Köpa häst med lätta pålagringar bägge bak. Snälla hjälp!

Hur gammal är hästen?
Vad ska du ha den till? Om den såg fin ut i musklerna och rygg så hade jag kanske köpt den, beroende på hästens ålder och dina ambitioner. Mer orolig över spatten. Be en till veterinär kolla plåtarna. En du litar på.
 
Såg att du svarat på åldersfrågan, jag hade letat vidare.
Men sen framkommer inte din ambitionsnivå. Fast för 75' kan du hitta en friskare häst i den åldern. Jag har inget problem med röntgenfynd av enklare art på hästar över 10, rätt säker på att våra hästar skulle få mindre anmärkningar om vi kollade dom nu, och dom tävlar på rätt hög nivå i hoppning utan problem.
 
Senast ändrad:
Fast hästen är ju inte sjuk, hästen har förändringar som den ev kan vara född med och som aldrig påverkat hästen. Som faktiskt väldigt många hästar har utan att det påverkar. Att köpa en häst som är fri från förändringar säger ju heller ingenting om huruvida hästen håller eller inte.

Tycker det viktigaste är att se hur hästen är musklad och hur hästen använder kroppen. En sådan häst som inte är igång är väl mer riskabelt att köpa, men det är det med alla hästar som inte är igång och man inte vet hur dom kommer fungera med träningen.
Född med pålagringar på 4 ställen? Kan dom vara det? Vad jag förstått så uppkommer pålagringar av en orsak, inget dom föds med. Men kan givetvis ha fel :) Har själv aldrig stött på en häst med pålagringar som bara kommit utan att det varit problem som lett till att det blev en pålagring
 
Född med pålagringar på 4 ställen? Kan dom vara det? Vad jag förstått så uppkommer pålagringar av en orsak, inget dom föds med. Men kan givetvis ha fel :) Har själv aldrig stött på en häst med pålagringar som bara kommit utan att det varit problem som lett till att det blev en pålagring
Har hästen haft sådana inflammationer att den fått pålagringar så bör hästen varit påverkad på något vis tidigare. Dom kommer ju inte till av ingenting. Vad jag fattat det som har hästen varit frisk och fräsch i sitt liv, dock kan ju alltid förra ägarna luras.

Skelettförändringar kan dom födas med, men som sagt så behöver det inte betyda någonting.
 
Om jag ö h t övervägt att köpa hästen (vilket jag med ts tilltänkta användningsområde och ambition inte hade övervägt) hade det varit för nuvarande försäkringsbelopp max, och jag hade trippelkollat med bolaget att de skriver över nuvarande försäkring oinskränkt.
 
Knepig situation, det är svårt att råda någon annan till att göra si eller så.
Jag hade troligtvis köpt den, men till ett rabatterat pris.
Skälet till att jag skulle köpa är att jag inte skulle ha röntgat en häst i den prisklassen och därmed inte vetat om defekterna.
Dvs gick den igenom besiktningen med ett godkänt böjprov och rörelsemönster så skulle jag ha köpt den, dvs hästen är uppenbarligen symptomsfri i dagsläget.
 
Jag har efter ett fasligt letande hittat ett helt fantastisk häst.

Veterinärbesiktning och röntgen. Mjuk, fin, inga reaktioner på böjprovet. Lite gallig i bak.

Men, på röntgen fann man små pålagringar. I besiktningsprotokollet står:
LM Falanger bb, OCD och spatt has bb, LM och ca-cr knäled bb
lindrigt diffus kontur av kotsenbenen proximalt och distalt bb
Lindrig osteafytär förändring proximimedialt periatrtik ulärt tibia.

Det är ifyllt att hästen uppvisar anmärkningar på den punkten vars betydelse inte kan avgöras vid besiktning.

Veterinären sa att de är små, hade hon visat något på böjprovet hade hon varit oroligare. Men hon kunde inte säga något om framtiden. Hon kanske aldrig skulle få problem av dem, kanske om ett par år, kanske om tio.

Jag tycker verkligen, verkligen om den här hästen. Hen är en riktig drömhäst. Men. Sabla men lixom.

Hur resonerar ni? Hur tänker ni? Och hur tolkar ni resultatet?

Kloka bukare, hjälp!

Jag skulle inte köpa. Du har spatt och fri kropp i båda bakhaser, med mera.

visserligen klarar inte veterinärerna att spå om framtida bruk, men alldeles för mycket fynd för min smak.
Det är väl det som är dilemmat med att röntga: man kan hitta en massa saker som kan ställa till - eller inte.
 
Jag skulle inte köpa. Du har spatt och fri kropp i båda bakhaser, med mera.

visserligen klarar inte veterinärerna att spå om framtida bruk, men alldeles för mycket fynd för min smak.
Det är väl det som är dilemmat med att röntga: man kan hitta en massa saker som kan ställa till - eller inte.

Fast nu hade väl inte hästen vare sig spatt eller lösa benbitar vad jag förstår, utan det var bara röntgenbilderna som tagits, dock inga röntgenfynd på dessa bilder.
 
Nä, nu läser ni fel. Där står en lång lista med olika projektioner som är tagna vid röntgentillfället! Bl.a. Spatt-projektion och OCD-projektion på båda hasarna båda bak. Därefter är listat fynden - lindriga pålagringar på kotsenbenen och insidan knäleden båda bak. Håller helt med veterinären - Lindriga fynd - tveksamt om det överhuvudtaget kommer märkas - men det går ju inte att lova att det inte blir problem.

Men exakt!! Flera som svarat skulle behöva läsa det här.

TS: Om du tycker väldigt mycket om hästen så köp den, men testa att pruta (ta i lite) och lägg resten av pengarna på vet-kontot så du kan åka och slå nya plåtar regelbundet för att se om/hur läget förändras.
 
Har du möjlighet att kolla upp historiken på hästen med ev veterinärbesök? Hur har den fungerat på tävling? Om allt ser bra ut hade jag inte hängt upp mig på dessa små fynden. De kan ha uppkommit i samband med att den gått lite för tufft i växtperioder el liknande och det är sånt som händer. Jag hade inte betalt fullpris dock, uatn tänkt som @Equilina att du sätter de pengarna på veterinärkontot istället. Håller även med @Toxid att jag inte hade röntgat en häst i den prisklassen. Mången gång är det bättre att leva lyckligt ovetande:p.
 
Många hästar lever med pålagringar utan några som helst problem hela livet. Pålagringar är väldigt vanligt och finns nog på nästan alla hästar om man skulle helröntga varenda en. Röntgen vid köp skulle jag bara göra om jag köpte en riktigt dyr häst för tävling på hög nivå. För man hittar nästan alltid något på en häst om man bara letar tillräckligt noga.

Hur gammal är hästen - det är avgörande. En mycket ung häst med pålagringar på flera ben trots att den inte utsatts för någon direkt påfrestning är alarmerande. Men om det är en häst som är riden några år är det inte helt oväntat att det finns pålagringar. Det kan bero på att hästen inte rids på en fördelaktigt sätt tex - vilket är mer regel än undantag om man frågar mig. Om du ska ha en hobbyhäst, den kostar runt 30 000 och du inte har ambitioner att avancera stort med den, och den inte är 3 år gammal och nyligen inriden, så hade inte jag oroat mig nämnvärt för att man hittat små pålagringar sålänge dessa inte skapar några problem för hästen. Pålagringar kan givetvis byggas på om orsaken består, det är en risk man tar.

Jag tycker att det kan ha en påverkan på priset dock, kanske kan säljaren tänka sig att gå ner några tusen på försäljningspriset pga detta? Beroende på vad försäljningspriset är idag givetvis. På en dyr tävlingshäst är pålagringar ngt som drar ner priset litegrann kan jag tycka, medan det på en hobbyhäst i 15-årsåldern inte gör lika mkt på priset.
 
9 år och 75 000.

...

Ja, jag tror inte att ägaren är villig att gå ner i pris.

Hur gammal är hästen - det är avgörande.
...
Om du ska ha en hobbyhäst, den kostar runt 30 000 ...

Jag tycker att det kan ha en påverkan på priset dock, kanske kan säljaren tänka sig att gå ner några tusen på försäljningspriset pga detta?

Allt det där har ju redan framkommit i tråden, även TS ambitioner.
 
Min kompis köpte en häst som gick 130, hade aldrig varit skadad.
Hon fick hem den och hann rida den en månad sen var den halt. Hon åkte och röntgade den och den hade pålagringar kota bf.

Den hade alltså fungerat i många år och tävlat utan problem. Sen efter ryttarbyte osv blev den halt och nu har den fått vandra vidare. Den var runt 10 år.
 
Nu är jag väldigt färgad av dagens händelser men har idag fått tagit bort våran vackra drömhäst pga lindriga pålagringar i båda bakknäna som tyvärr påverkade honom så han var blockhalt tillslut. Så jag skulle inte köpa, det kan funka och det gå som för oss, men jag kommer aldrig chansa i framtiden ivarjefall. Han blev sju år.
 
Grejen med hästköp är ju att det aldrig går att försäkra sig huruvida den hästen man köper kommer hålla eller inte. Det viktiga när det kommer till pålagringar är ju att luska fram varför dom är där, om hästen behandlats innan eller om hästen är född med förändringarna.

Om hästen är född med förändringarna och hästen inte är jätteung och belastad och igång och har bra muskulatur så man ser att hästen använder kroppen på rätt sätt så ser inte jag att man bör haka upp sig på förändringarna. Givetvis så ska man ju inte byta försäkringsbolag utan ha kvar samma så den täcker omkostnader ifall hästen får problem med förändringarna.

Man kan gå miste om otroligt trevliga och bra hästar för att man hakar upp sig på sådant som förmodligen inte kommer påverka hästen.
 
Min kompis köpte en häst som gick 130, hade aldrig varit skadad.
Hon fick hem den och hann rida den en månad sen var den halt. Hon åkte och röntgade den och den hade pålagringar kota bf.

Den hade alltså fungerat i många år och tävlat utan problem. Sen efter ryttarbyte osv blev den halt och nu har den fått vandra vidare. Den var runt 10 år.
Man bör inte enbart gå på resultat och tävling osv utan gå på hur hästen ser ut muskulärt, se om hästen har spänningar och hur den använder kroppen. Det med att en helt frisk häst reagerar så starkt på ett ryttarbyte köper inte jag riktigt, då var förmodligen inte hästen fräsch från början. Symptomfri möjligtvis, men det är ju omöjligt att veta huruvida säljaren är ärlig eller inte, den kan ha känt av att något var på gång och passade på att sälja den innan det bröt ut osv. Sådant vet man ju inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp