Köra hästen med sadel på?

Jag har nog världens klantigaste häst så jag skulle nog inte ha sadel i transporten då min häst säkert skulle ha sönder sadeln eller fastna och skada sig.
 
Jag har nog världens klantigaste häst så jag skulle nog inte ha sadel i transporten då min häst säkert skulle ha sönder sadeln eller fastna och skada sig.

Ja det måste man ju verkligen räkna in i ekvationen. Även om man har en jäkligt snäll häst är det ju en risk men den är ju betydligt mindre med en häst som står som gjuten och aldrig rör sig.
 
Ja det måste man ju verkligen räkna in i ekvationen. Även om man har en jäkligt snäll häst är det ju en risk men den är ju betydligt mindre med en häst som står som gjuten och aldrig rör sig.

Min rör sig inte i släpet men den ska ju både in och ut.
 
Sadlar aldrig hemma, men sadlar i transporten innan urlastning! Har en enhästars transport och gott om plats att göra i ordning hästen.
Men man vet aldrig, kanske händer någon gång i framtiden!;)
 
På en lugn häst och kortare sträckor så har jag gärna sadel på, bara ett flece täcke över. Eller tjockare välsittande sadelöverdrag, men då min ena är svårlastad och den andra orolig i släpet så får båda åka utan. Binder istället upp utanför släpet när jag sadlar vilket är mycket smidigare när man är själv :).
 
När det gäller sträcka vs olycksrisk påverkar inte det mitt val om sadling hemma. Jag sadlar gärna hemma om jag har en häst som åker bra, ska lastas ur direkt, ev väder som påverkar vid ankomst osv. Min enda anledning till att ha sadel på endast de kortare sträckorna är för min hästs skull, att hon inte ska ha den tunga westernsadeln på sig för länge. Men sen har jag ju också nu bott här i USA, där vi shippar hästar hit och dit i cattletrailers brevid varandra utan väggar, utan spån, med sadel och träns (och binder fast dem på äkta cowboyvis i tyglarna - vilket jag aldrig själv gör om jag får bestämma) för att vi ska upp och hämta hem korna. Och vet ni vad? Jag har inte *ta i trä* varit med om nån olycka ännu, utan hästarna har faktiskt alla stått bra, så tydligen funkar de gamla cowboysätten än. Alla sätt är bra utom de dåliga och det är väl upp till var och en hur vi gör. I Sverige skulle jag inte våga shippa i nylongrimma till exempel - för försäkringens skull. Svenskar känner jag blir väldigt låsta vad gäller hur andra gör, och det gäller inte minst Buke som gärna gör påhopp om vad som är rätt eller fel utan att inse att alla tycker vi olika och uppfattar saker olika. Världen är inte svart vit.
 
Svenskar känner jag blir väldigt låsta vad gäller hur andra gör, och det gäller inte minst Buke som gärna gör påhopp om vad som är rätt eller fel utan att inse att alla tycker vi olika och uppfattar saker olika. Världen är inte svart vit.
Nej, det är den ju inte. Men samtidigt menar jag att det är farligt att tro att alla sätt är bra och att det som regel bara handlar om tycke och smak. Att alla inte gör på samma sätt behöver absolut inte bero på att alla sätt är lika bra, utan kan bottna i att saker och ting utvecklas samtidigt som somliga människor är mer konservativa än andra ifråga om att ta till sig nya erfarenheter och kunskaper. Att du inte varit med om några negativa konsekvenser av att transportera hästar på det sätt du beskriver, betyder strängt taget inte så mycket. Jag har själv t ex aldrig varit med om någon bilolycka där bilbältet spelat roll för mig, men det funkar inte som argument för att det är lika bra att köra utan bälte som med och att det bara handlar om tycke och smak.
Detta främst som en allmän betraktelse om olika sätt att göra saker och ting.

Alla nya sätt att göra saker är inte bra bara för att de är nya.
Men alla gamla sätt att göra saker är definitivt inte heller bra bara för att de är gamla. ;)
 
När det gäller sträcka vs olycksrisk påverkar inte det mitt val om sadling hemma. Jag sadlar gärna hemma om jag har en häst som åker bra, ska lastas ur direkt, ev väder som påverkar vid ankomst osv. Min enda anledning till att ha sadel på endast de kortare sträckorna är för min hästs skull, att hon inte ska ha den tunga westernsadeln på sig för länge. Men sen har jag ju också nu bott här i USA, där vi shippar hästar hit och dit i cattletrailers brevid varandra utan väggar, utan spån, med sadel och träns (och binder fast dem på äkta cowboyvis i tyglarna - vilket jag aldrig själv gör om jag får bestämma) för att vi ska upp och hämta hem korna. Och vet ni vad? Jag har inte *ta i trä* varit med om nån olycka ännu, utan hästarna har faktiskt alla stått bra, så tydligen funkar de gamla cowboysätten än. Alla sätt är bra utom de dåliga och det är väl upp till var och en hur vi gör. I Sverige skulle jag inte våga shippa i nylongrimma till exempel - för försäkringens skull. Svenskar känner jag blir väldigt låsta vad gäller hur andra gör, och det gäller inte minst Buke som gärna gör påhopp om vad som är rätt eller fel utan att inse att alla tycker vi olika och uppfattar saker olika. Världen är inte svart vit.

Försäkringsbolagen bryr sig inte om vilken grimma du har. Det är en myt.
 
Jag skulle aldrig göra det. Vare sig det är 5 minuter eller en timmes resväg. Nu har jag westernsadel men känns inte troligt att jag skulle lasta med engelsk sadel heller.
 
Beror på häst.

Har haft hästar jag kört fullt sadlade och tränsade med grimma över (täcke över sadeln) och det finns djur jag inte hade gjort det någonsin.

När jag gör det är det främst för att det kan vara bökigt ställe att sadla vid framkomst (mörker, läge etc). Det finns också ställen jag inte kört till, för att det inte funkat med hästen att åka påklädd.
 
Jag kör min häst sadlad ibland för att det är smidigt. Lägger ett täcke ovanpå för att skydda sadeln mot skav. Har en häst som är väldigt okomplicerad att lasta på/av/köra.

Har för den delen inga benskydd på heller om vi inte ska iväg och hoppa. Då får hon ha på sig senskydden som hon ska ha på sig under ridpasset.
 
Alla mina har varit vettiga att lasta och köra så jag åker alltid sadlad till träningen, c:a 25 min resa. Däremot sadlar jag naturligtvis av efter träning, finns ju ingen anledning att åka påklädd hem.
 
Jag sadlar hemma när jag ska köra ca 15 min och hästen inte ska vänta i släpet på urlastning någon längre stund. Han går lugnt och snällt i och ur släpet och åker bra. Jag fäster bara sadeln med minsta möjliga tryck och spänner gjorden innan jag sitter upp.
När vi åker hem har han aldrig sadel. Han åker aldrig i träns.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 168
Senast: Cambrie
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 664
Senast: caballus
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Coras star
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp