Köpa häst med lätta pålagringar bägge bak. Snälla hjälp!

Seuss

Trådstartare
Jag har efter ett fasligt letande hittat ett helt fantastisk häst.

Veterinärbesiktning och röntgen. Mjuk, fin, inga reaktioner på böjprovet. Lite gallig i bak.

Men, på röntgen fann man små pålagringar. I besiktningsprotokollet står:
LM Falanger bb, OCD och spatt has bb, LM och ca-cr knäled bb
lindrigt diffus kontur av kotsenbenen proximalt och distalt bb
Lindrig osteafytär förändring proximimedialt periatrtik ulärt tibia.

Det är ifyllt att hästen uppvisar anmärkningar på den punkten vars betydelse inte kan avgöras vid besiktning.

Veterinären sa att de är små, hade hon visat något på böjprovet hade hon varit oroligare. Men hon kunde inte säga något om framtiden. Hon kanske aldrig skulle få problem av dem, kanske om ett par år, kanske om tio.

Jag tycker verkligen, verkligen om den här hästen. Hen är en riktig drömhäst. Men. Sabla men lixom.

Hur resonerar ni? Hur tänker ni? Och hur tolkar ni resultatet?

Kloka bukare, hjälp!
 
Jag har efter ett fasligt letande hittat ett helt fantastisk häst.

Veterinärbesiktning och röntgen. Mjuk, fin, inga reaktioner på böjprovet. Lite gallig i bak.

Men, på röntgen fann man små pålagringar. I besiktningsprotokollet står:
LM Falanger bb, OCD och spatt has bb, LM och ca-cr knäled bb
lindrigt diffus kontur av kotsenbenen proximalt och distalt bb
Lindrig osteafytär förändring proximimedialt periatrtik ulärt tibia.

Det är ifyllt att hästen uppvisar anmärkningar på den punkten vars betydelse inte kan avgöras vid besiktning.

Veterinären sa att de är små, hade hon visat något på böjprovet hade hon varit oroligare. Men hon kunde inte säga något om framtiden. Hon kanske aldrig skulle få problem av dem, kanske om ett par år, kanske om tio.

Jag tycker verkligen, verkligen om den här hästen. Hen är en riktig drömhäst. Men. Sabla men lixom.

Hur resonerar ni? Hur tänker ni? Och hur tolkar ni resultatet?

Kloka bukare, hjälp!

Köp en frisk häst istället. Finns bättre saker än veterinärer att lägga pengar på.
 
Jag hade inte köpt om syftet med köpet var att ha en ridhäst som kan ridas varje dag i alla discipliner. Jag hade inte heller köpt om syftet var avel, finns stor risk att det kan vara ärftligt.
Skulle jag ha en häst för lättare promenadridning och sällskap och dessutom ha möjlighet att hålla den själv som sällskap om den inte längre höll för ridning, hade jag mycket väl kunnat köpa hästen.
 
Jag har efter ett fasligt letande hittat ett helt fantastisk häst.

Veterinärbesiktning och röntgen. Mjuk, fin, inga reaktioner på böjprovet. Lite gallig i bak.

Men, på röntgen fann man små pålagringar. I besiktningsprotokollet står:
LM Falanger bb, OCD och spatt has bb, LM och ca-cr knäled bb
lindrigt diffus kontur av kotsenbenen proximalt och distalt bb
Lindrig osteafytär förändring proximimedialt periatrtik ulärt tibia.

Det är ifyllt att hästen uppvisar anmärkningar på den punkten vars betydelse inte kan avgöras vid besiktning.

Veterinären sa att de är små, hade hon visat något på böjprovet hade hon varit oroligare. Men hon kunde inte säga något om framtiden. Hon kanske aldrig skulle få problem av dem, kanske om ett par år, kanske om tio.

Jag tycker verkligen, verkligen om den här hästen. Hen är en riktig drömhäst. Men. Sabla men lixom.

Hur resonerar ni? Hur tänker ni? Och hur tolkar ni resultatet?

Kloka bukare, hjälp!
Köp dig inte problem, de kommer ändå. Speciellt inte kroniska problem. Har själv en häst med pålagringar bb knän. Visserligen 23 år så rids inte i tävlingsform ändå. Man märker hennes dåliga knän ibland, när man rider i kuperad terräng typ klättring, off road, på för dåliga underlag etc. Så även om hon är ohalt på böjprov longering etc så märks hennes knän av ibland, man får tänka på hur man rider, mer än friska hästar. Skulle aldrig köpa mig samma sak igen, visste inte om henne knän vid köp.
 
Att ha i åtanke är väl också att det med största sannolikhet kommer bli reservationer i försäkringen på dessa saker. Det kommer då i såna fall inte gå att få ut något på försäkringen för eventuell framtida veterinärvård som rör något av dessa ben.
 
Jag har efter ett fasligt letande hittat ett helt fantastisk häst.

Veterinärbesiktning och röntgen. Mjuk, fin, inga reaktioner på böjprovet. Lite gallig i bak.

Men, på röntgen fann man små pålagringar. I besiktningsprotokollet står:
LM Falanger bb, OCD och spatt has bb, LM och ca-cr knäled bb
lindrigt diffus kontur av kotsenbenen proximalt och distalt bb
Lindrig osteafytär förändring proximimedialt periatrtik ulärt tibia.

Det är ifyllt att hästen uppvisar anmärkningar på den punkten vars betydelse inte kan avgöras vid besiktning.

Veterinären sa att de är små, hade hon visat något på böjprovet hade hon varit oroligare. Men hon kunde inte säga något om framtiden. Hon kanske aldrig skulle få problem av dem, kanske om ett par år, kanske om tio.

Jag tycker verkligen, verkligen om den här hästen. Hen är en riktig drömhäst. Men. Sabla men lixom.

Hur resonerar ni? Hur tänker ni? Och hur tolkar ni resultatet?

Kloka bukare, hjälp!

Jag hade inte köpt hästen. Hur gammal är den? Just spatt hade jag kanske kunnat med om hästen var över 15, jag skulle ha den till lite lättare skogridning/hobbynivå och spatten inte längre var aktiv. Men både pålagringar, spatt och OCD... Väldigt stor risk att den blir halt. Du byter ryttare, hovslagare, underlag på den... Förstår att det är tråkigt när det är ens drömhäst, men det blir ännu tråkigare med en häst du kanske måste ta beslut om att låta somna in pga skador..
Dom hästar vi haft/varit i kontakt med har fått/hade pålagringar pga överanstränging för att underlätta ett annat ben/ konstig benställning eller upprepade skador på det benet.
 
Försäkringen behöver inte vara ett problem om hästen är försäkrad utan reservationer och du kan ta över den. I övrigt tycker jag det handlar om ålder, användningsområde och pris . Hur gammal är den, vad ska den användas till och vad kostar den? Jag hade mycket väl kunnat köpa en häst med vissa 'fynd' om jag skulle ha den till motionsridning, jag kunde ta över försäkringen och priset var 'rätt'.
 
Försäkringen behöver inte vara ett problem om hästen är försäkrad utan reservationer och du kan ta över den. I övrigt tycker jag det handlar om ålder, användningsområde och pris . Hur gammal är den, vad ska den användas till och vad kostar den? Jag hade mycket väl kunnat köpa en häst med vissa 'fynd' om jag skulle ha den till motionsridning, jag kunde ta över försäkringen och priset var 'rätt'.

Pris på en häst med dom fynden på borde vara 5:-

Den är inte värd något.
 
Först och främst, tack alla för att ni tagit er tid att svara!

MaRomer: Du läste helt rätt. I besiktningsprotokollet så står det spatt. Jag har inget minne av att veterinären sa det, men det står där.

Elisha: Usch.. Ja, de gör ju det. Och jag vill ju ha ett helt liv med min nya kompis. Vad tråkigt med din häst. Men jag hoppas att ni får många, många bra år där hon inte påverkas av dem.

Masse: Det är tanken. Allround även om jag är mer åt dressyr. Rider lektion 1-2 ggr i veckan, mycket ut och skulle vilja komma ut och tävla lite.

lulski: Jag får behålla försäkringen som den ser ut nu, men vill jag höjja den så får jag reservationer.

Korven: Ja. Usch.. Bläää! Jag vill inte att det ska vara såhär!

Sona: 9 år och 75 000. Ja, med tanke på hur kär jag är i individen redan nu så skulle jag verkligen inte vilja sitta i den sitsen.

Lovosaleonora: Ja, vill jag höjja den, lägga till något eller göra någon slags förändring så får jag reservationer. Hade det varit den högsta försäkring man kunde ha hade det varit en annan femma på den fronten men det är det inte.

Ridinglady: Jag vill gärna göra mer än motionsridning.

Jag vill ha en riktig kompis som man kan rida en tuff och rolig dressyrlektion på ena dagen och skritta ut barbacka på, på lång tygel och känna sig trygg andra dagen. Som är pigg, glad och framåt. Trygg i alla lägen, men ändå med lite kapacitet för tävling.

En häst som man kan utvecklas med ridmässigt, men även känna sig trygg på ute i skogen. Med härligt, lite mjukare lynne som är sammarbetsvillig och inte "säger nej".

Inte den lättaste kombon att hitta och det börjar kännas lätt hopplöst. ÄNTLIGEN hittar jag en sån individ. Meeen nej..

ainasoja: Ja, jag tror inte att ägaren är villig att gå ner i pris.
 
Nä, nu läser ni fel. Där står en lång lista med olika projektioner som är tagna vid röntgentillfället! Bl.a. Spatt-projektion och OCD-projektion på båda hasarna båda bak. Därefter är listat fynden - lindriga pålagringar på kotsenbenen och insidan knäleden båda bak. Håller helt med veterinären - Lindriga fynd - tveksamt om det överhuvudtaget kommer märkas - men det går ju inte att lova att det inte blir problem.
 
Är hästen fräsch och fin i övrigt och inte haft några problem så hade jag kunnat tänka mig att köpa. Många hästar har små förändringar som inte spelar någon roll. Hästar utan röntgenfynd behöver inte hålla ett dugg bättre, det är alltid en risk att köpa häst.
 
Det beror väl lite på vad du har för inställning till att hålla en hast. Om du är villig att låta hastens välbefinnande styra träningen så kan ju mindre skavanker vara nåt man lever med. Men om du vill ha hasten till det du tycker är kul och utvecklande kan det bli mera problem. Och det är ju inte en jättebillig hast. Dessutom är ju synliga röntgenfynd ofta något som pågått en tid, dvs inte alldeles negligerbart. Även om man ju inte vet när de börjar bli problematiska. Själv hade jag letat vidare.
 
@Seuss Även om det bara är pålagringarna på den så känns det ändå ganska riskabelt, den är ju inte lastgammal heller :( för 75 000:- kan du få en frisk häst, jag hade letat vidare om nu inte ägaren vill gå ner i pris. Ang försäkringen beror det på när den blev försäkrad och när dom tror att pålagringarna uppkommit om den täcker det eller inte.
 
@Seuss Även om det bara är pålagringarna på den så känns det ändå ganska riskabelt, den är ju inte lastgammal heller :( för 75 000:- kan du få en frisk häst, jag hade letat vidare om nu inte ägaren vill gå ner i pris. Ang försäkringen beror det på när den blev försäkrad och när dom tror att pålagringarna uppkommit om den täcker det eller inte.
Fast hästen är ju inte sjuk, hästen har förändringar som den ev kan vara född med och som aldrig påverkat hästen. Som faktiskt väldigt många hästar har utan att det påverkar. Att köpa en häst som är fri från förändringar säger ju heller ingenting om huruvida hästen håller eller inte.

Tycker det viktigaste är att se hur hästen är musklad och hur hästen använder kroppen. En sådan häst som inte är igång är väl mer riskabelt att köpa, men det är det med alla hästar som inte är igång och man inte vet hur dom kommer fungera med träningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp