Köpa varmblod

Fritidsryttare

Trådstartare
Ni som har eller har haft varmblod som ridhästar, har ni köpt dessa direkt från travet eller har de varit ostartade?
Och ni som har köpt inkörda travare, vad börjar ni med när ni ska skola om dem? Går ni direkt på ridningen eller backar ni till att hantera dem från backen först- longering, tömkörning, löshoppning etc.? Har ni tagit hjälp av tränare redan från början?

Jag funderar själv på att köpa ett 2-årigt varmblod och rida in och utbilda till att bli en hyfsad dressyrhäst, eventuellt fälttävlanshäst men är lite fundersam på hur långt man kan komma utbildningsmässigt med dem, vilka fysiologiska hinder kan ligga i vägen för att de ska nå upp till de högre klasserna?

Det blev ett långt och rörigt inlägg det här men är väldigt nyfiken hur ni har gått till väga med era hästar och hur det har gått för er?:)
 
Sv: Köpa varmblod

Min tjej var trav/montetränad, alltså inge riktigt riden alls. Så vi startade direkt ifrån grunden, jag har haft tränare med mig hela vägen. :) Vi började med massor av skritt, och lydnadsövningar såsom halter, halvhalter osv. Hästen måste lära sig att ta bettet istället för att gå emot det. Jag var själv rätt okunnig i själva ridningen då jag skaffade henne, hade ridit 2 år då, nu 3 år. Efter 8 månader släppte det för oss, det var då allt började gå framåt på riktigt, jag började kunna rida henne i form bl.a.

Se till att hästen har en bra galopp, många travare har 4taktig galopp, visst går den att träna upp, men hellre att man har en med redan 3taktig galopp om man som du ska satsa. :)
 
Sv: Köpa varmblod

Jag rider en travare som min kompis köpte för 7mån sen han är 12år men är inte utbildad och var inte riden så mycket.Vi började med att rida ut och lära känna varandra och lite longering och sånt.Men han är helt förstörd de förstörde honom både inom ridningen och traven.Han hadde en skada i baken så han passar som skogsmulle men jag tränar lite dressyr han är jätte känslig i munnen.Jag har inte tid för honnom eftersom jag har själv 3 hästar men jag skulle rekomendera att Longera lite i början lära känna varandra och rida ut om han är inriden,Sen lite tomkörning och lekar eftersom han är ung.Det är lite svårt och förklara men om du har fler frågor så skriv gärna.
 
Sv: Köpa varmblod

min var inriden men hade gått både som trav och monté häst förut. jag började med att rida "igenom" honom så jag kände vad han kunde och sådär, sen tog jag det lugnt med hantering från mark, gick ut med honom lite i naturen osv.
 
Sv: Köpa varmblod

De varmblodstravare som jag och brorsan har/har haft har alla vart ohanterade, inte inkörda eller ridna utan vi har fått börja helt från noll.
Sedan har våde jag och brorsan hjälp till att rida till ett antal travare som gått på banan.

Det är betydligt enklare att rida in och utbilda än att skola om bantravare. Allra värst är att skola om bantravare som har blivit ridna men inte skolade. Det bästa man kan göra där är at ställa av en period och sedan börja om från början.
Det är viktigt att komma ihåg att det tar längre tid att skola om än lära in från början, allting måste repeteras fler gånger för att befästa det nya. Tränare redan tidigt i utbildningen är att föredra, vi har ridit lektioner/träningar med våra redan tidigt i utbildningen just för att det ska bli rätt direkt.

Det krävs kunskap att skola/ skola om en travare till ridhäst. Minst lika mycket som för att rida in en annan häst. Tränare är viktigt! Tålamod är jätteviktigt. Det får ta tid, det SKA ta tid.

Vad menar du med hyfsad dressyrhäst? Att placera sig i LB är inte svårt med en välriden travare som rör sig hyggligt, det finns det säkert flera travare som gör i dagsläget, min egen går utan problem godkända LB, skulle förmodligen ha gått godkända LA också om någon tävlat honom men varken jag eller brorsan är tävlingsintresserade.
Min travare har utvecklat mig som ryttare, han är välriden, lyhörd och börjar bli en bra utbildad häst, vi jobbar fortfarande med att galoppombytena ska flyta dock, mitt fel - inte hans.
Som fälttävlanshäst på hobbynivå tror jag att många travare skulle passa bra. De tänker framåt, är orädda, markvinnande, ofta bra hopphästar som är rädda om benen och bra på att lösa problem om de hamnar fel på hinder.

Viktigast av allt är ändå att välja rätt häst. Långt ifrån alla travare är / har möjlighet att bli bra ridhästar. Allt för många envisas med att rida på travare som har alla förutsättningar emot sig samtidigt som de ylar att travare visst är bra ridhästar...:(
Kontrollera exteriören. Halsansättning, rygg (både längd och form, för kort rygg är inte heller bra), vinklar i bakdel och bakben, har den fysiska förutsättningar att göra det du tänker be den om? Benställning, vanligt att travare är lite kassa i benställningen.

Kan ärligt säga att jag hade gnisslat tänder om jag skulle köpa häst idag och hade närstuderat Mulles benställning. Aningen X-bent fram det är såpass lite att det inte stör, brorsans förra häst var däremot ordentligt X-bent, inte lämplig som hopphäst... Mulle är både kohasig och krokhasig bak. Dock är han bra i exteriören utöver detta och rör sig bra. Han är en bra ridhäst.Brorsans förra likaså, bra exteriör bortsett benställningen, rörde sig bra, plus för traven men inte fullt lika bra galopp som min.
Brorsans nuvarande travare skulle ingen av oss sälja som ridhäst, hon är övertagen från en kompis och stannar hos oss tills hon ska till himlen. Att sälja henne som ridhäst vore bara elakt. X-bent fram, extremt hjulbent bak, hon vrider och skruvar bakhovarna. Till detta överbyggd, lättfödd och små ynkliga pinneben. Håller inte för normal ridning utan fixar ca 20 - 30 min ett par ggr i veckan, rids korrekt, hade hon ridits ur balans, på bogarna var hon trasig inom några veckor.

Amerikanskstammade hästar har oftare problem med passgång. Och det är inget roligt problem. Man kan få bort passen ur skritt och trav men hästar med passanlag har ofta en sämre, passgångsaktig galopp som är ett evighetsjobb att stärka och träna, blir sällan helt ok heller.

Extremt långt svar. Välj rätt häst och du kommer ha mycket nöje och lära dig massor! Lycka till!
 
Sv: Köpa varmblod

då travare ofta är inkörda vid 2 års ålder så är mycket av grunderna redan lagda.
kanske kan vara användbart att bara lära hästen att även galoppera när man longerar/tömkör på kommando så blir det lättare att träna galopp även från ryggen.
jag är inte expert på den exteriöra delen, men tror att det största exteriöra hindret för travare är att ryggen är så lång på de flesta.
min travare har lång rygg och går bra i form i skritt och trav, men har mycket svårt med galoppen eftersom han får svårt att bära upp sin långa rygg i en gångart som han blivit framavlad att "inte använda".
när han var yngre hade han lättare för galopp och att bära sig ordetligt i galoppen, men hur mycket vi än tränade kom vi aldrig till den där jättesamlade "dressyrgaloppen".

lycka till med din travare! :bump:
 
Sv: Köpa varmblod

Tack för alla svar, jag tycker att ni verkar resonera ungefär som jag har gjort när jag funderat över det här med att skaffa häst. Jag har valt att köpa en unghäst just för att slippa lära om, som någon nämnde. Det blir min andra unghäst så förhoppningsvis kommer jag ha bättre koll på den här än vad jag hade med den andra.
Exteriören är jätteviktig för mig, eftersom jag under hösten har ridit en ganska "halvblodsaktig" travare så har jag insett ungefär vad jag ska kolla på. Eftersom jag rider dressyr så vill jag gärna ha ganska kompakt och kvadratisk häst (min nuvarande ser ut ungefär som en tax :crazy: ) som klarar av att vinkla in bakbenen.

Det här med att börja med fälttävlan kom upp just när jag började kolla på travare, de travare jag träffat har haft ett fantastiskt psyke, de är känsliga och samarbetsvilliga samtidigt som de "ångar på", de har hela tiden en bra framåtbjudning vilket gör att de passar rätt bra inom en sån gren. (Det här är mina åsikter och funderingar, kan mycket väl ha käpprätt fel).

Planen är att börja från marken och jobba väldigt mycket lydnad för hand, skogspromenader över stock och sten och ta till tränarhjälp varje vecka. Jag rider för närvarande min andra unghäst för en duktig dressyrtränare och hon kommer vara med redan från början med den nya hästen.

Tack igen för alla bra svar, jag ska bära med mig dem idag när jag faktiskt ska åka iväg och kolla på häst för första gången på flera år!:)
 
Sv: Köpa varmblod

Lycka till! Lätta dressyrklasser bör inte vara några problem för varmblodstravare.

Men det där med att lång rygg skulle vara en nackdel för dressyrhästar håller jag inte med om. Jag har själv en kallblodstravare med extremt lång rygg, men hon har ändå väldigt lätt att samla sig.

Och, *viskar*, varmblod är inte detsamma som travare......
 
Sv: Köpa varmblod

Helt ärligt så hade jag faktiskt aldrig gjort som du beskriver. Alltså köpa en grön 2-åring att skola själv.

Självklara följdfrågan är såklart varför?

Dels är det en helt annan sak att köpa en ung häst jämfört med "en f.d. travare". Du kommer inte ha så många alternativ att välja på med tanke på hur många som redan är inkörda och t o m gått premielopp vid den åldern, eller som har ett ganska högt värde ändå iom avelsvärdet (tänker ffa på ston som man kanske inte ens brytt sig om att köra in för att man tänkt ha till avel).
Skaffar man en häst som inte är såvärst mycket hanterad och redan är tränad en del, då blir det mycket mer gambling. En av anledningarna till att travare brukar vara fina och trevliga att hantera är för att dom har blivit hanterade mycket i samband med travet och redan är ganska världsvana.
Har den inte redan behövt prestera något, då vet du egentligen inte hur den kommer vara i ett senare skede, om den kommer bli som du beskriver att du vill ha psyket. Många är så - men absolut inte alla! :p
Sen blir det såklart mycket utifrån hur man gör det också.

Det jag försöker komma fram till är att många travare nog "ångar på" som du säger för att de inte haft så mycket val. Med en annan fostran och inlärning så kommer de inte få det psyket.
 
Sv: Köpa varmblod

Men det där med att lång rygg skulle vara en nackdel för dressyrhästar håller jag inte med om. Jag har själv en kallblodstravare med extremt lång rygg, men hon har ändå väldigt lätt att samla sig.

Det har ju med så mycket mer att göra.
Mitt kallblod har också lätt att samla sig trots lång rygg, mycket pga vinklar bak och mentalitet skulle jag tro. Men då menar jag inte att den har superlätt för samling, bara att den är ett snäpp närmare till hands än på "gemene häst" jag ridit.
Med varmblodet jag hade som var kort i kroppen OCH med bra rumpa OCH bra mentalitet för samling var det en helt annan sak. Det var mycket lättare för den helt enkelt. Nu är det svårt att jämföra med den iofs eftersom den hade en del bagage med sig sen tidigare som försvårade allt ändå. Men det märktes ändå med tanke på hur lätt den hade för galoppen och till att lätta fram/vinkla bak.

För att gå tillbaka till kallisen som är lång i kroppen så krävs det ändå mycket av den, för att hålla ihop allt och få upp framdelen. Vilket som jag ser det betyder att den snarare har psyket och arbetsviljan till att göra det trots att det är dubbelt så svårt som för många andra kortare hästar. Å andra sidan kanske hälften så svårt som för hästar med sämre vinklar och rörelsemekanik.

Jag skulle påstå att vill du ha en tävlingsdressyrhäst för lättare nivå, då instämmer jag med dig. Lång hals och lång rygg kan faktiskt ge ett snyggare steg (särskilt på varmblod som kan få rätt snyggt dressyrsteg!) vilket faktiskt räcker långt inom lättare dressyrklasser.
Är man lite tvärtom, och hellre vill ha en ridbar häst oavsett tävlingsnivå, och prioriterar bärighet/balans, då skulle jag titta efter en kortare häst.
Men självklart inte bara kortheten i sig utan vinklar, halsansättning, rörelser osv, helheten.
 
Sv: Köpa varmblod

Orkar inte gå egenom alla varmblod jag haft men kan ta dem två jag haft längst.
Nummert ett: Fick henne direkt från travet i full kondis. Hade haft en bra framtid som travhäst och kostade betydligt mer än dem travarna som inte har någon framtid på bannan (vi fick betala 30 000) 5 år. Sto, 165cm. Hon var så himla okomblicerad att jag kunde lägga på sadel direkt och sitta upp. Men eftersom hon inte hade en enda "ridhäst muskel" var det skritt som gällde uppsuttet, långa rundor i varierande terräng ca 2 månader. Under tiden tömkörde jag henne 2 gågner veckan för att hon skulle kunna hitta sin egen balans i traven. I skritten jobbade jag mycket med över gångar och tempo växlingar. Att väl börja lägga in trav i ridningen var aldrig något problem =) under ett års tid jobbade jag bara skritt och trav. Mycket ute i skogen tills hon kunde balansera sig även i upp och nedsförbackar. Allt gick väldigt smidigt och efter lite mer än ett år kunde vi börja jobba med galoppen. Den blev aldrig "ren" hon hade travar galopp och så var det bara. Men hittade rätt fort sin balans där också. Tror man vinner mest på att låte det ta tid, och att använda naturen!

Nummer två: Inkörd som 2 åring, startad en gång. Sedan hade hon bara gått och skrottat totalt tills 7 års ålder. Hon var smällfet när jag köpte henne. Såg mer ut som en adenner än varmblod :angel: totalt ohanterbar så lät henne verkligen känna in sig i 2 veckors tid. Bara umgås med henne i hagen. Sen började jag försöka med basic sakerna. Som att bli ledd i grimma. Men denna häst var en ledare och ville absolut inte lyda lilla mig i början. Men med hjälp av en underbar tränare inom nh fick vi det att funka =D Började med inridningen precis som på vilken annan häst som helst och har faktiskt bara fortsatt som med vilken häst som helst. Det enda som har tagit längre tid är samling. Hon känns mer som en ponny, men absolut inte som en travare. Så det finns verkligen olika individer, det viktigaste som sagt tror jag är att man verkligen tar sig tid, och inte fastnar i ridhuset på volten. Det tråkar nog ut vilken häst som helst.
 
Sv: Köpa varmblod

Jag funderar själv på att köpa ett 2-årigt varmblod och rida in och utbilda till att bli en hyfsad dressyrhäst, eventuellt fälttävlanshäst men är lite fundersam på hur långt man kan komma utbildningsmässigt med dem, vilka fysiologiska hinder kan ligga i vägen för att de ska nå upp till de högre klasserna?
Men varför köpa ett varmblod när man kan få ett fullblod, som skulle passa mycket bättre till ditt användningsområde för ungefär samma pris?
 
Sv: Köpa varmblod

Men om du verkligen vill komma någonstans med din ridning, är det inte bättre att köpa en häst avlad exteriörmässigt avsedd för ridning? Inget ont om varmblod, jag har själv ett :) Många varmblod blir jättefina ridhästar men om man köper häst för att tävlingsrida ioch komma långt kanske en riktig ridhäst passar bättre?

Varför vill du skaffa varmblod,priset?

Hopas du inte tar illa upp, jag är bara nyfiken!
 
Sv: Köpa varmblod

Ni tar upp många vettiga synpunkter och funderingar som verkligen tål att tänkas över! Jag ska försöka svara er alla så gott jag kan utan att vimsa till det för mycket. Jag kan ju börja med att förklara varför jag övervägt att köpa en unghäst och varför ett varmblod.

Jag anser att det är lättare att lära upp än att lära om, jag köper faktiskt hellre en grön unghäst som inte kan nånting, men heller aldrig har varit skadad p.g.a ridning, blivit felaktigt riden eller tränad under en längre period, söndersliten i munnen eller flängriden på. När jag köper en äldre och rutinerad häst så kan jag omöjligt veta vad den har varit med om tidigare i livet och då blir det också ganska svårt att förutse vilka problem som eventuellt kan uppstå när jag ska ta över den.
Då skickar jag hellre iväg min häst en månad åt gången till inridning, tillridning och vidareutbildning hos en kompetent tränare som minimerar risken för misstag. Jag hade inte övervägt att köpa en ung och outbildad häst såvida jag inte var övertygad om att jag har möjligheten att ge den de bästa möjligheterna att få en ordentlig utbildning.

Det finns två anledningar till att jag vill köpa ett varmblod, den första är att jag tycker att det är en trevlig ras. Som någon påpekade är fullbloden bättre lämpade för ridning, jag har ridit en hel del fullblod också och av de två så vinner varmblodet stort då jag tycker att de har ett trevligare huvud och temperament. Som någon påpekade är fullbloden bättre lämpade för ridning men de flesta yngre fullblodo som ligger ute till försäljning ska gå till avel då de gått löp och blivit skadade. Ifall du har ett varmblod med någorlunda bra "ridexteriör" tror jag inte den kommer ha sämre förutsättningar än någon annan häst att klara normal ridning. Den kanske aldrig kommer upp i några jättesvåra klasser men det är heller inte det jag är ute efter.
 
Sv: Köpa varmblod

Den andra anledningen ligger hos mig själv, de varmblod jag har sett på ridbanan har oftast varit fantastiskt dåligt ridna, stressade och omusklade medan ryttaren på ryggen ber dem göra saker som ligger skyhögt över deras förmåga. Jag har själv ridit och skött om ett varmblod under hösten som var som jag beskrev, knappt tränad för instruktör och inte en muskel på kroppen. Det är fortfarande mycket kvar att jobba med, men han är knappast samma häst idag som för 4 månader sen. Ifall man slutar se dem som just "travare" och ger dem en chans så har de stora förutsättningar att faktiskt bli riktigt trevliga ridhästar, åtminstone många av dem. Det krävs betydligt mycket mer arbete för att få dem dit men om man ändå har tiden och motivationen så varför inte?
Jag ser individen snarare än rasen, självklart passar inte alla varmblod inom ridningen, men det gäller nog de flesta raser och inte bara varmblodet. Dessutom skulle jag tycka att det var kul att se vad det kunde bli av min egen häst om jag fick fria händer, kanske har jag för höga ambitioner men då har jag åtminstone försökt.
Visst har jag även tänkt på att varmblod är i en betydligt lägre prisklass än många halvblod, men det är av mindre betydelse för mig.

När det kommer till ryggen på dem så har jag bara mina egna erfarenheter att utgå från, min egen häst har ganska lång rygg och hon har lätt för att tappa bakdelen och det är svårare för mig att samla ihop henne än de hästar med kortare rygg som jag har ridit. De har även haft lättare med balansen och smidigheten, min häst behöver väldigt mycket lösgörande arbete för att komma loss ordentligt.
Det här är bara mina iaktagelser och jag kanske är helt ute och cyklar men det är så här jag har resonerat.
 
Sv: Köpa varmblod

Appropå det så har jag ytterligare en fråga till er- hur vanligt är det att travare "paddlar" med bakbenen? Gör alla det eller är det bara vissa och går detta att träna bort på något sätt?
 
Sv: Köpa varmblod

Du tänker nog på att dom breddar?
Det är olika. Dom flesta breddar inte förrän det börjar gå snabbt, för att komma undan frambenen, breddar dom redan i längre tempo skulle jag akta mig för att köpa den pga att antingen har man tur och den lär om sin teknik, eller så har man otur och det tar jättelång tid att komma till en mer ridvänlig teknik! :p Breddar den bara med ett bakben skulle jag bli ännu mer skeptisk eftersom den isf med största sannolikhet är just ojämn och kanske t o m avlastar något.
Om man inte vill göra det onödigt svårt för sig skulle jag försöka se hästen när den springer både i sansat tempo och snabbare tempo, när den brassar på i hagen t ex. Och skippa en häst som man ser breddar "naturligt" dvs som i det här fallet inte ens är tränad i högre tempo.
Likaså skulle jag helt skippa en häst som visar pass- eller tölttendenser. Visst kan det vara kul med fler gångarter men troligen kommer det försvåra väldigt mycket taktmässigt mot en "ren" tregångare.

Jag tror absolut du får lättare med en redan oförstörd travhäst. Men hur är det, har du kollat runt på marknaden redan? Funderar på hur vanligt det är egentligen med travare som inte gjort något så sent som vid 2 år, de flesta påbörjar ju inkörning som 1-åringar om man planerat att ha hästen klar för premielopp.
Däremot har du ändå hästens förutsättningar att ta i beaktning.
Alla hästar har olika förutsättningar, det går inte att komma ifrån. Men sen får man också ta i beaktning bl a kvalitén på aveln. Tyvärr ger jag faktiskt inte jättemycket för kvalitén inom travaveln med tanke på hur vanligt det blivit med lösa benbitar och exteriöra avvikelser.
Man får också ta i beaktning att de ändå kan vara lite speciella i psyket jämfört med halvblod - känsligare ffa, hur kommer man få tillbaka en sån häst från tillridning hos beridare som med största sannolikhet till 95% ridit tuffare halvblod? Kommer beridaren anpassa sig till rörelsemönstret och svårigheterna som troligen inte är samma som beridaren är van vid?
Hur blir det om du behöver sälja? Tyvärr kan det vara halvt omöjligt att hitta en seriös spekulant så snart "varmblodstravare" finns med i annonsen.

Jag gillar varmblodstravare, har haft två egna och ridit många andra. Men faktiskt tycker jag det låter mindre bakvänt att ge ett bra hem åt en som gjort sitt på travet än att ta bort en häst från travet redan som ung.
 
Sv: Köpa varmblod

Ja, precis. Det ser ut som att de paddlar med bakbenen när de sätter full fart, det ser väldigt roligt ut faktiskt.:D Den här hästen som jag har kollat på paddlade stundtals när han ökade farten, och det syntes ganska tydligt ibland och inte alls nästa ögonblick. Jag har redan bestämt mig för att inte köpa honom, då han hade för mycket av ett varmblods rörelser och exteriör. Han är ett av de varmblod som jag inte tror har förutsättningarna att bli en riktigt bra ridhäst, och då jag har höga ambitioner med min egen ridning så är det inte rättvist att köpa en häst som kanske inte håller för det.

Den tränaren jag anlitar är väldigt duktig och jag tror inte att hon skulle lägga sig på en nivå som inte passar hästen, men däremot finns det som du påpekar inte en speciellt bra marknad för varmblod när man ska sälja dem. Jag har börjat fundera på om det är en bra affär för mig att lägga 50.000 på träningar när jag kanske inte får mer än 20.000 om jag säljer hästen så småningom.

Det finns många olika sätt att se på saken, och ju mer jag funderar desto mer osäker blir jag, vilken typ av häst ska jag ha, ska jag välja en äldre eller en helt grön. Det är en hel vetenskap det här med att köpa häst, men jag kanske hittar "min" drömhäst så småningom.:)
 
Sv: Köpa varmblod

Jag la ner ca 10000:- på träning av en travare jag köpte för 3500:- :angel: Nu var väl inte det någon bra affär ändå eftersom den var lite för sliten i kroppen redan (från ridningen och illa passande sadel, inte från travträningen) för att ha bra utsikter att bli riktigt bra. Men poängen är iaf att om DU tycker om hästen som individ och ni passar bra ihop i personkemin, då spelar det ju absolut ingen roll om det är en dyr "klasshäst" eller en billig fjording/travare (bara som exempel). Du gör förhoppningsvis investeringen för din skull, inte för att tjäna ihop pengarna till eventuell försäljning.
Men det är ju en sak att förälska sig i en häst för att det klickar och känns "rätt" och samtidigt känns som ett bra exemplar av vilken ras det nu än är, och sen satsa på att komma så långt som möjligt med den häst man kärat ner sig i, jämfört med att planera att man ska ha en häst av just den rasen, i just den åldern. Tror chansen är större om man vidgar sina vyer och överväger olika alternativ.
Säg att man har en budget vid hästköp på 30000:-. I den klassen kan man tro´t eller ej ändå välja på en hel del hästar. Många mindre bra och förmodligen några guldkorn som är väl värda sina pengar vare sig det är ett knappt ridet halvblod som använts inom avel, en kall- eller varmblodstravare i vilken ålder det nu må vara (är den redan riden har du alla möjligheter i världen att provrida och känna om det känns rätt, som att den fått en bra start eller kommer kräva massor med jobb för att lära om), en outbildad ponny, ett fullblod eller vad det nu kan tänkas vara.
Och oavsett vad du väljer så kan man ju se till att ha en buffert undanlagd till inridning eller tillridning.
 
Sv: Köpa varmblod

Jag fick hem en varmblodskille på sju år i somras, han hade startat två lopp. Lite riden, kunde söka sej i form och flytta sej för skänkeln. Nu fyra månder senare går han stadigt i form både skritt och trav, tar galoppskänkel från skritt:) Dock e högergaloppen svårare än vänster för hans del. Måste säga det att jag har hållt på med hästar i större delen av mitt liv och har nog aldrig under den tiden träffat en mer arbetsglad häst... han verkligen vill lära sej nya saker hela tiden och tycker de e jätteroligt:)

Vill även påpeka att jag va lite anti travare innan, hade tyvärr en massa fördomar *skäms*
Men det enda som påminner om att min ögonsten är en travare är frysmärkningen, annars skulle man likaväl kunna ta honom för ett litet halvblod. Kan säga att det är skitroligt när någon kommer fram och berömmer hästen när man rider och man säger att de e en travare;) Vad jag vill säga med detta att det är synd att de finns så mycket fördomar, och jag är glad att jag inte är lika trångsynt längre:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 089
Hästhantering Jag har ett 6-årigt varmblod, som för ca. 1 år sedan slutade sin karriär som travhäst. Mest p.g.a att han aldrig ville förbi den hästen...
Svar
8
· Visningar
2 085
Senast: Boj
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 988
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 166
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp