Köpa/sälja sadel, hur göra??

I

IslaBonita

Jag har en allroundsadel som jag misstänker inte ligger 100 på min häst + en westernsadel som jag inte kan ett skvatt om. Har därför planerat sälja min westernsadel och köpa en begagnad alt. bomlös.

Nu till lite frågor:

1: Om jag lägger in en bild på min westernsadel, är de möjligt att någon här utifrån bilderna kan säga vad det är för sadel, vad den är i för skick och ungefär hur mycket den kan tänkas vara värd? Det enda jag "vet" är att det står Nashleather och USA på den och att den är brun och tung. :crazy:

2: Hur gör man egentligen när man köper begagnade sadlar. Vet att om man köper nya sadlar att man tar ut sadelutprovare och de hjälper till att passa ut. Men hur många privatpersoner är intresserade av att låna ut sadlar tro?

3: Bomfria sadlar. Har läst en del och kommit fram till att jag är intresserad av en Barefoot. Egentligen en sensation men det får bli när budgeten är större.

4: Eller är det bättre att lägga in en bild/ta ut sadelprovare på hästen utan sadel först, kan de se vilka modeller av både bomsadlar och ev. bomlös som skulle passa utan att man har sadeln där?

Ska tillägga att jag är en fritidsryttare som rider mest ut, men om det finns tillfälle tar jag gärna ett litet dressyrpass på ängen. Är inte ute efter en ren dressyrsadel dock!

Tacksam för svar, detta är en sån djungel!!
 
Sv: Köpa/sälja sadel, hur göra??

Ta ut en sadelprovare och säg att du söker en begagnad sadel och att du har en som du inte tror ligger bra. Sadel utprovare skall ha begagnade sadlar oxå. har dom någon som passar men tycker den är för dyr kan du ju alltid leta vidare efter en billigare :)
 
Sv: Köpa/sälja sadel, hur göra??

Prova lägg ut westernsadel under westernforumet, de kan säkert hjälpa dig och kolla sadel.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 437
Senast: domesticus
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 746
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 687
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
3 770
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp