Bukefalos 28 år!

"Kör en runda med bilen så somnar han..."

Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Jag tror att det har stor betydelse hur ens föräldrar var som barn. Ja eller... Det finns ju alltid alla slags undantag men... Han är kanske lik sin far. De är ju som släkt ;) Sen ska man på det känna sig som en dålig förälder. Det är helt galet.

Min systerson har alltid varit mer högt än lågt. Hans pappa var också likadan som liten. Hans pappa var inåst i sovrummet med sina föräldrar på natten. Annars steg han upp 4 och kunde röja hela köket. Syrrans son har alltid vaknat kring 5 och kunde hitta på både det ena och det andra :p

Jag brukar skoja och säga att "det där skulle jag tagit reda på innan". Min sambo är väldigt fysiskt aktiv. Alltså VÄLDIGT (fortfarande i vuxen ålder). Så det är inte konstigt att hans son också gillar att röra på sig! Vår son har ju eg. inga stora sömnproblem (i mina ögon, men sover ju avsevärt mindre än mina kompisars barn), men det märks att han vill vara vaken och med och det är det som gör att han inte vill somna mer än nödvändigt...
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Bananabambi: Även vi har kört mkt bil från det att han föddes. Kan säga att första året var HEMSKT, han hatade verkligen det. Sov inte en blund de 6 milen från mina föräldrar och hem trots att klockan var jättemkt och han var trött.

Tänkte just kommentera detsamma (vår dotter sover i och för sig bra just i bilen).

Har nämligen en arbetskamrat som mässade att han minsann lärt sonen sova på alla möjliga och omöjliga ställen och det därför fungerar bra att ha med honom överallt nu. Jag blir allergisk på såna kommentarer om vad man "lärt" barnen. Jag var i och för sig av liknande åsikt innan jag fick barn (att jag skulle "lära" henne än det ena än det andra). Vår dotter sov där vi var när hon var liten, dvs med TV, med ljus och ljud etc. Men hon kunde tillslut inte sova när det var så och därför ligger hon sedan dess i tyst/mörkt rum. Det innebär jättestrul när man ska gå bort. Men det är inte så att vi avstod från att "lära" henne - det gick helt enkelt inte.

Att vänja ett barn är en helt annan sak, men vissa barn kräver det timtals skrikande varje gång och då kanske man inte tycker det är värt det...
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Om man har ett barn som inte vill/behöver sova så mycket, kanske man inte ska fokusera på hur man ska söva barnet, utan kanske snarare på hur man ska få vila själv. Om man behöver det.

Vi har barnsäkrat i sovrummet. Vi ser till att det finns många leksaker där, och byter ofta ut dem. Ett tag lät vi lillen vara kvar i spjälsängen när han vaknade, med många roliga leksaker inom räckhåll.

Den minsta (9 månader) sover i vår säng. Om han vaknar tidigt kan han oftast vara kvar i sängen och leka med sakerna som står på nattduksbordet. Om han håller på att trilla ur sängen vaknar jag nästan alltid precis innan (och annars finns det madrasser på golvet + att vi har extra låg säng). Om han tröttnar på att vara i sängen med sin tråkiga, slumrande mamma, lyfter jag ner honom på golvet. Då kan han roa sig ett tag till.

Vi har en liten tv i sovrummet, som man bara kan titta på dvd på. När två-åringen vaknar tidigt sätter vi på en barnfilm.

Ibland är lillen vaken en god stund mitt i natten, men då brukar han bli extra trött på dagen istället, så då brukar jag försöka sova med honom då istället. Båda mina barn har sovit bättre dagtid ifall jag sover tillsammans med dem.
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Jo vi har med funderat i de banorna, att inte fokusera på att HAN ska sova men sover han inte ordentligt blir det kinkigt som bara den.

Först nu funkar det liknande här hemma att när han vaknar kan han komma in till oss och titta lite på dvd en stund innan det är fullt ös. Känns rätt mysigt tycker jag. Då får han samtidigt möjlighet till att dricka lite välling om han är hungrig men oftast vill han inte ha.

Jag är fast besluten om att nästa barn ska vi göra annorlunda med. Jag fixar inte det där med vakna nätter, jag VET att man måste räkna med det men man kan ju göra saker och ting annorlunda för att underlätta för sig själv. Bara det här på morgonen att han kan sitta/ligga i vår säng och titta lite på dvd gör sååå mkt, då kan man halvslumra utan problem.

Jag tror säkert man kan vänja sitt barn vid olika saker men till viss del bara. Självklart kämpar man för att det ska kunna sova överallt med alla möjliga ljud men jag kan lova att i vårt fall funkar det inte. Även om han åker vagn vid 21-22tiden och han är jättetrött så somnar han inte. För mkt att titta på. Vi tänkte göra det några gånger i somras för det kunde vara trevligt att gå ut och gå tillsammans och lille Emil sov så sött i vagnen. Jovisst, sov var det sista han gjorde.
Men just det här med ljudkänslighet, jag tror att har man stora problem med att få barnet att sova då är man undermedvetet extra försiktig med att vara högljudd just när barnet sover. Man är så glad att det ens sover ju! Här hemma tror jag inte vi är särskilt tysta när han sover, vi kör med tvättmaskinen, torktumlare, pratar i normal ton, tittar på tv osv. Nu vill han ju ha dörren öppen och då har jag fått för mig att han gillar ju det här med att höra oss så han inte är helt avskärmad.

Ja här sitter jag och babblar en massa konstigheter.... men jag tror och hoppas att någon känner igen sig!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 887
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har sedan många år tillbaka (15 kanske?) haft perioder där jag blir ofantligt trött. Nu pratar vi inte lite sliten, utan nästan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 494
Senast: Aliide
·
Småbarn Hur får man ett barn att somna? 😁 Jag har en 2-åring som vi inte riktigt vet hur vi ska söva vettigt. Har läst en massa om att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 721
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 185
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp