´Köpa hästlastbil

T

Thuja

Jag har blivit erbjuden att köpa en B-korts hästlastbil. Den r ganska rostig, obes och spindelleden behöver bytas. Alltså ganska dåligt skick. Vad kan man tänkas ge för en sådan? Det är dessutom en bensinare- skulle helst haft en diesel... Men är det ett kanonbra pris (inkl renoveringen) så kan man ju tänka på det iallafall!
 
Nej jag tänkte nästan ännu mindre..kanske 8000-10000 max. Jag funderar på vad en renovering kostar- känns som om den kan springa iväg en del i pris om t ex golvet måste bytas (vad kostar det?) spindelleden (pris?) och annat i motorn kanske?
 
Vad har dem satt bför pris, för från det kan man ju alltid pruta ;)
 
Re: Köpa hästlastbil

Om bilen är rostig är det jätte viktigt att du kollar hur balkarna ser ut under bilen. Du vill ju inte att hästarna skall gå igenom golvet eller hur? Oftast är balkarna ruttna på ovansidan mot golvet och det kan vara hur svårt som helst att se. Bäst att knacka med spetsig hammare på alla balkar underifrån gärna nära golvet och kolla.

Om balkarna är dåliga bör du ta bort golvet och byta ut dem genom att svetsa i nya. Jag har gjort det själv på min B-bil som jag köpte. Jag gjorde inget annat än att slipa rost och svetsa varje helg en hel sommar bara för att fixa balkarna och lägga nytt golv.
Det tog nästan 3-år innan bilen var helt klar, men nu är den (nästan - ej bodelen) färdig i alla fall.

Det beror på hur mycket tid du har och hur händig du är.

Med facit i handen så bygger jag gärna en lastbil till, det har varit skitkul, men då skall bilen i sig vara rostfri, för de bitarna slipper jag helst.

(Jag köpte en MB 310 1991a som alltså ej var en hästbil från början. Gav 35' vill jag minnas. Har säkert lagt ner 10-20' på att bygga om den och då har jag gjort allt själv utom lite aluminium profiler och sånt som jag fått special beställa.)

Lycka till! Köp ingen skit om du inte är händig och har gott om tid!

//Susanne
 
Re: Köpa hästlastbil

Tack för långt och bra svar! Är hyfsat händig, har en svetskunnig sambo och en kompis som är bilmek. men man vill ju ändå aldrig köpa skit! Såklart...

Den var en MB från 1978 (alltså ganska gammal-och i renoveringsbehov)

Det lutar väl åt att jag inte köper den- ska försöka ha lite is i magen och leta efter en icke-rostig. Det andra känns, som du skrev, som befogat att laga men rost känns som ett evighets-projekt! :devil:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Då min gamla iPhone helt håller på att ge upp ska jag köpa ny telefon. Blev dock så irriterad på min nuvarande operatör Halebop att jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 388
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 718
Senast: starcraft
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 872
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp