Bukefalos 28 år!

När ni rensar, hur nostalgiska är ni? Jag brukar spara alldeles för mycket antingen för att jag kopplar dom till saker, eller för att jag tänker att jag behöver dom någon annan gång. Men jag har 3-4 kartonger med böcker jag inte tittat på 5 år. Och kläder jag aldrig mer kommer ha men dubbelt och mer av allt eftersom jag skiftat klädstorlekar och dom måste jag ha. Men mycket i förråden borde slängas eller ges bort.

Hur gör ni med flytt? Hur väljer ni?
 
Om du har någon vän kanske denne kan hjälpa dig att lägga ut på Vinted och posta mot en del av försäljningen? Min syster hjälpte nyss sin vän att sälja ca 300 schleich hästar, hon fick ta 20% av pengarna själv :)

Och grattis till huset!

Som en start kan du kanske hägna in en mindre del med kompostgaller i väntan på att kunna göra staket på resten av tomten? Så det inte blir för mycket jobb på en gång :)
Har funderat på det men då blir det extra utgifter med kompostgaller.

Mamma kom på idéen att se om veteranpoolen kan hjälpa till för dom tar inte lika mycket betalt men har kanske jobbat med det innan dom gick i pension.
 
När ni rensar, hur nostalgiska är ni? Jag brukar spara alldeles för mycket antingen för att jag kopplar dom till saker, eller för att jag tänker att jag behöver dom någon annan gång. Men jag har 3-4 kartonger med böcker jag inte tittat på 5 år. Och kläder jag aldrig mer kommer ha men dubbelt och mer av allt eftersom jag skiftat klädstorlekar och dom måste jag ha. Men mycket i förråden borde slängas eller ges bort.

Hur gör ni med flytt? Hur väljer ni?
Jag är inte nostalgisk. Däremot "det här kan jag få in pengar på genom att sälja" vilket inte alltid är sunt heller, men jag har behövt ha det tänket för att klara ekonomin.
Ibland kan man behöva reflektera över vad tjänar jag på att försöka sälja kontra hur mycket energi tar det?
Kanske jag hade fått in några kronor men det lättar bördan mer att bara lämna det till välgörenhet.
 
När ni rensar, hur nostalgiska är ni? Jag brukar spara alldeles för mycket antingen för att jag kopplar dom till saker, eller för att jag tänker att jag behöver dom någon annan gång. Men jag har 3-4 kartonger med böcker jag inte tittat på 5 år. Och kläder jag aldrig mer kommer ha men dubbelt och mer av allt eftersom jag skiftat klädstorlekar och dom måste jag ha. Men mycket i förråden borde slängas eller ges bort.

Hur gör ni med flytt? Hur väljer ni?
Jag sparade några bra att ha saker som jag inte visste om jag behövde eller inte. Men då gjorde jag nog en av dom värsta saker man kan göra. Flyttade 10 timmar bara sett på bilder och skit dålig film + e väldigt bra besiktning.
Trodde tillexempel att jag skulle behöva köpa en garderob till hallen och sparade hänggarderoberna utifall att. Jag har en garderob i hallen och ett förvaringsskåp. Glatt överraskad vart jag iaf :)
 
När ni rensar, hur nostalgiska är ni? Jag brukar spara alldeles för mycket antingen för att jag kopplar dom till saker, eller för att jag tänker att jag behöver dom någon annan gång. Men jag har 3-4 kartonger med böcker jag inte tittat på 5 år. Och kläder jag aldrig mer kommer ha men dubbelt och mer av allt eftersom jag skiftat klädstorlekar och dom måste jag ha. Men mycket i förråden borde slängas eller ges bort.

Hur gör ni med flytt? Hur väljer ni?
Jag har tyckt det varit svårt men blivit hårdare.
Kill your darlings.
Att sälja saker (pengar även om det är lite ger mig motivation) och hänga i rensa-tråden har hjälpt :)
 
När ni rensar, hur nostalgiska är ni? Jag brukar spara alldeles för mycket antingen för att jag kopplar dom till saker, eller för att jag tänker att jag behöver dom någon annan gång. Men jag har 3-4 kartonger med böcker jag inte tittat på 5 år. Och kläder jag aldrig mer kommer ha men dubbelt och mer av allt eftersom jag skiftat klädstorlekar och dom måste jag ha. Men mycket i förråden borde slängas eller ges bort.

Hur gör ni med flytt? Hur väljer ni?
Jag har alltid sparat men nu till sista flytten då jäklar rensade ja. Böcker sparade jag ett 20- 30 tal för att fylla lite i bokhyllan. Men de åkte kartongvis.

Klädmässigt så rensade jag en del. Pendlar en del i vikt så sparade lite. Insåg dock att dom minsta kläderna aldrig är nån vikt jag vill ner till så dom åkte. Blev lite av en lättnad att se dom slängas.

Rensade även på småprylar rejält. Behöver man allt verkligen va mitt måtto
 
Jag är inte nostalgisk. Däremot "det här kan jag få in pengar på genom att sälja" vilket inte alltid är sunt heller, men jag har behövt ha det tänket för att klara ekonomin.
Ibland kan man behöva reflektera över vad tjänar jag på att försöka sälja kontra hur mycket energi tar det?
Kanske jag hade fått in några kronor men det lättar bördan mer att bara lämna det till välgörenhet.
Precis så tänker jag!
 
Jag har alltid sparat men nu till sista flytten då jäklar rensade ja. Böcker sparade jag ett 20- 30 tal för att fylla lite i bokhyllan. Men de åkte kartongvis.

Klädmässigt så rensade jag en del. Pendlar en del i vikt så sparade lite. Insåg dock att dom minsta kläderna aldrig är nån vikt jag vill ner till så dom åkte. Blev lite av en lättnad att se dom slängas.

Rensade även på småprylar rejält. Behöver man allt verkligen va mitt måtto
Jag pendlar också i vikt och har bett dom som hjälper mig att rensa och packa att titta vilka lådor som innehåller dom gamla anorexi kläderna så jag inte ens börjar tänka att ”Oj vad fina dom är, dom vill jag ha igen”. Ska som du skriver bli lättad att bli av med dom. Är inget jag ska tillbaka till.
 
Och saker som mäklaren inte visste var hur man stänger av och på allt vatten ifall det blir någon läcka, har ingen aning och sen proppskåpet. Jag såg inte det heller. Var kan man ha gömt det. Det går väl inte att ha utomhus? Båda sakerna måste ju gå att hitta inne om man letar lite mer?
Gick du inte med besiktningsmannen under besiktningen? Du måste veta hur du stänger av vattnet om det behövs och var proppskåpet står om du behöver slå till en brytare, byta säkring eller stänga av strömmen. Du kan ju ringa säljarna och fråga annars?
 
Nu nästa fråga om gamla hus. Hur rengör man bäst sot på kaminens ovandel på utsidan. Måste jag köpa något medel, går det med såpa eller. Måste jag måla om allt? Det känns bökigt.

Jag skämmer ut mig själv med okunskap och dumma frågor 🙈😂

När man eldar i en kamin måste man ju vara hemma, får man testa sig fram eller hur vet man hur länge det kommer brinna? Räcker det med ett sorts träslag och hur gör man så man får igång kaminen?. Sorts ved och var köper man det billigast? Och en sak jag inte tänkt påk mina år i lägenhet är ju var köper man grus till vintern? Man ser liksom aldrig en säck med grus och salt i mataffären

Om man väljer att elda mycket för att spara energi blir det väl väldigt kallt på natten och på dagen om man inte eldar på dagen? Kan man stänga av och på elen hur man vill?

Och saker som mäklaren inte visste var hur man stänger av och på allt vatten ifall det blir någon läcka, har ingen aning och sen proppskåpet. Jag såg inte det heller. Var kan man ha gömt det. Det går väl inte att ha utomhus? Båda sakerna måste ju gå att hitta inne om man letar lite mer?
Man ska inte elda för länge i taget i kamin, 3-4 timmar som @Hippocampus redan har svarat brukar vara rekommendation.

Vad har du för värmekälla? Direktverkande el? Värmepump? Min luft-luft värmepump stänger man av och sätter på som man vill. Dock brukar den stå på dygnet runt när det börjar bli kallare ut. Men idag har den fått gå från morgon till för en stund sedan.

Salt och grus kan man ju köpa på t.ex. byggvaruhus.

Huvudkranen till vårt vatten sitter i samma lilla rum som vi har hydrofor och vattenfilter i. I förra huset - med kommunalt vatten - satt den i källaren.

Proppskåp kan finnas utomhus. I vårt hus sitter det i en garderob i hallen. I förra huset satt det i trappavsavsatsen på andra våningen.
 
När ni rensar, hur nostalgiska är ni? Jag brukar spara alldeles för mycket antingen för att jag kopplar dom till saker, eller för att jag tänker att jag behöver dom någon annan gång. Men jag har 3-4 kartonger med böcker jag inte tittat på 5 år. Och kläder jag aldrig mer kommer ha men dubbelt och mer av allt eftersom jag skiftat klädstorlekar och dom måste jag ha. Men mycket i förråden borde slängas eller ges bort.

Hur gör ni med flytt? Hur väljer ni?
Vi flyttade väldigt långt, så jag skänkte bort/sålde/slängde massor av böcker, hobbymaterial osv. Sparade sånt som kändes jättesorgligt att göra sig av med (några gamla träns, favoritböcker etc).
 
När ni rensar, hur nostalgiska är ni? Jag brukar spara alldeles för mycket antingen för att jag kopplar dom till saker, eller för att jag tänker att jag behöver dom någon annan gång. Men jag har 3-4 kartonger med böcker jag inte tittat på 5 år. Och kläder jag aldrig mer kommer ha men dubbelt och mer av allt eftersom jag skiftat klädstorlekar och dom måste jag ha. Men mycket i förråden borde slängas eller ges bort.

Hur gör ni med flytt? Hur väljer ni?
Jag är verkligen en hamster. Det finns lite saker från döda familjemedlemmar jag har svårt att släppa. Jag vägrar kasta böcker (möblerar gärna med dem också). Hade jag förvarat dem i lådor hade jag ställt ut som bortskänkes någonstans. Annat har jag verkligen kämpat för att lära mig släppa. Det är ganska skönt när man väl fått in det.

Jag gillar att lägga ut saker på tradera men har du mycket kläder och det inte känns jätteviktigt att få bra betalt för dem hade jag bjudit hem folk att plocka och swisha vad de tycker är värt alternativt skickat iväg till sellpy/loppis.
 
Jag har varit helt besatt sen kontraktet skrevs, igår åt jag lunch halv åtta på kvällen för att jag inte hann innan och helt struntat i mat och vila. Någon dag var jag igång till halv tre på natten.

Idag fick jag panik, vad har jag gett mig in på? Jag har blivit kär i ett av dom konstigaste husen jag varit i, jag blev tvungen att vid sista budet gå med på att ta mig an hela dödsboet eftersom sönerna/säljarna inte orkar, det behöver renoveras på massor av olika sätt och jag läser och läser och frågar typ alla för jag vill bli bra på det här. Men kommer jag klara det? Tänk om jag gjorde fel som köpte huset?

En väldigt orolig Lillefru här :(

Men jag är ju envis och jag lär mig snabbt och jag vill ju klara allt jag ger mig på. Men ändå. Och hur rik måste man vara, tänk om mina besparingar inte kommer räcka? Har alla med hus flera miljoner för säkerhets skull på kontot? Jag har ju sparat så det borde gå men man vet aldrig.
 
Jag har varit helt besatt sen kontraktet skrevs, igår åt jag lunch halv åtta på kvällen för att jag inte hann innan och helt struntat i mat och vila. Någon dag var jag igång till halv tre på natten.

Idag fick jag panik, vad har jag gett mig in på? Jag har blivit kär i ett av dom konstigaste husen jag varit i, jag blev tvungen att vid sista budet gå med på att ta mig an hela dödsboet eftersom sönerna/säljarna inte orkar, det behöver renoveras på massor av olika sätt och jag läser och läser och frågar typ alla för jag vill bli bra på det här. Men kommer jag klara det? Tänk om jag gjorde fel som köpte huset?

En väldigt orolig Lillefru här :(

Men jag är ju envis och jag lär mig snabbt och jag vill ju klara allt jag ger mig på. Men ändå. Och hur rik måste man vara, tänk om mina besparingar inte kommer räcka? Har alla med hus flera miljoner för säkerhets skull på kontot? Jag har ju sparat så det borde gå men man vet aldrig.
Det löser sig! Vi brukar försöka ha minst 100' på kontot. Då kan man lösa det mesta akuta med ett hus utan att stå helt pank, även om det ibland bara blir att "släcka bränder".

Jag har varit jättenervös vid våra husköp btw. Det här till! 😁
 
Håller med om att det löser sig! Och 100' är jättemycket pengar, jag vill helst inte gå under 50' när vi renoverar (alltså vi sparar pengar, renoverar och när renoveringen är klar ska det helst finnas runt 50' kvar). Men beror ju också på ens inkomst och hur snabbt det går att få mera tänker jag.

Lärde mig en bra sak i en bok om byggnadsvård; "den gamla ägaren dog inte av kyla" - på temat att gamla hus är kalla/dragiga och det går att applicera på mycket tycker jag :D
 
Jag har varit helt besatt sen kontraktet skrevs, igår åt jag lunch halv åtta på kvällen för att jag inte hann innan och helt struntat i mat och vila. Någon dag var jag igång till halv tre på natten.

Idag fick jag panik, vad har jag gett mig in på? Jag har blivit kär i ett av dom konstigaste husen jag varit i, jag blev tvungen att vid sista budet gå med på att ta mig an hela dödsboet eftersom sönerna/säljarna inte orkar, det behöver renoveras på massor av olika sätt och jag läser och läser och frågar typ alla för jag vill bli bra på det här. Men kommer jag klara det? Tänk om jag gjorde fel som köpte huset?

En väldigt orolig Lillefru här :(

Men jag är ju envis och jag lär mig snabbt och jag vill ju klara allt jag ger mig på. Men ändå. Och hur rik måste man vara, tänk om mina besparingar inte kommer räcka? Har alla med hus flera miljoner för säkerhets skull på kontot? Jag har ju sparat så det borde gå men man vet aldrig.
Lugn o fin nu! Man behöver inte göra allt på en gång, bo ett tag o se vad du vill ändra eller hur du ska göra.
Du kommer klara det bra.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 232
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 590
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 660
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp