Köra hästen med sadel på?

Miljon

Trådstartare
Tidigare har jag inte varit runt så mycket på träning och tävling som jag är nu, och då har jag aldrig riktigt tänkt på det här. Även när jag HAR varit iväg förr, har jag inte märkt av det, så jag tror det är ett relativt nytt fenomen, åtminstone häromkring.
Att köra hästen med sadeln på. När vi åker på träning är jag vanligtvis den enda i min träningsgrupp (5-6 ekipage oftast) som inte har hästen sadlad och klar när jag lastar ur, och som tar av sadeln innan jag lastar för hemresa. Även flera i mitt stall gör så, dvs sadlar, lägger täcke över, lastar och åker på träning upp emot 40 minuter bort. På tävling ser jag också då och då de som lastar ur med sadeln på.

Gör ni det? Hur tänker ni kring att göra eller inte göra det?
Jag har alltid lärt mig att man inte ska göra det eftersom hästen kan fastna i något vid lastning, urlastning eller om man är med om någon olycka. Tänker även att det är skönare för hästen att slippa ha sadel på och gjorden spänd i transporten, i synnerhet efter träning när den säkert är lite trött. Men det är ju intressant att ta del av hur andra tänker, så dela med er både ni som kör sadlad och ni som inte gör det! :)
 
Kortare resor på typ 10-15 min körde jag ibland sadlad. Då med antingen täcke över eller sadelskydd på. Men har man en häst som snällt står lugnt och blir sadlad på plats vid träningen så åker jag hellre 5 min tidigare. Om hästen däremot lever rövare när man lastat ur och man åker ensam så kan det ju vara smidigt.
 
Kör aldrig med sadel på, för rädd om den :angel: Åker dock inte så korta sträckor, dessutom är han snäll och lätt att sadla på andra platser.
Har haft träns på en gång när jag skulle till klinik, dock så var han extremt taggad då han stod på boxvila. :) Nu åker han bara i grimma så tränsar jag på plats. :)
 
Tidigare har jag inte varit runt så mycket på träning och tävling som jag är nu, och då har jag aldrig riktigt tänkt på det här. Även när jag HAR varit iväg förr, har jag inte märkt av det, så jag tror det är ett relativt nytt fenomen, åtminstone häromkring.
Att köra hästen med sadeln på. När vi åker på träning är jag vanligtvis den enda i min träningsgrupp (5-6 ekipage oftast) som inte har hästen sadlad och klar när jag lastar ur, och som tar av sadeln innan jag lastar för hemresa. Även flera i mitt stall gör så, dvs sadlar, lägger täcke över, lastar och åker på träning upp emot 40 minuter bort. På tävling ser jag också då och då de som lastar ur med sadeln på.

Gör ni det? Hur tänker ni kring att göra eller inte göra det?
Jag har alltid lärt mig att man inte ska göra det eftersom hästen kan fastna i något vid lastning, urlastning eller om man är med om någon olycka. Tänker även att det är skönare för hästen att slippa ha sadel på och gjorden spänd i transporten, i synnerhet efter träning när den säkert är lite trött. Men det är ju intressant att ta del av hur andra tänker, så dela med er både ni som kör sadlad och ni som inte gör det! :)

Jag transporterar altid utan sadel, men jag sadlar alltid inne i släpet innan jag lastar ur, så som åskådare kan man kan säkert tro att min häst har transporterats med sadel. :)
 
Jag brukar sadla hemma innan kortare resor, typ 30-40 min max. Mina hästar är inte så bra på att stå stilla medan man sadlar, och jag åker nästinntill alltid själv. Så i stället för att bråka med dom och få en stressad häst innan jag ska rida så sadlar jag i lugn och ro hemma. Har man bråttom är det dessutom mkt snabbare och smidigare att göra i ordning hästarna hemma. Kör alltid med täcke över sadeln så de inte ska fastna i ngt.

Brukar dock sadla av innan hemfärd om hästen är svettig, eller jag ska åka mer än 10-15 min.
 
Det är inget nytt, har sett det då och då "hela livet".
Jag kör aldrig med sadlad häst då jag tycker att det är en onödig risk att de fastnar + att sadeln kan bli skadad.
 
Jag har sadel på hästen när vi åker till ridhus. Knappt 10 min enkel resa. Täcke över som skydd. Eftersom jag åker ensam så är det enklast. Kör utan mellanvägg.

/Lizzie
 
Korta resor, 10-15 minuter kan jag ha det några enstaka gånger. Då om jag åker ensam och hästen inte ska stå still något i transporten utan lastas ut direkt för ex träning. Jag gör dock aldrig så inför tävling eller vid längre resor. Skulle dock aldrig få för mig att ha sadeln på även på hemväg. Då tar jag alltid av sadeln.
 
Kör lugna och vana hästar sadlade m täcke öve om jag ska Max 2-3 mil. Tar av sadeln när jag ska hem igen efter ridningen Har aldrig sadel på en unghäst eller en häst som inte står still.
 
Körde alltid sadlad till träningen förr. Max 10 min, täcke över sadeln och ingen mellanvägg. Häst som stod stilla i transporten men som gärna hoppade runt lite när vi kom fram. Tog av sadeln efter träningen innan jag körde hem.
 
Har sadlad häst om det är nya ställen inom kortare sträckor som vi åker till. Täcke över och aldrig sadel på vägen tillbaka.
Är det någon som känner till hästar som fastnat eller råkat illa ut pga sadel i transport? Skulle vara intressant att höra!
 
Tycker det kan vara smidigt att sela, för min del, hemma på gången. Så kan man gå direkt till ridhuset och köra istället för att packa in sele i bil eller släp, ta ut häst, sätta på sele. Även om jag har snäll häst så är det skitjobbigt tycker jag att sela utanför släpet eller i ett ridhus. Mycket skönare att göra det i direkt anslutning till sadelkammaren.

Hästen bär sin egen utrustning.

Långa sträckor känner jag kan vara onödigt eftersom man oftast packar dagen innan.
 
Jag sadlar o har på skydd hemma när vi ska på träning, de flesta tar 30 min att köra till. Tar av allt innan jag kör hem. Sadlar o tar på skydd på plats när hästen inte ska ut direkt tex tävling.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Kör till träning och ridhus sadlad. Står hellre hemma och sadlar i lampljus under tak utan vind än ute i mörker duggregn och snålblåst.
Har alltid skydd över sadeln.
 
Kör aldrig sadlad, min häst har fått lära sig att bli sadlad på alla möjliga ställen vi åker till. Jag åker numera ofta ensam, och vi har lärt oss att klara det även då.
Ser inte sadlade hästar lika ofta i transporter nu som förr. Ett tag tyckte jag var och varannan åkte sadlade, vilket ledde till diverse diskussioner kring säkerhet. Vanligaste orsakerna var som nämns här i tråden "kort resväg" eller "för vild häst för att sadlas på plats".
För egen del förstår jag inte varför det skulle vara mindre risk att råka ut för en olycka på en sträcka av 3 mil än 8.
Jag kontaktade iaf några försäkringsbolag ang kompensation vid ev skada om hästen haft utrustning på vid olyckstillfället och de alla svarade att det kunde påverka försäkringens skydd, om det fastställdes att hästens skador kunde undvikits om den inte haft utrustning på.
 
Tidigare har jag inte varit runt så mycket på träning och tävling som jag är nu, och då har jag aldrig riktigt tänkt på det här. Även när jag HAR varit iväg förr, har jag inte märkt av det, så jag tror det är ett relativt nytt fenomen, åtminstone häromkring.
Att köra hästen med sadeln på. När vi åker på träning är jag vanligtvis den enda i min träningsgrupp (5-6 ekipage oftast) som inte har hästen sadlad och klar när jag lastar ur, och som tar av sadeln innan jag lastar för hemresa. Även flera i mitt stall gör så, dvs sadlar, lägger täcke över, lastar och åker på träning upp emot 40 minuter bort. På tävling ser jag också då och då de som lastar ur med sadeln på.

Gör ni det? Hur tänker ni kring att göra eller inte göra det?
Jag har alltid lärt mig att man inte ska göra det eftersom hästen kan fastna i något vid lastning, urlastning eller om man är med om någon olycka. Tänker även att det är skönare för hästen att slippa ha sadel på och gjorden spänd i transporten, i synnerhet efter träning när den säkert är lite trött. Men det är ju intressant att ta del av hur andra tänker, så dela med er både ni som kör sadlad och ni som inte gör det! :)


Körde tränsad med benskydd och boots på. Dock inga tyglar på och givetvis grimma över som hon satt fast i.

Sadla samt tagit på förbygel osv har jag alltid gjort när jag kommit fram.
 
Kör aldrig sadlad, min häst har fått lära sig att bli sadlad på alla möjliga ställen vi åker till. Jag åker numera ofta ensam, och vi har lärt oss att klara det även då.
Ser inte sadlade hästar lika ofta i transporter nu som förr. Ett tag tyckte jag var och varannan åkte sadlade, vilket ledde till diverse diskussioner kring säkerhet. Vanligaste orsakerna var som nämns här i tråden "kort resväg" eller "för vild häst för att sadlas på plats".
För egen del förstår jag inte varför det skulle vara mindre risk att råka ut för en olycka på en sträcka av 3 mil än 8.
Jag kontaktade iaf några försäkringsbolag ang kompensation vid ev skada om hästen haft utrustning på vid olyckstillfället och de alla svarade att det kunde påverka försäkringens skydd, om det fastställdes att hästens skador kunde undvikits om den inte haft utrustning på.

Nä, det är verkligen ingen skillnad på hur långt man åker. Olyckan vet inte hur långt du åkt, som min pappa alltid sa.

Men, jag kör ändå med sakerna på ibland.

Angående skadorna som försäkringsbolaget tänker på så är det ju egentligen väldigt självklart.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 159
Senast: Cambrie
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 664
Senast: caballus
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Coras star
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp