Köpekontrakt- hur gör ni?

J

Jo_bo

Jag ska köpa häst men för att undgå alla konstigheter (läser att alldeles för många blir lurade :mad: )
vill jag veta exakt vad som gäller när man betalar. Om man inte betalar kontant, utan sätter in pengarna på konto, när ska köpekontraktet gälla.
Tänk om ägaren säger "köpekontraktet skrivs inte under förren pengarna är insatta" så sätter man in pengarna men ser inte röken av varken häst eller avtal. Eller tvärtom, man skriver under köpeavtalet först och betalar sedan, gäller verkligen köpeavtalet då, under den tid pengarna inte hunnit komma in på kontot???

Kanske är det så att det ska framgå på kontraktet att köpeavtalet går igenom när så och så mycket pengar är insatta.

Vill inte kontakta jurist- det är så dyrt!!
Är det någon som har tips??
 
Sv: Köpekontrakt- hur gör ni?

"Sedan full betalning erlagts överlämnas hästens identifikationshandlingar (registreringshandling samt pass) till köparen. Säljaren förbehåller sig äganderätten till dess full likvid erlagts."
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Sålde min bil till en vän. Det har varit lite krux men nu har hen börjat betala av bilen. I kontanter. Fick 20 000,- igår som jag nu...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
13 065
Senast: golit
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 251
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 820
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp