Bukefalos 28 år!

Kör avställd bil, var anmäla?

gul_zebra

Trådstartare
Har en granne som brukar parkera sin bil utanför huset och på köpet glatt blockerar förrådsdörren där jag förvarar min cykel. Irritationsnivå - over the fucking roof.
Kollade upp häromdagen vem som äger bilen och såg att bilen tydligen är avställd. Har försökt googla men hittar inte ett skit - var anmäler jag att de kör bilen, är det polis eller trafikverket eller något annat?
 
Det blir rejält dyrt att köra en avställd bild, Trafikförsäkringsföreningen säger jag bara. Har drivit mer än en person i konkurs...
Ujujuj vad jag njuuuter av blotta tanken :angel: Hatar den jävla bilen och är föraren den jag tror att det är så hatar jag henne lite extra efter att ha pratat med henne om "parkeringen" och mest bemötts med nonchalans.

Nu körde dumhuvudet iväg igen. Polisbil på väg ut :up:
 
Det blir rejält dyrt att köra en avställd bild, Trafikförsäkringsföreningen säger jag bara. Har drivit mer än en person i konkurs...

Hur menar du då? Om bilen är avställd krävs ju ingen försäkring. Eller menar du om man åker fast när man är ute och kör?
 
Hur menar du då? Om bilen är avställd krävs ju ingen försäkring. Eller menar du om man åker fast när man är ute och kör?
Om du är ute och kör med en oförsäkrad bil så torde polisen bli arg.
Men det är ju som du skriver: om bilen är avställd så behöver den ju inte försäkras.
Om man å andra sidan hamnar i - särskilt om man är vållande - en olycka så blir det VÄLDIGT dyrt att vara oförsäkrad.
 
Om du är ute och kör med en oförsäkrad bil så torde polisen bli arg.
Men det är ju som du skriver: om bilen är avställd så behöver den ju inte försäkras.
Om man å andra sidan hamnar i - särskilt om man är vållande - en olycka så blir det VÄLDIGT dyrt att vara oförsäkrad.
Jädrar, skrivit fel.
Polisen bryr sig nog inte så mycket om Försäkringsläget: menade att polisen blir sur om man kör en avställd bil.
 
Tror inte det faktiskt för när jag har ställt av så har jag fått tillbaka pengar automatiskt från både försäkring och skatt. Förr var det inte så vet jag.

För ett halvår sen var det iaf så.
En icke bilkunnig vän köpte en bil på firma. Vännen tecknade försäkring och betalade för ett år direkt.
Bilen var avställd vid köpet, säljaren skulle skicka in ägarbyteslappen och påställning.
Detta gjordes dock aldrig. Tog några månader innan en annan vän frågade varför bilen var avställd :p
Inte ett knyst från fb.
Däremot tror jag befintlig försäkring sägs upp per automatik när en bil ställs av.
 
För ett halvår sen var det iaf så.
En icke bilkunnig vän köpte en bil på firma. Vännen tecknade försäkring och betalade för ett år direkt.
Bilen var avställd vid köpet, säljaren skulle skicka in ägarbyteslappen och påställning.
Detta gjordes dock aldrig. Tog några månader innan en annan vän frågade varför bilen var avställd :p
Inte ett knyst från fb.
Däremot tror jag befintlig försäkring sägs upp per automatik när en bil ställs av.
Då bör din vän kontakta försäkringsbolaget om återbetalning och firman om ägarbytet. Se till att ägarbytet görs nu så vännen slipper brev från trafikförsäkringsföreningen, det kostar över 100 kr/dag att köra utan trafikförsäkring. Det är inte tillåtet att betala in försäkringspremier gällande en bil man inte äger utan det är endast bilägaren som kan lösa en trafikförsäkring och det går inte att efterdatera heller, så det vännen betalat fram till registrerat ägarbyte ska vännen ha tillbaka.
 
Då bör din vän kontakta försäkringsbolaget om återbetalning och firman om ägarbytet. Se till att ägarbytet görs nu så vännen slipper brev från trafikförsäkringsföreningen, det kostar över 100 kr/dag att köra utan trafikförsäkring. Det är inte tillåtet att betala in försäkringspremier gällande en bil man inte äger utan det är endast bilägaren som kan lösa en trafikförsäkring och det går inte att efterdatera heller, så det vännen betalat fram till registrerat ägarbyte ska vännen ha tillbaka.

Ägarbytet gjordes direkt när vännen fick veta.
Bilen har stått som försäkrad hela tiden.
Jag har tecknat försäkring direkt på de bilar jag har köpt, det tar ju några dagar innan bytet går igenom och jag kör inte gärna ofärsäkrat hem.
Nu går det ju smidigt att byta ägare direkt i appen dock.
 
Ägarbytet gjordes direkt när vännen fick veta.
Bilen har stått som försäkrad hela tiden.
Jag har tecknat försäkring direkt på de bilar jag har köpt, det tar ju några dagar innan bytet går igenom och jag kör inte gärna ofärsäkrat hem.
Nu går det ju smidigt att byta ägare direkt i appen dock.
Isf har ägarbytet registrerats i efterhand för det går inte att efterdatera försäkringen utan då får man vackert betala till trafikförsäkringsföreningen även om man betalat på en bil man inte står som registrerad ägare.
 
Isf har ägarbytet registrerats i efterhand för det går inte att efterdatera försäkringen utan då får man vackert betala till trafikförsäkringsföreningen även om man betalat på en bil man inte står som registrerat ägare.

Kanske det. Jag är inte så insatt faktiskt.
Vännen har kört bilen hela tiden och nu har den varit påställd några månader och inget har hänt.
 
När bilar ställs av görs försäkringen om till en garageförsäkring, dvs bilen är försäkrad (trafikförsäkringsföreningen bryr sig alltså inte), men du får inte köra den rent officiellt. Sen är folk idioter. :) (finns säkert undantag, men så har försäkringarna varit på alla mina bilar senaste 15 åren)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HUND MAGKATARR...
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Linjeavel PRE
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp