Bukefalos 28 år!

Köpa tvilling?

Ela

Trådstartare
Jag är intresserad av ett sto som är född tvilling. Jag vill eventuellt ha stoet till avel i framtiden. Hon är nu normalstor och normalt utvecklad, två år gammal.

Nackdelar?
 
Sv: Köpa tvilling?

Har en bekant som har/hade tvillingar.
Enda ev skillnaden man märkte var att de är/var nååågot mindre än "genomsnittshalvbloden", runt 160 cm. skulle jag tro. Så egentligen inte små men ändå.
Båda var ston, betäcktes med samma hingst och fick varsitt föl. Stofölet är runt 163 som vuxen och hingstungen ca 165.
Det ena stoet krånglade vid brunst o betäckning. Fick sprutas o jag har för mej att det var det stoet som visade sej bära på tvillingar sen! I alla fall så "klämdes" ena fostret bort och det föddes en unge. Stofölet. Som i sin tur ALDRIG har gått att få dräktig trots bra brunster och allt. Vet inte om det på något vis "ligger i släkten". Men lite märkligt är det.
Kan också säga att tvillingarna är 25 år nu, men tyvärr fick den ena tas bort i somras. Den andra är pigg o glad!
Fölen föddes för 20 år sedan och stoet lever än. Hingsten fick pga skada avlivas för några år sedan.

Det är svårt att råda någon men själv skulle jag nog tänka efter både en o två gånger tanke på det jag vet i det här (enda!) fallet om man ska avla vidare.... det kan säkert lika gärna gå fantastiskt :laugh:

Men det alltid en chansning med avel, även med optimala djur och förhållanden!

Lycka till vad du än beslutar dej för
 
Sv: Köpa tvilling?

Det enda som är ärftligt är förmågan att släppa mer än ett ägg vid brunst. Och den finns på massor av ston. Är hästen vad du söker, så slå till.
Den dag du ska avla på henne så är det bara att ultraljuda lite och hålla koll, men det ska man ju helst göra ändå.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 931
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 291
Senast: Fiorano
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
983
Senast: sjoberga
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp