Köpa & sköta fångponny?

I

Inloggningsnamn

Köpa & sköta fångponny?

Vad ska man tänka på om man köper en ponny som har haft fång, förutom magert bete? Ponnyn ifråga är en välutbildad b-ponny med bra temperament och välhanterad alltså "perfekt" förutom fångproblemet som tydligen varade en månad. Är det något att ha eller köper jag mig bara problem?

Loggan
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

Du köper på dej onödiga problem. Har en ponny som fick för fång för någon månad sedan, och det är inte kul. Har du möjlighet att köpa en annan så gör det. Det är mitt råd.

Jenny
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

Hur måste du sköta om ponnyn nu som skiljer sig ifrån innan och vad var det som utlöste fången?

Loggan
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

Vet du var som utlöste denna ponnyns fång?

Vi fick aldrig helt kläm på detta med vår ponny och efter 1,5 års försök fick vi ge upp. Då fång är relaterat till tarmfloreförändring så var vi mycket noga med all mat. Dels så fick han inte bli överviktig, ha en väl balanserad foderstat och om det var foderbyte på gång(ex nytt hölass) så skedde det mycket succesivt. Lång invänjning på gräs, ej kraftigt bete. Vi hade en ständig oro. Mitt råd är att ta en annan ponny.

merman
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

Måste hålla med de andra. Jag har själv en fångponny och det är krångligt att hitta kompisar på sommaren och frågan är hur roligt det är att gå i vinterhagen utan gräs?

Jag skulle inte köpa en fångponny. Min ponny fick fång hos mig, jag hade haft han i 14 år så självklart gör jag allt för att kunna ha kvar honom och gör allt för att han ska må bra men jobbigt, ja det är det.
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

Vet ej ännu vad som utlöste ponnyns fång. Tänkte höra mig för lite innan ang. fång. Har ingen personlig erfarenhet av det och det jag har fått höra nu verkar inte roligt direkt, synd att ponnyn är så trevlig och utbildad, finns inte många så små bra ponnyer som är till salu! :cry:

Loggan
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

Jag tycker inte att det är så mkt extra bekymer med en fånghäst (har varit fodervärd åt en) Visst fick man vara extra försiktig vid foderbyte mm men det ska man ju egentligen vara med alla hästar.

Det jag tyckte var jobbigt med honom var oron att han skulle bli dålig, var han lite stel eller om han inte kändes som vanligt kom oron, hade han fått fång igen?

Mitt tips till dig är att om det är en underbar ponny i övrigt tycker jag att du ska köpa den. Men var bered på lite extra jobb och så MÅSTE du röntga hästen så den inte har hovbensrotation/nedsänkning. Har den det så köp den inte!
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

Fång kräver en stor plånbok, bra läshuvud och MYCKET fritid.
Har man inte det bör man nog avstå...
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

Köp inte
Varför köpa på sig så allvarliga problem som fång
Lös ridsport, där finns massor av trevliga ponnyer utannonserade i varje nummer
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

Är det foderbyten som är den stora boven i dramat? Hade för mig att det var för mycket bete (lite förenklat av mig)!

Loggan
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

Jag har 3 fångston och jag tycker inte att det är något större problem. Jag vänjer in dem sakta på betet samt försiktiga foderbyten. Har varit med om att ett halvblod fick fång för första gången när hon var 24 år. Därimot skulle jag vara noga med att röntga hovarna innan köpet. Kan tillägga att mina haft fång 1ggr och peppar peppar inte fått det åter.
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

Skulle inte köpa. Det finns massa fina friska ponnyer att köpa.
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

Eftersom du inte har någon erfarenhet av fång så köp inte till dig problem.
Som en del säger så upplevs det inte som ett problem, det tycker inte jag heller, MEN det krävs stort tänkande kunskap och kännedom för att minimera risken eller se OM ett nytt anfall är på G.

Det handlar inte bara om bete. En fånghäst KAN gå på vanligt bete om man är uppmärksam och kan sin sak. Sedan finns det ju en hel uppsjö av olika fång. Vilken fång är det till att börja med. Vid foderfång handlar det om att man skall veta exakt vad man stoppar i sin häst, hur man skall göra foderförändringar hur man kan skydda magen, veta hur hästens kropp reagerar, ha en träning som är anpassad till foderstaten, för man kan inte svälta en fånghäst. Ha koll på hästens signaler som kan vara lite olika allt från stel i kruppan till halt, vilka åtgärder är bäst för just den hästen m.m.

Är man väl insatt i allt detta och lite till så är det inga problem att ha en fånghäst, men varför köpa till sig problem när de ändå kan komma.

Tackade nej till en underbar häst som äntligen kunde blivit min, men efter att ha haft fånghäst i fyra år så backade jag när jag fick reda på att även denna häst haft det tidigare. Det är inte värt all energi som går åt till att behöva vara så uppmärksam på signalerna. Problem av ett eller annat slag får man förr eller senare ändå.

Om du absolut måste ha denna häst så köp den inte innan du vet vilken fång, när det kom och varför och läs ALLT du kan komma över gällande fång både svenska och utlänsk litteratur genom att söka på nätet, kanske bättre för hästen att komma till en ägare som älskar den och som vill sätta sig in i problemet än att komma till en som inte bryr sig att inskaffa kunskap.

Fång på svenska och Laminitis på engelska.

MVH/
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

Hej I det stallet jag red förut hade vi 3 fång ponnier som jag tog handom. På sommaren hade vi dom i en en hage med väldigt lite gräs i. Vi kollade och kände alltid extra noga på deras hovar,lät dom inte gå ute dygnet runt på sommarn,gav dom extra hö m.m men jag tyckte inte det va så jobbigt men såklart krävs det lite extra energi.

men sen hade vi en fånghäst som inte kunde gå i vanlig hage ens tillslut. Och han var halt alltså hela tin han gick ensam i en liten ler hage och sen blev han frisk släpptes i vinterhagen med dom andra och 2 veckor senare var han halt så han avlivade vi.

Men oftast är det okej bara man är nogrann. Tycker att om du ska köpa ponnyn borde du rådfråga en veterinär om vad som krävs m.m Dessutom be veterin'ren som gör vet besiktningen kolla lite extra på hovar m.m
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

jag växte upp med min ponny som blev ca 18 år (kommer inte riktigt ihåg hur gammal.)
Hon var en riktig fånghäst men behövde aldrig genomlida hovbensrotation då jag hade en mamma som både visste om problemet samt var påläst och hade bra kontakt med ortens hästveterinär.

Forskningen inom fångets orsaker går ju framåt hela tiden, men det är fortfarande inte 100% klart vad fång beror på.
Något som man som blivande fånghästmänniska måste vara helt klar på, det är att man alltid måste vara på G.
Du måste ha koll på fodret så att det inte blir några häftiga foderbyten. Du måste ha koll på hästens signaler så att du får reda på så tidigt som möjligt om den har fått fång igen, eller är på väg att få fång.
Du måste ha god kontakt med en hästveterinär som förstår problemet och kan skriva ut medicin på ögonblicket.

Mina erfarenheter gör att jag själv inte skulle vara så rädd för att skaffa en fånghäst, om den vore "den rätta"

Saker som jag gjorde under min tid:
*A-fil vid risktillfällen, dvs under nästan hela våren. en halvliter om dagen ungefär. Gjorde det även enklare att medicinera då den inte märktes särskilt mycket i filen.
*Tog tempen på hovarna varje dag eftersom min ponnys varningstecken bestod i något varmare framhov (-ar)
*Vi hade alltid minst en påse fenylbutazon i reserv så att vi kunde börja behandla vid första tecknet på fång

Som jag minns det hann hon sällan bli halt, men vi beslutade ändå att avliva henne då jag blivit för lång för att kunna rida och därmed hålla igång henne - minska risken för fång. Dessutom, som min mamma sa det, det går inte att sälja en fånghäst. Folk är rädda eller orkar inte ta hand om en häst som ständigt måste ses om så att den inte blir sjuk.
Många fina hästar går till spillo på det viset. Vem vet, kanske min ponny hade kunnat lära en till liten ryttare att sitta kvar i alla bocksprång? Kanske hon hade kunnat ta ut ännu en ryttare på sagolika turer i skog och mark?
 
Re: Köpa & sköta fångponny?

Köp inte! Det är inte roligt med en ponny som har haft fång. Dessutom är det väldigt lätt att du får problem igen. Det finns många bra ponnyer att köpa. Både välutbildade och friska. Men de kostar så klart. Troligen var den här billigare, eller??
Låt inte snålheten bedra visheten! Lägg pengarna på en frisk ponny istället för på behandlingar i framtiden på en redan skadad.
Har haft fångponny själv, så jag vet vad det innebär!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 153
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp