Hästen är inte ute så mycket i hagen. Ute mellan ca 8-15. Gallorna blir värre av sommargräset. Hästen går på ganska så proteinrikt foder pga hon har lite problem med att hålla hullet uppe, mycket fullblod i henne.
Ägaren är villig att ta henne till klinik för besiktning o röntgen o ev ultraljuda hennes gallor.
Mao så tyckte även ägaren att jag passade ihop med hästen :laugh:

Ja nu vill jag ha nya tankar o ideer.

Mvh Anna

Mitt sto har haft sådana gallor sedan hon var 5-6 år och hon är nu 15 och gått Msv både fälttävlan, hoppning och dressyr utan några som helst problem med hältor osv. Hon är röntgad som 4 åring när jag köpte henne och som 9 åring för ev. försäljning och hon var UA på båda tillfällena. Hennes gallor varierar lite mer och lite mindre beroende på men helt väck är dom aldrig.

Så gallorna behöver inte betyda ett skit men dom kan också betyda väldigt mkt så en Röntgen i ditt fall är nästan ett måste och är hästen fri på röntgen +böjprov ser jag ingen anledning till att inte köpa hästen :)
 
Sv: Köpa häst med gallor

Tack för era positiva synpunkter :laugh: Är ju som sagt var MYCKET FÖRTJUST I HENNE :love:
Får fundera lite till innan jag bestämmer mig.
 
Sv: Köpa häst med gallor

Min ponny har kroniska gallor pga åt korn i yngre dar. Inga probelm inte! Kör på! :)
 
Sv: Köpa häst med gallor

Det är nog ingen fara, min häst fick gallor tidigt 8egen uppfödning) frågade på veterinärbesitkningen vid treårstestet om detta var negativt, hon svara att det inte var någon fara beror lite på hur vinklar är i benen och så förklarade hon. Och han har aldrig heller haft några som helst problem.
Vad jag alltid lärt mig så beror det på var gallorna sitter som de andra skrev och om de e mjuka jag har hört att hårda gallor är inte bra.
Så gör du en vanlig veterinärbesiktning och fråga om veterinären tycker du behöver röntga och så (veterinären kan ju ändå bäst) men jag tycker inte du ska låta bli att köpa bara för en sån grej.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 341
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Det har nyligen uppstått en konflikt mellan mig och en kvinna som samäger en häst tillsammans. Vi har under ca 2 år ägt hästen 50%...
Svar
13
· Visningar
2 844
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 404
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp