Köpa ny häst = Förvirrad!!!

i love svala

Trådstartare
Hejsan,

Asså jag håller på att leta efter en ny tävling/träningshäst och vi har varit runt och kollat på några stycken, men jag blir så himla osäker.
Jag vill inte ha en ”färdig” tävlingshäst, utan en som jag utvecklas tillsammans med och som jag själv tränar upp, därför har vi kollat på lite yngre hästar (ungefär 4-7 år).
Men så tycker jag att det är så svårt att veta, för om man köper en 4-5 åring, så vet man ju inte riktigt hur bra hästen blir, visst man kan kolla stam, bakgrund osv. men man vet ju ändå inte riktigt. Jag har kollat på en 4 årig valack som jag blivit riktigt förtjust i, han har jätte fina gångarter, bra stam och extriör, det ända jag egentligen tvekar på är om hästen kommer att få tillräckligt med vilja (men ”växer” inte det också ofta fram när hästen blir lite äldre och mer riden?), det är ju väldigt svårt att säga, men han är ju bara 4 år och har egentligen all möjlighet för att bli riktigt riktigt fin, men ändå så blir jag så osäker.
Skall åka och kolla på två hästar på söndag, för att ha något att ”jämföra” med.
Men vad hade ni gjort, känner mig bara helt snurrig, skall man fortsätta leta runt eller hur skall man göra??:confused::cool:
 
Sv: Köpa ny häst = Förvirrad!!!

Du får väl kolla upp närmare hur bra ridhästar det finns i stammen. T ex hur rörligt och framåt stoet är.
Vad innebär "bra stam"?
 
Sv: Köpa ny häst = Förvirrad!!!

Det är risken man får ta när man köper en yngre häst, chansningen brukar ockå avspegal sig i priset. En unghäst kostar bra mycket mindre än en färdig tävlingshäst och många unghästar kan verka lovande men räcker av någon anledning inte till.
 
Sv: Köpa ny häst = Förvirrad!!!

Ta hjälp av någon av de kända tränarna/hästförmedlare. Då får du ta del av deras kunskap! Svårt att hitta talangfulla 4-åringar själv, de ligger sällan ute på nätet.
 
Sv: Köpa ny häst = Förvirrad!!!

Att köpa en 4åring är lite utav en chansning.. själv köpte jag en helt oinriden 2½åring som mest grisepassade i hagen. Med lite tur och en bra tränare så ser han riktigt lovande ut idag! (han är 4år nu) Ägaren trodde inte att han skulle ha tillräckligt med vilja, men det har jag lyckats plocka fram.

Ska du se på en 4åring så titta på grund gångarterna. Ser dem ok ut? hur känns det när du rider? känns det som om hästen kan utveckla gången mycket mer? Titta på stammen och föräldrarnas bedömningar.. då ser du ungefär vad dem är bra/mindre bra på, och är du orolig för viljan så titta vad dem fått i bedömning på just vilja.
Sen kan man plocka fram viljan hos en häst.. Träna mycket på grundhjälperna och försök få hästen känslig för dem. Samtidigt som du rider ute mycket i skog och mark! och rid gärna på i ett lite friskare tempo. ex. Har hästen raceat upp för en backe så ge den sen lång tygel, klapp och gärna lite godis. Uppmuntra hästen till att springa fort och ta i ..
 
Sv: Köpa ny häst = Förvirrad!!!

Tack för alla svaren,
Ne hästen jag gillar så mycket ligger inte ute på nätet utan den har vi "hittat" igenom en bekant, tycker själv att dom skall ha ganska mycket för honom,och har inte letat efter billigare unghästar, så man kanske få lägga lite mer pengar om man nu vill ha en riktigt bra häst.
Jag äger själv en häst som har samma pappa som hästen jag tittat på, eftersom att jag är så förtjust i henne så kändes det ju mycket bra.
Han har ett andraklass bedömt sto till mamma och många kända namn i stammen.
Han är inriden av en ganska känd B-instruktör som blev väldigt förtjust i honom, vi har pratat med henne och hon trodde att det skulle bli en bra häst.
När jag provred honom så hade han inte blivit riden sen i vintras och jag kunde därför inte kräva eller känna så mycket, men jag har ju sett att han rör sig jätte fint och att han ser lovande ut..
Har nu varit och provridit två hästar till och känner ännu mer att det är den första jag vill ha :D:love:
 
Sv: Köpa ny häst = Förvirrad!!!

är det jätteviktigt att det blir en bra tävlings häst? själv köpte jag en 3åring:P och dom flesta kan ju bli ganska fina med rätt träning:) förmig var det viktigaste inte att han skulle bli en bra tävlings häst, det bara kom med på köpet:) Men om man vill ha det är det ju bra att ha en häst som blev kastrerad sent, för att det skulle göra att dom bär upp sig bättre då. annars kan man ju köpa sig en hingst med bra utstrålning:D
 
Sv: Köpa ny häst = Förvirrad!!!

Tack för alla tips :)
Jodå det går bra, skall nästa vecka åka till ett ställe och kolla på 3 hästar!
En valack, ett sto och en fyraårig hingst.
skall bli jätte spännande, men om dom inte är så intressanta så köper vi antagligen valacken.då har vi ju ändå provat lite oliak hästar och kunnat jämföra lite mer.
Jag lovar att skriva när vi varit och kollat på dem.:D

maartinaa,
Asså jag har redan tre hästar (men skall sälja en av dom), en av dom tävlar jag ganska mycket och sedan är det två unghästar. och denna gången vill vi köpa en bra tävlingshäst, därför tycker vi att det är viktigt denna gången att det bli en bra häst med mycket potensial.
Haha jag hade gärna velat ha en hingst, men vi har ett stall fullt med ston som GILLAR hingstar mycket :D:grin:, men skall åka och kolla på en unghingst nästa vecka.
 
Sv: Köpa ny häst = Förvirrad!!!

hejhej! Jag tycker att du ska prova dig fram låna på foder mm;)
 
Sv: Köpa ny häst = Förvirrad!!!

Jag vill inte ha en ”färdig” tävlingshäst, utan en som jag utvecklas tillsammans med och som jag själv tränar upp, därför har vi kollat på lite yngre hästar (ungefär 4-7 år).
/.../
Men så tycker jag att det är så svårt att veta, för om man köper en 4-5 åring, så vet man ju inte riktigt hur bra hästen blir, visst man kan kolla stam, bakgrund osv. men man vet ju ändå inte riktigt.

Ursäkta, men som alla andra får du nog bestämma om du vill ha kakan kvar eller äta upp dem. Vill du absolut ha en garanterat bra tävlingshäst, ja då köper du en färdig sådan. Att köpa en :angel: "lovande unghäst" :angel: ÄR en chansning:

Det är risken man får ta när man köper en yngre häst, chansningen brukar ockå avspegal sig i priset. En unghäst kostar bra mycket mindre än en färdig tävlingshäst och många unghästar kan verka lovande men räcker av någon anledning inte till.
:bow:

och denna gången vill vi köpa en bra tävlingshäst, därför tycker vi att det är viktigt denna gången att det bli en bra häst med mycket potensial. Haha jag hade gärna velat ha en hingst, men vi har ett stall fullt med ston som GILLAR hingstar mycket :D:grin:, men skall åka och kolla på en unghingst nästa vecka.

:idea: Men, det är klart, köper ni hingsten till alla stona kanske ni får både och ;)
 
Sv: Köpa ny häst = Förvirrad!!!

Jag har nyligen köpt en ny häst, efter att ha prövat 21 st (!!!!). Jag känner att jag verkligen har hittat rätt häst, han är efter förstaklass föräldrar, sent kastrerad med massa utrstrålning och jätteflott gång. Sen skadar de ju inte att de är Johan Häggberg som fött upp, ägt och ridit in honom innan jag köpte honom ;)
Vilken prisklass letar du häst i och hur långt är du beredd på att åka? Några av hästarna jag prövade låter precis som de du söker. :)
 
Sv: Köpa ny häst = Förvirrad!!!

hejhej! Jag tycker att du ska prova dig fram låna på foder mm;)

Nä jag vill inte ha någon häst på foder, har haft bra hästar på foder innan, men så typ plötsligt så händer något och ägaren vill ha tillbaka hästen eller något!
Asså vi har ju bestämt att vi skall köpa en häst, så det är inget problem!

QRST,jo jag vet att man aldrig kan veta hur hästen utvecklas, men man kan ju ändå kolla på stam,extriör bakgrund, mm.
Sedan är det ju ändå en ganska stor prisskilland om man köper en jätte fin 9-13 årig tävlingshäst som tävlat jätte mycket. Det är inte så jag heller vill ha det, jag vill kunna utveckals tillsamans med hästen , och vill därför inte ha en helt "klar" tävlinghäst, hoppas att ni försår:crazy:

LLiiinnnL , det känns som att du letade efter ungefär samma typ av häst som jag letar efter, egentligen så har jag redan (iallafall mitt hjärta :p ) bestämt sig för vilken häst jag vill ha, men har lovat mamma att kolla på några hästar till, skall i morgon åka o kolla på tre till!Kul att du hittat din drömhäst :)
 
Sv: Köpa ny häst = Förvirrad!!!

Är så Lycklig!!!!:laugh:
Var förra veckan och provred en underbar 9årig valack som jag blev helt kär i, så Idag så besiktigades han och gick igenom,vi hämtar honom nästa söndag:laugh:
Kände verkligen att det var han jag ville ha när jag provred honom, har ridit honom 2 ggr efter det, och han är verkligen underbar!
9årig Isabellvalack, hingst tills han var 5 år. Massor av gångarter och mycket Tölt!:) Läääängtar tills vi hämtar hem honom!
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
719
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 479
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp