Köpa hästprylar utomlands

B

Bananens

Har lite funderingar om att beställa hem häst prylar från tex USA.

Någon som har gjort det? Tänker mest på frakt och tull och såna grejer.

Hur länge tog det ? Har hört från nån att det faktiskt tagit längre tid att få hem grejerna från Sveriges nätbutiker i vissa fall.

Har spånat runt lite och hittat en del märkes täcken som är 400 spänn billigare utomlands.

Hur brukar betalningen gå till? Vill ju helst inte lägga in förskotts pengar på ett helt okänt konto i ett annat land.

Och sist men inte minst, storlekar. någon som har en tabell som stämmer ?
:bow::bow::bow:
 
Sv: Köpa hästprylar utomlands

jag har beställt något täcke samt träns och än peppar peppar aldrig åkt på någon tull. Frakten har bara legat på lite över vad man får ge här i sverge och det har tagit 10-14 dagar för mig att få varorna ibland snabbare. Att tänka på vid köp utav täcke så mäter de inte ryggen utan, bogspets-rumpa.
 
Sv: Köpa hästprylar utomlands

Men finns det någon tabell man kan "översätta" deras mätning eller måste man mäta hästen? 4' 6"
4' 9"
5' 0"
5' 3"
5' 6"
5' 9"
6' 0
6' 3"
6' 6"
6' 9"
7' 0"
7' 3"
7' 6"

Så ser det ut vart jag tänkt beställa. Finns det någon motsvarighet ?

:)
 
Sv: Köpa hästprylar utomlands

Jag handlar ofta utomlands, sätter nästan alltid in pengarna i förskott om det är välkända större internetbutiker. Annars använder jag mig av paypal.

När jag handlar från USA brukar det ta ungefär 3 dagar innan jag har sakerna (då är det hemleverans genom utkörning). Längsta jag har väntat är ungefär en vecka innan sakerna kommit.
 
Sv: Köpa hästprylar utomlands

Jag har beställt massor med grejer från USA, England, Hong Kong m fl och betalar alltid i förskott, har aldrig haft några problem.

Här är en storlekstabell:
4.0 = 75
4.3 = 85
4.6 = 90
4.9 = 95
5.0 = 105
5.3 = 115
5.6 = 120
5.9 = 125
6.0 = 135
6.3 = 140
6.6 = 150
6.9 = 155
7.0 = 160
 
Sv: Köpa hästprylar utomlands

Tänk bara på att varan kan bli betydligt mycket dyrare om du ska betala tull och moms. Det är olika tullsatser för olika varor.
Ett enkelt räkneexempel:
Varans pris 2000 kronor
Tull 10% 200
Frakt 200
På detta belopp, 2400 kronor, beräknas sedan momsen. 25% av 2400 = 600
Då är det 1000 kronor du ska betala i avgifter och varan blir alltså genast 50% dyrare än i katalogen....
 
Sv: Köpa hästprylar utomlands

USA och Hong Kong har varit via eBay, och de engelska prylarna har jag köpt både via eBay och genom att googla fram ridsportbutiker. Ska kolla om jag har kvar några adresser till engelska nätbutiker, så pm:ar jag dem sen isf. :)


Ja men tack så mycket, spanade in sidan och även lite på ebay. Hittade faktiskt ett täcke som jag var tvungen att klicka hem.

:bow:
 
Sv: Köpa hästprylar utomlands

Tänk bara på att varan kan bli betydligt mycket dyrare om du ska betala tull och moms. Det är olika tullsatser för olika varor.
Ett enkelt räkneexempel:
Varans pris 2000 kronor
Tull 10% 200
Frakt 200
På detta belopp, 2400 kronor, beräknas sedan momsen. 25% av 2400 = 600
Då är det 1000 kronor du ska betala i avgifter och varan blir alltså genast 50% dyrare än i katalogen....


Ja det är ju de man är rädd för.

Synd att det inte finns samma utbud i Sverige, är ju en jädrans skillnad på priserna i vissa fall också. Hm, ja .. blir lite kluven. :crazy:
 
Sv: Köpa hästprylar utomlands

Jag beställer ofta från England, och det funkar jättebra. Enda skillnaden är egentligen att frakten är dyrare.

Sen vill jag varna lite för storlekstabellen som WB-Anna delade med sig av, jag misstänker att det är Horsewares? Den är OK på de större storlekarna men superdålig på de mindre storlekarna. Horsewares täcken är normala i storlekarna, det är översättningstabellen som är kass. Ett smart tips är att mäta hästen för att få fram exakt storlek. Då mäter du från mitt fram på bogen, till täckets bakkant.

Storlekarna är uppbyggda på fot (') och tum ("), en fot är 12 tum. En tum är 2,54 cm.

Storlek 5'3" är alltså 5x12"+3"=63"=160cm från mitt fram på bogen till bakkant.

I USA säljs ofta täcken som mäts på samma sätt, men där storleken bara mäts i tum och inte fot, alltså t ex 63".

Ett annat tips är om du har ett täcke av något märke från ett engelskspråkigt land, t ex Horseware eller Weatherbeeta som du tycker passar. Ofta står även den engelska storleken på den lilla faktalappen som brukar vara isydd i halslinningen.
 
Sv: Köpa hästprylar utomlands

Jag köper ofta fårn Italien och frakten ligger på 300 jag har altig betalat någe tull eller moms.

Sedan har jag turen att ha en syster som har en pojkvänn som kommer från England och bor där, så vill man ha nått därifrån är det bara å skicka med en lista och han köper och jag betalar haha=)

:)
Annars köper jag mkt från Tyskland
 
Sv: Köpa hästprylar utomlands

Jag köper ofta fårn Italien och frakten ligger på 300 jag har altig betalat någe tull eller moms.

Sedan har jag turen att ha en syster som har en pojkvänn som kommer från England och bor där, så vill man ha nått därifrån är det bara å skicka med en lista och han köper och jag betalar haha=)

:)
Annars köper jag mkt från Tyskland


Italien, England och Tyskland är med i EU och inom EU betalar man inte tull eller moms, så det är inte alls konstigt att du sluppit betala :p
Att bo i Sverige och beställa varor från Tyskland kan jämföras med att bo i Skåne och beställa varor från Värmland :D
 
Sv: Köpa hästprylar utomlands

Jag beställer ofta från England, och det funkar jättebra. Enda skillnaden är egentligen att frakten är dyrare.

Sen vill jag varna lite för storlekstabellen som WB-Anna delade med sig av, jag misstänker att det är Horsewares? Den är OK på de större storlekarna men superdålig på de mindre storlekarna. Horsewares täcken är normala i storlekarna, det är översättningstabellen som är kass. Ett smart tips är att mäta hästen för att få fram exakt storlek. Då mäter du från mitt fram på bogen, till täckets bakkant.

Storlekarna är uppbyggda på fot (') och tum ("), en fot är 12 tum. En tum är 2,54 cm.

Storlek 5'3" är alltså 5x12"+3"=63"=160cm från mitt fram på bogen till bakkant.

I USA säljs ofta täcken som mäts på samma sätt, men där storleken bara mäts i tum och inte fot, alltså t ex 63".

Ett annat tips är om du har ett täcke av något märke från ett engelskspråkigt land, t ex Horseware eller Weatherbeeta som du tycker passar. Ofta står även den engelska storleken på den lilla faktalappen som brukar vara isydd i halslinningen.


Ja, förstod nästan att de inte var riktigt samma motsvarighet, kändes nästa för enkelt hehe :)

Har ju nått täcke från Amigo ?
 
Sv: Köpa hästprylar utomlands

Jag köper ofta fårn Italien och frakten ligger på 300 jag har altig betalat någe tull eller moms.

Sedan har jag turen att ha en syster som har en pojkvänn som kommer från England och bor där, så vill man ha nått därifrån är det bara å skicka med en lista och han köper och jag betalar haha=)

:)
Annars köper jag mkt från Tyskland


Men perfekt att ha en personlig shoppare i England. :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp