Köpa häst - se journaler (äldre)

frittan

Trådstartare
Om tråden ligger fel, vänligen flytta den!

Jag ska ev. "köpa loss" min nuvarande foderhäst.
Det blir den första hästen jag köper isåfall.

Hört lite om att man inte kan få se tidigare journaler om hästen?
Jag vill väldigt gärna vara säker på vad jag köper, OM det skulle
vara så att det finns tidigare skador som skulle kunna börja spöka.
Hästen i fråga HAR ett knä som blir vätskefyllt ibland (det var det när jag hämtade honom, men försvann efter ca 1 år och har inte kommit tillbaka)
Hur gör man för att få tillgång till de äldre journalerna?

Vad kostar försäkring ungefär per år för ett halvblod, 17 år?

Jag har ju som sagt hästen i fråga på foder, ska jag göra en vet-besiktning eller tycker ni att det är "onödigt" eftersom jag borde ha märkt felen?

Vill gärna ha massa andra tips och saker som är bra att tänka på inför hästköp!

Tacksam för MÅNGA svar!
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Du kan inte själv begära ut journalerna så länge du inte är uppdragsgivare för undersökningarna, men du kan be ägaren lämna dig fullmakt så du får se dem.

Om hästen är försäkrad idag ber du ägaren lämna uppgifter om premien, om den inte är försäkrad får du inte nyförsäkra den i o m åldern.

Absolut besiktning. Det är mycket man inte kan se själv.
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Du kan inte själv begära ut journalerna så länge du inte är uppdragsgivare för undersökningarna, men du kan be ägaren lämna dig fullmakt så du får se dem.

Om hästen är försäkrad idag ber du ägaren lämna uppgifter om premien, om den inte är försäkrad får du inte nyförsäkra den i o m åldern.

Absolut besiktning. Det är mycket man inte kan se själv.

Okej, så det är ägaren som jag ska prata med ang att få se tidigare journaler? Kan man då se ALLA tidigare journaler på hästen eller enbart de som funnits under tiden hon ägt hästen?

Hästen är försäkrad nu. Jag kan inte byta försäkring då pga hans ålder? Eller hur menar du?

Okej, vad kostar klinik resp. gårdsbesiktning ungefär?

Tack för bra svar!
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Nej, ägaren kan bara tillstyrka att du får se de journaler från dennes tid som ägare.

Nej, det kan du inte göra, du kan inte heller byta försäkringsform.

Gårdsbesiktning brukar kosta mellan 500-3000 kr beroende på veterinär och område, klinikbesiktning mellan 1000-5000 kr beroende på omfattning och klinik.

För oss är det mycket billigare med klinikbesiktning än gårdsbesiktning. F ö föredrar jag hellre utan besiktning än med gårdsbesiktning.
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Bara de journaler som har funnits där hon har varit inne med hästen. Vill du gå längre tillbaka i tiden behöver du få fullmakt från den ägaren som var inne då.

Och jag skulle behålla den försäkring som finns.

Vad besiktinignarna kostar beror på vad du vill kolla :)
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Tyvärr är det ju så som ovanstående sagt att du måste få tidigare ägares tillstånd för att kunna se journaler.
Detta är något som jag verkligen tycker är fel iaf om man själv står som ägare, är man ägare så tycker jag att man automatiskt ska ha den rätten att kunna titta på tidigare journaler, hoppas att det ändras.
Lycka till
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Tyvärr är det ju så som ovanstående sagt att du måste få tidigare ägares tillstånd för att kunna se journaler.
Detta är något som jag verkligen tycker är fel iaf om man själv står som ägare, är man ägare så tycker jag att man automatiskt ska ha den rätten att kunna titta på tidigare journaler, hoppas att det ändras.
Lycka till

Okej, jag har ju kontakt med tidigare ägare också, så då kan jag få fullmakt av henne kanske med ? Det går i alla fall?

Men om nuvarande ägare fått fullmakt av tidigare ägare, måste jag ÄNDÅ få fullmakt igen från tidigare ägare?

Vill gärna se vad som verkligen sagts om hans knä...
OM det nu är kollat som dom sagt.

Lägger in bild på hur knät ser ut när det är vätskefyllt så ni ser vad jag oroar mig för :) Dock är han inte alls besvärad av knäet när det är fyllt, inte öm, inte halt.

24966813.jpg
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Egentligen spelar det ju mindre roll hur det har sett ut, frågan är ju vad det är idag.

Varför inte göra en egen undersökning? Oavsett vad den gamla visar hade jag velat ha en färsk plåt/undersökning för dagsaktuell status.
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Egentligen spelar det ju mindre roll hur det har sett ut, frågan är ju vad det är idag.

Varför inte göra en egen undersökning? Oavsett vad den gamla visar hade jag velat ha en färsk plåt/undersökning för dagsaktuell status.

Ägaren säger att det kommer och går lite. Men eftersom det inte kommit tillbaka så visar jag en bild på hur det troligen skulle se ut om det gjorde det :D

På en klinikbesiktning kan man väl kolla det antar jag?!
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Ja, fast diskutera det separat när du bokar tid så det finns tid att titta extra på det (UL/röntgen etc)
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Väcker denna tråden igen....

HUR fixas en fullmakt? VEM ska ägarna kontakta för att göra det? Eller hur går det till liksom? :)
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Bäst är väl att ägaren ringer till kliniken och hör vad de kräver för att öppna journalen för spekulanten.

Dock måste jag säga att värdet av detta är väldigt tveksamt. Många använder en veterinär/klinik för allvarligare behandlingar, och en annan veterinär/klinik för lättare rutingrejor (vaccination, någon liten böld, tandraspning etc). Att då bara öppna journalerna på den ena kliniken (den med vaccinationerna) säger ju ingenting om vad hästen egentligen behandlats för.
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Bäst är väl att ägaren ringer till kliniken och hör vad de kräver för att öppna journalen för spekulanten.

Dock måste jag säga att värdet av detta är väldigt tveksamt. Många använder en veterinär/klinik för allvarligare behandlingar, och en annan veterinär/klinik för lättare rutingrejor (vaccination, någon liten böld, tandraspning etc). Att då bara öppna journalerna på den ena kliniken (den med vaccinationerna) säger ju ingenting om vad hästen egentligen behandlats för.

men man kan inte göra på nått smidigt sätt så jag har rätt att se journaler från ALLA kliniker? eller? och från ALLA veterinärer som kollat på hästen?
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Då måste du få tillåtelse från alla tidigare ägare.
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Japp och får du inte tillåtelse av någon så är det ju förmodligen något som döljs om hästen för om det inte finns något att oroa sig för, då tillåter väl en normal människa en eventuell köpare att ta del av gamla journaler?
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

när jag skulle sälja min förra häst ville den nya ägaren gärna se röntgen plåtarna ifrån när ägaren innan mig köpte henne. då var jag tvungen att ringa den förra ägaren och be henne faxa ett med givande med den nya köparens namn och personnummer och sin underskrift på till kliniken sen skulle dom kolla plåtarna och så fick den nya köparen ringa till dom för att få reda på hur plåtarna ser ut. så det räckte inte med att hon ringde till dom och sa att det var ok utan hon var tvungen att faxa det skriftligt. Så så blir ni tvungna att göra med alla kliniker han har vart på..

sorry om det blev lite rörigt.
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Ett litet tillägg: Och det spelade ingen roll att jag redan hade tillåtellse att se dom. jag hade ju fått medgivande att se dom när jag köpte henne. utan det är alltid den som har betalat för ndersökningen/röntgen som måste ge medgivandet. till den som vill se dom.
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Jag fick tillgång till tidigare journaler när jag köpte min häst och jag har låtit de som köpt mina uppfödningar få full information och även kontakta försäkringsbolaget så attde kan se att jag inte fått ut ersättning för någon behandling.

Håller med dig om att det känns lurt om man inte får det!
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Det hjälper ju inte att du ringer runt till alla landet kliniker, de får ju inte uppge om hästen varit där utan att du har den ägarens medgivande (som äger journalen) - och vet du inte att det finns något kan du ju inte få medgivande. Moment 22.

Kort svar: nej, det finns inget sätt alls (smidigt eller inte) som jag ser det.
 
Sv: Köpa häst - se journaler (äldre)

Ägaren vill låta mig se allt, men h*n vet inte hur man går till väga. så hur ska ägaren göra?? skriva ngt eget? vad ska skrivas isåfall?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 281
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 347
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp