Köpa jakthund, låter det här helt galet?

Slänger även in en fråga om hur ni med liknande jakthundar aktiverar dom? Hur ser aktiviteten ut fördelad på en vanlig vecka typ? :)
 
Jag har absolut ingen koll på jakthundar, olika slags "jaktstilar" och vad jakthundar kräver i vardagen. Men jag har en hund med stark jaktinstinkt och det är rentutsagt skitjobbigt. Han kan inte vara lös och att träna inkallning känns som ett omöjlighetsprojekt eftersom hans vilja att spåra/spana/utforska/dra iväg efter vilt är såpass mycket starkare än hans vilja att leka/äta godis/vara till lags/få beröm/hålla koll på matte. Nästa gång vi köper hund kommer jag aktivt välja en ras med låg jaktinstinkt, eller i alla fall med en stor portion samarbetsvilja som väger upp för det, just eftersom vardagen blir så tråkig när hunden får lock i öronen så fort vi kommer utanför dörren. Hans livskvalitet hade liksom ökat med 8000% om han hade kunnat bralla runt utan långlina i skogen, men det går ju inte eftersom han inte har någon som helst "nödbroms" så fort linan åker av...

Och eftersom han är en självständig skogsmullehund ända ut i svansspetsen så tycker han trick-/lydnadsträning är ganska onödigt, och det är faktiskt inte speciellt roligt att gå kurser och lägga ner tid och pengar på att träna med en hund som inte är road av det. Fast jag säger förstås absolut inte att er potentiella hund är precis som min! Bara att jag hade själv stora visioner om att gå massor av roliga kurser innan vi skaffade hund, och tyckte det var så himla tråkigt när hunden inte tyckte det var lika kul som jag.

Nu har ju ni planer på att jaga med hunden och det gör ju inte vi, men jag tycker verkligen ni ska fundera över om det är just en jakthund ni vill ha under de där 50 veckorna när ni inte jagar. Vilka raser tittade ni på innan ni började fundera på den här omplaceringen? Vad hade ni för planer med den hunden? :)

Jag förstår ju hur du menar men om vi nu blir med jakthund så är ju hela grejen att den ska jaga. Om jag hade valt hund så hade det inte blivit en jakthund eftersom jag har noll intresse för jakt. Däremot tycker jag att spår av olika slag verkar kul. Om sambon fick välja hund så blir det en jakthund eftersom han gillar att jaga.

Så nu är vi ju två om det här med hund (två hundar är inget alternativ) och eftersom vi kommit fram till att en omplacering passar bäst just nu så undrar vi om vi kanske mest ska gå på individen? Så länge vi kan uppfylla hundens behov med det vi är intresserade av (spår, jakt, vardagslydnad, lite tricks, cykling, löpning) så spelar det kanske inte så stor roll om det är jakthund eller inte, om det är en individ med bra bakgrund och som känns bra för oss. Vi vill ju främst ha en familjemedlem som vi tillsammans kan vara ute med i skogen och roa oss med.
 
@Hurricane
Jag har inte spets, utan wachtelhund - men aktiveringsbehovet är nog ungefär detsamma :)
Förutom att jaga en del under säsong (vi jagar 1-3 dagar/vecka, oftast 2 dagar) så gör vi inte så mycket under själva jaktsäsongen. 2-3 långpromenader/vecka, lite konditionsträning (drag framför kickbike/löpare) och lite hjärngympa. Köpte en balansboll i höstas som jag försöker köra åtminstone någon gång i veckan också. De är i hundgård på dagtid och har då tagit på sig uppgiften att vakta gården, vilket jag tycker tröttar dem också - mer än om de varit inne en hel dag.
När det inte är jaktsäsong kräver de rätt mycket mera. 3-4 konditionspass i veckan brukar vi sikta på för att de ska få bröta ur sig fysiskt. Sommartid simmar jag dem så mycket jag kan, gillar att de kan tömma ur sig ordentligt på ett skonsamt sätt. Brukar ro en eka och så simmar de efter, ca 10-30 min. Kortare stunder i början, längre allteftersom. Till konditionsträningen kör vi en del med kickbiken också, då drar de mig typ hela vägen och jag kickar väldigt lite :p, eller så springer jag med dem. Jag har dem typ alltid i dragsele + midjebälte.
Utöver kondition så tränar jag en del apportering både på land och i vatten (och mer lär det bli nu när jag skaffat en jaktlabbe också) och lägger viltspår. Vår/sommar brukar jag försöka köra lite agility med dem också, dels för att de tycker att det är riktigt roligt men också för att de blir rätt trötta i skallen av det.

Denna typen av jakthund kräver i regel inte så mycket för att bli trötta i skallen, men brukar ha ett stort fysiskt motionsbehov.
 
@Hurricane
Jag har inte spets, utan wachtelhund - men aktiveringsbehovet är nog ungefär detsamma :)
Förutom att jaga en del under säsong (vi jagar 1-3 dagar/vecka, oftast 2 dagar) så gör vi inte så mycket under själva jaktsäsongen. 2-3 långpromenader/vecka, lite konditionsträning (drag framför kickbike/löpare) och lite hjärngympa. Köpte en balansboll i höstas som jag försöker köra åtminstone någon gång i veckan också. De är i hundgård på dagtid och har då tagit på sig uppgiften att vakta gården, vilket jag tycker tröttar dem också - mer än om de varit inne en hel dag.
När det inte är jaktsäsong kräver de rätt mycket mera. 3-4 konditionspass i veckan brukar vi sikta på för att de ska få bröta ur sig fysiskt. Sommartid simmar jag dem så mycket jag kan, gillar att de kan tömma ur sig ordentligt på ett skonsamt sätt. Brukar ro en eka och så simmar de efter, ca 10-30 min. Kortare stunder i början, längre allteftersom. Till konditionsträningen kör vi en del med kickbiken också, då drar de mig typ hela vägen och jag kickar väldigt lite :p, eller så springer jag med dem. Jag har dem typ alltid i dragsele + midjebälte.
Utöver kondition så tränar jag en del apportering både på land och i vatten (och mer lär det bli nu när jag skaffat en jaktlabbe också) och lägger viltspår. Vår/sommar brukar jag försöka köra lite agility med dem också, dels för att de tycker att det är riktigt roligt men också för att de blir rätt trötta i skallen av det.

Denna typen av jakthund kräver i regel inte så mycket för att bli trötta i skallen, men brukar ha ett stort fysiskt motionsbehov.

Intressant! Hur fördelar du det här över veckans dagar? För jag antar att du inte både är ute och ror, apporterar, spårar och tränar agility på samma dag? :D
 
Intressant! Hur fördelar du det här över veckans dagar? För jag antar att du inte både är ute och ror, apporterar, spårar och tränar agility på samma dag? :D

Nä, även om hundarna nog gärna haft det så :D
Det beror lite på vädret, är det jättevarmt kanske jag simmar dem varje dag och gör inte så mycket mera t ex.

Men typ så här kan det se ut en sommarvecka:

Måndag: Simning 20min/hund + vattenapportering
Tisdag: Kickbike 7 km, lägger spår på kvällen
Onsdag: Viltspår + promenad
Torsdag: Simning 20min/hund + vattenapportering
Fredag: Promenad, 4-8km
Lördag: Löpträning 5km
Söndag: Apporteringsträning land, promenad 4-8km

Är ingen flitig agilityperson, men brukar köra en kurs/år typ :p


En jaktvecka:

Måndag: Vardagspromenad ca 4 km
Tisdag: Vardagspromenad ca 4km
Onsdag: Kickbike 7km
Torsdag: Långpromenad 4-8km
Fredag: Löpträning 5km, balansboll 15 min
Lördag: Jakt, 1,5-3 mil i benen/hund
Söndag: Jakt, 1,5-3 mil i benen/hund
 
Sen undrar jag lite över aktivering av jakthund i "stan" (vi bor ju inte supercentralt och har ganska bra med skog runt om) vs. aktivering av jakthund på landet? Vad är det som skiljer förutom kanske brist på mark att lägga blodspår på?

(Angående @lady_vip s inlägg tidigare i tråden) :)

Jag har ju inte samma typ av jakthund, men vi gör ju grejer varje dag. Mina måste få springa fritt dagligen, sen tränar vi apportering, spår, lydnad, tricks etc, nånting varje dag. Det upplevde jag var mycket svårare när vi bodde i stan.
Vet du om hunden klarar andra hundar? Hundmöten? För sånt är det mycket av i stan.
 
Jag har ju inte samma typ av jakthund, men vi gör ju grejer varje dag. Mina måste få springa fritt dagligen, sen tränar vi apportering, spår, lydnad, tricks etc, nånting varje dag. Det upplevde jag var mycket svårare när vi bodde i stan.
Vet du om hunden klarar andra hundar? Hundmöten? För sånt är det mycket av i stan.

Den är van vid både andra hundar och katter, verkar vara en social hund, men det är såklart en viktig del som jag inte tänkt desto mer på.

Hur lång tid lägger du på träning varje dag? Varför tyckte du det var svårare i stan? Jag räknar ju krasst med att inte kunna ha hunden lös, oavsett vars man är.
 
Den är van vid både andra hundar och katter, verkar vara en social hund, men det är såklart en viktig del som jag inte tänkt desto mer på.

Hur lång tid lägger du på träning varje dag? Varför tyckte du det var svårare i stan? Jag räknar ju krasst med att inte kunna ha hunden lös, oavsett vars man är.
Kan du inte ha hunden lös (vilket är realistiskt) så får du räkna med mer tid för motion. Jag har det lite lyxigt, för jag har hundarna med på jobbet och kan träna kort pass under dagen, men jag lägger mellan 1-1,5 timme efter jobbet också.
 
Kan tillägga att jag också tyckte att det var generellt svårare att aktivera i stan :p
Tiken bodde med mig i Stockholm i 3 år, och det var lite meckigt. Har man bil underlättar det mycket dock!

Viss aktivering är enklare i stan också - i perioder (ofta kring löp) blev min då rätt unga tik t ex väldigt trött bara av att nosa runt där det varit mycket hundar. Man kan ju utnyttja sådana grejer - lägga personspår i parker med mycket folk och hundar t ex.
 
Varför behöver man markägarens tillstånd för att lägga blodspår och var kan man hitta den regeln?
Hittar faktiskt ingen lagtext, så då finns det antagligen ingen. Förutom att det kan räknas som förberedelse till jakt och därför kräver tillstånd.
För mig är det sunt förnuft för att inte bli ovän med markägaren. Anordnar man kurser ska man definitivt ha tillstånd, då är det verksamhet och inte längre enligt allemansrätten.
Jag har iofs en kommunal mark där det inte finns jaktlag som jag lägger spår på ibland, där har jag inte frågat, men annars har jag kollat med markägaren.
 
Ok. Nej kursverksamhet är ju något helt annat. Tänkte mer om man var 1-2 pers som träffas och spårar.
Men då antar jag att det är tillåtet :)
 
Jag och sambon har ju länge gått i hundköpartankar men vi har insett att vi inte har tiden för en valp. Vi har varit inställda på någon typ av aktivare sällskapshund men har nu ramlat över en omplacering... En jakthund :angel: Nu är ju inte det i sig ett problem då sambon jagar, problemet är mer att vi har flera timmars bilresa till jaktmarkerna och nu bor i lägenhet. Vi har varit och hälsat på hunden och jag tror att den skulle passa bra här hemma hos oss men det jag klurar över är då jakten. Tanken är att sambon tar ut lite av sin semester under jaktsäsongen och jagar med hunden. Sen tänkte vi att sambons pappa som jagar i samma lag (älg) ska kunna ha hunden i ytterligare några veckor för att hunden då ska få jaga så mycket som möjligt.

När den inte jagar har vi tänkt att det blir promenader, löpning, cykling, lite godissök och nån kurs på brukshundklubben. Jag vill testa viltspår men vet inte hur det går att göra regelbundet eftersom vi inte har nån egen mark. Nosework verkar också kul :)

Låter det här helt galet eller? Har i alla fall insett att vi ska ha hund snart men frågan är om det ska bli den här hunden?
Låter bra! De flesta jakthundar jagar inte särskilt mycket. Några få veckor under året bara. De flesta veckorna är jakthunden sällskapshund. Dessutom vågar många inte släppa sina jakthundar lösa pga vargen och de får inte jaga alls. Många jakthundar får mycket mindre än det ni kan erbjuda. Lycka till om det blir den hunden!
 
Låter bra! De flesta jakthundar jagar inte särskilt mycket. Några få veckor under året bara. De flesta veckorna är jakthunden sällskapshund. Dessutom vågar många inte släppa sina jakthundar lösa pga vargen och de får inte jaga alls. Många jakthundar får mycket mindre än det ni kan erbjuda. Lycka till om det blir den hunden!

Jag vet att det finns många jakthundar som får mindre aktivering än vad vi planerar, men det betyder ju inte att den hunden vi eventuellt ska köpa skulle må bra av det. För mig är det inte optimalt med en jakthund som inte får jaga (om det nu inte visar sig att individen är oduglig) och som inte får utlopp för sin energi resten av året, så vi vill ju vara "beredd på det värsta" :)
 
Ok. Nej kursverksamhet är ju något helt annat. Tänkte mer om man var 1-2 pers som träffas och spårar.
Men då antar jag att det är tillåtet :)

En bekant kollade upp detta i samband med blodspårsträning och fick av jägarförbundet höra att blodspår räknas som jaktträning, jaktträning kräver jakträttshavarens (obs, ej markägare) tillstånd enligt 16 § JF. Så nej, lägga blodspår får man inte utan tillstånd.
Personspår däremot behövs inget tillstånd om man är som du säger bara några stycken som träffas och spårar, det är ju inte jakt.
 
En bekant kollade upp detta i samband med blodspårsträning och fick av jägarförbundet höra att blodspår räknas som jaktträning, jaktträning kräver jakträttshavarens (obs, ej markägare) tillstånd enligt 16 § JF. Så nej, lägga blodspår får man inte utan tillstånd.
Personspår däremot behövs inget tillstånd om man är som du säger bara några stycken som träffas och spårar, det är ju inte jakt.
Fast då är det ju jägarförbundet som anser att viltspår är jaktträning. I texten anges ett knippe vilt som hunden i så fall skall användas till. Älg, rådjur osv. Men köper du blod i affären är det ju nöt, knappast nåt man jagar med hund. Själv frågar jag markägaren, inte jakträttsinnehavaren, som en bashyffs-grej. Inte att jag måste.
 
En bekant kollade upp detta i samband med blodspårsträning och fick av jägarförbundet höra att blodspår räknas som jaktträning, jaktträning kräver jakträttshavarens (obs, ej markägare) tillstånd enligt 16 § JF. Så nej, lägga blodspår får man inte utan tillstånd.
Personspår däremot behövs inget tillstånd om man är som du säger bara några stycken som träffas och spårar, det är ju inte jakt.
Där var det! Markägaren brukar ju iofs veta vem som är jakträttsinnehavaren, så det kan vara enklast att gå den vägen.
 
Fast då är det ju jägarförbundet som anser att viltspår är jaktträning. I texten anges ett knippe vilt som hunden i så fall skall användas till. Älg, rådjur osv. Men köper du blod i affären är det ju nöt, knappast nåt man jagar med hund. Själv frågar jag markägaren, inte jakträttsinnehavaren, som en bashyffs-grej. Inte att jag måste.

Även nöt och annat kan trafikskadas, överlag djur som blöder och spåras är eftersök helt enkelt. Eftersök är jakt. Jag hade väldigt gärna sluppit krångla med blodspår (här har jag inga andra möjliga marker än klubbens spårmarker), men jag är hyfsat övertygad om att det faktiskt är det här som gäller. (Även SBK och SKK frågades i samma veva, de hade inget annat att säga.)
 
Fast då är det ju jägarförbundet som anser att viltspår är jaktträning. I texten anges ett knippe vilt som hunden i så fall skall användas till. Älg, rådjur osv. Men köper du blod i affären är det ju nöt, knappast nåt man jagar med hund. Själv frågar jag markägaren, inte jakträttsinnehavaren, som en bashyffs-grej. Inte att jag måste.

Markägaren är per automatik jakträttsinnehavaren, men sedan kan hen ju välja att överlåta jakträtten till någon annan :) Markägaren är alltså i regel lättaste vägen att gå, som @lady_vip skriver.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Sambon är jägare och drömmer om att nästa hund ska vi ha är en jakthund. Nu har vi en goldentik som är underbar som en extra...
Svar
10
· Visningar
1 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp