Bukefalos 28 år!

Köpa/låna eller skita i det?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Har nyligen fått veta att ett stall nära min skola (bor på internat) har otroligt billig stallhyra (1000kr, inkl. boxplats, strö och mat, samt tillgång till ridhus och paddock). Och tror att jag kan få min mamma att betala iallafall hälften av stallhyran och kanske skoningen. Men det får jag snacka med henne om.
Men nu till "problemet". På vardagarna kan jag cykla/gå till stallet (ca 5km, om ens det) vilket hade blivit en bra runda för hunden fram och tillbaka. Men på helgen blir det först 1 timmes bussresa och sen cykla/gå samma bit till stallet. Vilket försvårar mycket, samt att min pappa sällan kan köra och vi lär ha "stalltjänst" vissa helger. Men om jag snackat med honom så kanske vi kan ordna det.
Men på loven lär det bli svårare när bussar osv går mer sällan. Nu går de en gång i timmen och senast går kl 8 och tidigaste går runt 6-7 tror jag. Så det går ju, men blir det för sent så blir det att panikringa pappa.

Men vad tror ni då är bäst? Att hyra en häst över "vintern", alltså allt förutom sommarlovet, men hitta någon som behöver fodervärd då jag inte har 4-5000kr att ge extra för att hyra den. Och eller köpa en och låta den gå på sommarbete hela sommaren. Eller helt enkelt göra det enkelt och skita i det? Finns inga medryttarhästar eller så i närheten så det är att skaffa själv på något sätt eller inte alls.
Några tips?
 
Jag hade skitit i det. Det är inte roligt att ha häst och oroa sig, att Både oroa sig för att få ihop alla tider Och ekonomin samtidigt som du antagligen pluggar på heltid... låter inte jättekul :crazy:
 
Finns det pengar till veterinär, equiterapeut och liknande om behovet uppstår? Vaccinationer, maskkoll + avmaskning, tandkoll går loss på några tusenlappar det med totalt. Att räkna med att hästen kan gå på bete hela sommaren så att det ska bli billigt känns långt ifrån idiotsäkert: inte alla hästar kan gå på bete (kan vara insekterna, att hästen inte klarar gräset, att det inte hittas något riktigt bra sommarbete på lagom avstånd...) och det är inte alltid lätt att veta på förhand. Det bör finnas möjlighet att stalla in hästen även sommartid, om inte annat så för risken att den blir skadad och behöver lite boxvila alt sjukhage.

Nja. Om förutsättningarna är som de låter i ditt startinlägg, hade jag nog faktiskt struntat i det. Ekonomin låter, utifrån din beskrivning, inte så rolig just nu och det låter också minst sagt meckigt för dig att ta dig till stallet de dagar du inte kan cykla.
 
Spara hellre ihop pengarna ett tag (t.ex. alla de kostnader ni tänkt lägga på häst) och sen kan du hitta något stall närmre eller kanske lösa transportsituationen till stallet. Svår ekomoni är inte roligt tillsammans med häst.
 
Du kan inte vara kvar där över helgerna då? Vet jag ett par stycken på min skola som gjorde. Eller så helt enkelt betalar man lite extra för tillsyn av hästen under helgerna, förutsatt att det är vettiga hagar och vettiga utevistelser så kan hästen lätt stå två dagar. Sommrarna så är det "bara" att plocka hem hästen, låta den gå på bete. Det går om man vill, visst är det alltid enklare att skita i allting men det är och andra sidan inte heller kul.
 
Förs t och främst får du väl ta reda på om dina föräldrar ställer upp? Det verkar ju inte alls säkert, som du beskriver det.
 
Nja, det låter väl inte helt ultimat.
Det låter både ganska krångligt med bussarna på helger och lov, och 5 km är ändå en bit att gå i dåligt väder. Det runt 50 minuter att gå 5 km, vill du gå så långt både till och från stallet i t.ex. en grad varmt och ösregn? Och dessutom mocka, rida och annat i stallet.

Ekonomin är ett annat problem som jag ser det. Om du inte har några tusen "över" att lägga på att hyra en häst över vintern, vad gör du om hästen blir sjuk och kanske behöver flera veterinärbesök och sedan equiterapeut eller liknande? Eller om det visar sig att hästen behöver täcke men är en riktig täckesmarodör. Det finns så många oberäknade kostnader som kan dyka upp, och som kan bli ganska dyrt.

Jag tror det är bättre om du struntar i att skaffa häst nu. Du kan ju leta medryttarhäst så länge, och spara pengarna till framtida häst och kanske ett körkort och en bil, så du lättare själv kan ta dig till och från stallet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 372
Senast: Tassa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 973
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 612
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 969
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp