Körfolkets snacktråd 2

Ja men i dag slängde vi på ännu en ponny :D:angel:

SÅ svårt, men riktigt kul! Första gången dessa sätts ihop på detta sättet men det gick hur bra som helst. Bara jag som ska lyckas hålla koll på både förlöparen och stånghästarna samtidigt :o

21015971_1801544536546551_3357605091193275552_o.jpg


Och bonusbild från hagen :love:
21032440_1801544273213244_1895485278241125951_n.jpg
 
Ja men i dag slängde vi på ännu en ponny :D:angel:

SÅ svårt, men riktigt kul! Första gången dessa sätts ihop på detta sättet men det gick hur bra som helst. Bara jag som ska lyckas hålla koll på både förlöparen och stånghästarna samtidigt :o

21015971_1801544536546551_3357605091193275552_o.jpg


Och bonusbild från hagen :love:
21032440_1801544273213244_1895485278241125951_n.jpg
WOW!!
 
Här kommer bilder från igår! Andra gången för hästarna att köras "Unicorn" men stånghästarna har blivit lite mer ihopkörda då vi kört par ett par gånger sedan sist. Denna gången vågade vi oss på att köra ut och det gick så bra! Svårast är att parera förlöparen eftersom han gärna vill gå till vänster eller höger och ska vänja sig vid att gå först (han är körd enbet och par och även "unicorn" men då som stånghäst tidigare). Också svårt att inverka på endast förlöparen eftersom att stånghästarna är så lyhörda (vi tränar för fullt med namnkommandon). Men vi fick till några riktigt bra halter och igångsättningar och även många bra vändningar.

Nu är planen att satsa på parhästarna så de blir riktigt ihopkörda och sen blir det nog några små tävlingar till våren :eek:

21314481_1808507855850219_1615538007532275079_n.jpg

21151250_1808502365850768_6973805070263043083_n.jpg


Denna utsikten :love::love:
21151455_1808507149183623_1032875702682584585_n.jpg



Bonusbild :D
21192873_1808507102516961_4693875003639150906_n.jpg
 
Igår startade vi vår första P&D. Perfekt inför höstens riktiga tävlingar. Han var fantastiskt fin på framkörningen på grusplan men dog helt inne på gräsbanan... knappt styrfart ens. Jag vågade inte heller driva på så mkt eftersom risken finns att han spänner sig enormt om han blir lite stressad. Men efter halva programmet fick vi upp tempot lite och det slutade väl. Hade lärt in mig fel version av programmet så tryckte in en ryggning i onödan, fick 5 straff. Totalt 60 straff vilket jag är mer än nöjd med tanke på hur loj han kändes. Lärdom till nästa gång: kör fram mer i trav mer på underlaget som ska tävlas på, och våga säga till "på skarpen" tidigt för att få upp rätt tempo. Och att komma ihåg att byta mina skor till helsvarta...

Precisionen gick precis så stabilt som det brukar göra på träningar, mycket bättre bjudning. Bjuder på en film därifrån :)
Nästa helg är han utlånad till min tränare för lektionsponny vid konkörning, sen är det tävlingar två helger i rad. Sen ska han få en veckas vila innan vi sätter fart igen till kommande tävlingar i oktober.


21191941_10155665334562380_3061964872656358762_n.jpg
 
Är nyfiken på vad ni har för hästtransport? :) Är sugen på att uppgradera till en med platta framför för vagnen så snart vi går över till fyrhjulig träningsvagn. Vill absolut kunna åka iväg och träna smidigt så det känns värt det. Det jag funderar mest på är sadelkammare. Funkar det bra med sele, även loksele? Och är det någon som har vagn med platta fram, är ni nöjda? Det är väl inte så många märken som erbjuder det från fabrik men förvisso kan man väl bygga om alla släp, frågan är väl vad som vore mest värt pengarna?
 
@Chili Jag har köpt en Böckmann Duo med sadelkammare. Har inte testat att stoppa in lokselen i sadelkammaren än, men tror inte att det blir något problem. Böckmann gör transporter med platta (Karin Söderkvist kör sina svårklasshästar i en sådan).
 
@trassel Så synd att Böckmans kusksläp är i versionen Duo C - utan sadelkammare. Annars lät det ju jättebra med Duo R som har sadelkammare med extra gott om utrymme framför hästen. Vissa hästar fastnar ju i vissa faser och min har fastnat i frambensfasen, och har nu även börjat skrapa och stampa en del i transporten. Med en sadelkammare framför så det går att låta ännu mer kommer hon nog bara skrapa ännu mer... :(
Chevals Hippomobil har ju sadelkammare framför men det är trångt och definitivt sparkvänligt. Suck!

Jag kommer aldrig ha något annat än kombi så jag kanske får välja bort sadelkammare och ha en sadelvagn till selen i bagaget. Funkar det? Håller på att få panik nu varenda gång jag lastar in lokselen i bagaget! Och en ligger allt huller om buller och nystar in sig. Förvisso blir det nog även bröstsele i framtiden som är mer hanterbar men det finns ju många tillfällen då lokselen är första valet också, beroende på vad vi kommer hitta på.
 
Senast ändrad:
@Chili Fast jag tror att den jag sett har sadelkammare?

Just det, jag har budgetversionen Duo Esprit (tror jag den heter), den har inte så fräsiga fönster och något mer som är lite enklare.
 
Jag har ändrat uppfattning lite om bromsad rockard. Innan sa jag att det var ett måste för mig som kör ponny i rejäla backar. Men när man tänker efter så överfors bara kraften i bromsen tlll däckeln; hästen får både bromsa och bära. Nu är jag också lite tuffare mot mina ponnys och lägger in backar som träningspass. Med en bra baksele är det inga problem för dem att bromsa en enaxlad vagn.

Börjar med att säga att jag är total nybörjare så gott som.. Får inte ihop i mitt huvud hur hästen får både bromsa och bära om man bromsar i nedförsbacke :o trycks skaklarna neråt när man trycker på bromsen alltså?
Jag som bromsar rätt så flitigt när jag kör min shettis i nedförsbackar :nailbiting: kanske får lägga av med det..
 
Kommer kanske synas här lite fram igenom :) Då jag verkligen hamnat i en totalsvacka med min ridhäst och verkligen har tappat allt sug att rida så tänker jag nu satsa mer på körningen med min shettis Zebastian :D (och försöka hitta nån annan som rider den andra).
Har kört honom en hel del men bara för att han ska få komma ut lite då och då och arbeta, han förtjänar mer då han är en riktig guldklimp!
Prio ett är att prova barfota-boots. Han har superbra hovar och det har aldrig varit problem att köra på gräs/i skogen men nu vill jag köra lite mer grusväg.
Någon här som använder sig av det vid körning?
 
Börjar med att säga att jag är total nybörjare så gott som.. Får inte ihop i mitt huvud hur hästen får både bromsa och bära om man bromsar i nedförsbacke :o trycks skaklarna neråt när man trycker på bromsen alltså?
Jag som bromsar rätt så flitigt när jag kör min shettis i nedförsbackar :nailbiting: kanske får lägga av med det..

Yes, skaklarna trycks nedåt när man bromsar en tvåhjulig kärra.
 
@Chili Fast jag tror att den jag sett har sadelkammare?

Just det, jag har budgetversionen Duo Esprit (tror jag den heter), den har inte så fräsiga fönster och något mer som är lite enklare.
Man kanske kan beställa alla varianter med plats för vagn men de har bara en modell färdigframtagen med det konceptet? Kollade i kompisens Cheval och det vore otänkbart med sadelkammare så nära hästen tyvärr. Böckmans ska ju vara rymligare? Jag gillar dem som gör släpet längre för att få plats med sadelkammare utan att tumma på utrymmet framför hästen.
 
Man kanske kan beställa alla varianter med plats för vagn men de har bara en modell färdigframtagen med det konceptet? Kollade i kompisens Cheval och det vore otänkbart med sadelkammare så nära hästen tyvärr. Böckmans ska ju vara rymligare? Jag gillar dem som gör släpet längre för att få plats med sadelkammare utan att tumma på utrymmet framför hästen.
Kör du bara en häst kan du ju ha ett vanligt sadelskåp i tomma spiltan :) bara hänga in selen och sen dra ut allt till och in i släpet :). Och sen ha möjligheten att ta ut skåpet på plats så man inte behöver tränga sig in mellan de parkerade släpen med en hel härva av sele och remmar :p.

Tycker att böckmanns och liknande sadelkammare är super dumma. Tar all plats för hästen och blir trångt att göra ngt öht i släpet om man har 2 hästar.
Samt att de är onödigt små och har för tunna väggar.

De "svenska" släpen har bäst sadelkammar lösningar tycker jag, nästan alla har gott om plats framför bommen ^_^.
 
Kör du bara en häst kan du ju ha ett vanligt sadelskåp i tomma spiltan :) bara hänga in selen och sen dra ut allt till och in i släpet :). Och sen ha möjligheten att ta ut skåpet på plats så man inte behöver tränga sig in mellan de parkerade släpen med en hel härva av sele och remmar :p.

Tycker att böckmanns och liknande sadelkammare är super dumma. Tar all plats för hästen och blir trångt att göra ngt öht i släpet om man har 2 hästar.
Samt att de är onödigt små och har för tunna väggar.

De "svenska" släpen har bäst sadelkammar lösningar tycker jag, nästan alla har gott om plats framför bommen ^_^.
Fast det finns väl inga svenska släp som har en platta för vagnen? Ev har jag sett det hos något av de dyraste märkena, om det nu var svenskt... har kollat på många sista tiden. ;) Men det finns liksom en smärtgräns för vad jag är beredd att lägga på lyx som, som mest, används någon gång i månaden.

Min fröken får åka brett då hon är så pass stor, vi har 3/4 bom bak. Så det går inte in i spiltan bredvid tyvärr. Nä, släp med bra sadelkammare och rymlighet får det bli. Inte aktuellt precis nu dock, ska sätta henne i fyrhjulig vagn först. :) Pappa har renoverat sin gamla flakvagn, behållit beslagen och gjort allt trä nytt. Målat beslagen svarta och fälgarna röda. Den kommer bli så himla fin efter hästen. Ska bli jättekul att prova den så snart den är klar. Dock inget att baxa med på sportkörningsträning... ;)
 
Vad menar du med svenska släp? Som säljs i Sverige eller som är svensktillverkade?

De flesta släp kan nog fås med platta? T ex Cheval Liberte som ju prismässigt är ett budgetsläp finns med platta för vagn.

Bara googlade lite snabbt (då jag minns jag sett sådana med platta) och tog första bildträffen
http://www.vedbylund.se/cheval_hippomobil.html
 
Vad menar du med svenska släp? Som säljs i Sverige eller som är svensktillverkade?

De flesta släp kan nog fås med platta? T ex Cheval Liberte som ju prismässigt är ett budgetsläp finns med platta för vagn.

Bara googlade lite snabbt (då jag minns jag sett sådana med platta) och tog första bildträffen
http://www.vedbylund.se/cheval_hippomobil.html
Ja då menar jag svensk företag, angående Bucks kommentar om "svenska" släp. Chevals släp med platta vet jag, och det finns flera andra som har det. Cheval har dock alldeles för trångt mellan häst och sadelkammare men är annars säkert ett trevligt släp, det är ju modellen med den bra fjädringen som har vagnplatta. De andra märkena är dock väldans dyra, t.ex. Humbaur xanthos eller balios. Det släp jag hittills sett som skulle passa mina önskemål är Böckman Duo R, men de har (enligt hemsidan) endast platta för vagn till Duo C, modellen utan sadelkammare. Finns det inget vettigt släp med sadelkammare får jag ju lösa det med selen i bilen på ett bra sätt eller ordna en hängare för selen längst fram i transporten.
 
Ja då menar jag svensk företag, angående Bucks kommentar om "svenska" släp. Chevals släp med platta vet jag, och det finns flera andra som har det. Cheval har dock alldeles för trångt mellan häst och sadelkammare men är annars säkert ett trevligt släp, det är ju modellen med den bra fjädringen som har vagnplatta. De andra märkena är dock väldans dyra, t.ex. Humbaur xanthos eller balios. Det släp jag hittills sett som skulle passa mina önskemål är Böckman Duo R, men de har (enligt hemsidan) endast platta för vagn till Duo C, modellen utan sadelkammare. Finns det inget vettigt släp med sadelkammare får jag ju lösa det med selen i bilen på ett bra sätt eller ordna en hängare för selen längst fram i transporten.
En tanke som slog mig nu bara, Men har du bara en häst med och hel vägg på mellanväggen så kan man ju sätta upp selhängare på väggen i den tomma spiltan :), alternativt ta några plyfa skivor och bygga ihop en platsbyggd sadelkammare och sätta i tomma spiltan, och fästa mot väggen på ngt bra sätt om man ska kunna ta ut den.
Tänker mig typ en låda med 3 väggar bara :).
 
En tanke som slog mig nu bara, Men har du bara en häst med och hel vägg på mellanväggen så kan man ju sätta upp selhängare på väggen i den tomma spiltan :), alternativt ta några plyfa skivor och bygga ihop en platsbyggd sadelkammare och sätta i tomma spiltan, och fästa mot väggen på ngt bra sätt om man ska kunna ta ut den.
Tänker mig typ en låda med 3 väggar bara :).

Att tänka på bara, även om jag själv bryter mot den lagen, är att allt ska vara fast förankrat i släpet så det inte åker omkring om man får sladd eller råkar ut för en olycka.

Något annat att tänka på är kanske att om man har sadel- eller selhängare på motsatt långvägg och har mjuk mellanvägg så kan ju hästen spetsas på dem om släpet skulle välta.
 
Att tänka på bara, även om jag själv bryter mot den lagen, är att allt ska vara fast förankrat i släpet så det inte åker omkring om man får sladd eller råkar ut för en olycka.

Något annat att tänka på är kanske att om man har sadel- eller selhängare på motsatt långvägg och har mjuk mellanvägg så kan ju hästen spetsas på dem om släpet skulle välta.
Därav att jag nämnde hel fast mellanvägg om man bara har hängare, och att snickra ihop en sadelkammare av plyfa och fästa ordentligt mot väggen om man har halv mellanvägg.
Att ha saker lösa i tomma spiltan och halv mellanvägg är korkat även om det bara är en pall, grep eller ett grimmskaft.

(Tänkte inte ens på att det fanns mjuka mellanväggar :o, hade inte vågat ha ngt på tomma sidan med ett sånt släp. )
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp