Bukefalos 28 år!

Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

Okej!

Men vad bra att ha preliminär-bokade lektioner, så du har en tydlig plan 👍.

Jag och min pappa ska ha byta däck-kurs helgen som kommer, jag börjar i den änden och lär mig det först tänker jag, det vill jag kunna! Kan ni det?
Förvånansvärt få verkar kunna det tycketjdg?! Jag trodde det var ett krav för körkort?

Det är inte svårt och mycket bra att kunna. Jag byter själv på släpvagnen, ska ska betala för det blir det himla dyrt... En mutterknack är dock en bra investering, helst med inställbart vridmoment (jag har inte det och det går ändå men man får vara lite försiktig). Alternativt ett spärrskaft med inställbart vridmoment.
 
Jag och min pappa ska ha byta däck-kurs helgen som kommer, jag börjar i den änden och lär mig det först tänker jag, det vill jag kunna! Kan ni det?
Förvånansvärt få verkar kunna det tycketjdg?! Jag trodde det var ett krav för körkort?
Haha ja, faktiskt! :rofl:
Jag var pappas lilla observerande svans tills att jag var typ fem. Allt jag kunde vara med på skulle jag vara med på, inklusive byta däck på bilen. Då bodde vi i ett hus så vi förvarade däcken i garaget och bytte däcken på gatan utanför. Sen vi flyttade till lägenhet för ca 2 år sen bor däcken på ett däck-hotell och de byter även däcken där :)

Jag har inte hört något om att det är ett krav på att kunna för att få körkort, men det är ju helt klart praktiskt att kunna om man tex skulle få punktering. Dock har ju inte nyare bilar reservhjul ändå och många verkar betala däckfirmor för att göra jobbet, så det kanske beror på det?

Men skadar absolut inte att kunna och är inte så svårt. Det kan du lätt lära dig på en dag! Plus att det är billigare att göra själv än att betala någon firma :D Pappa har för det mesta fått skruva i början och slutet, vi har bara ett kors-verktyg och jag har varit väldigt svag i perioder.
Ett sånt här verktyg menar jag:
B4926188-7C11-475D-A6C2-C60CD712CA3E.jpeg
 
Det är inte svårt och mycket bra att kunna. Jag byter själv på släpvagnen, ska ska betala för det blir det himla dyrt... En mutterknack är dock en bra investering, helst med inställbart vridmoment (jag har inte det och det går ändå men man får vara lite försiktig). Alternativt ett spärrskaft med inställbart vridmoment.

Jo, betala någon kommer inte på fråga :). Så jag måste ju lära mig nån gång ifall jag skulle få punka.
En såndär har säkert pappa 👍.

Haha ja, faktiskt! :rofl:
Jag var pappas lilla observerande svans tills att jag var typ fem. Allt jag kunde vara med på skulle jag vara med på, inklusive byta däck på bilen. Då bodde vi i ett hus så vi förvarade däcken i garaget och bytte däcken på gatan utanför. Sen vi flyttade till lägenhet för ca 2 år sen bor däcken på ett däck-hotell och de byter även däcken där :)

Jag har inte hört något om att det är ett krav på att kunna för att få körkort, men det är ju helt klart praktiskt att kunna om man tex skulle få punktering. Dock har ju inte nyare bilar reservhjul ändå och många verkar betala däckfirmor för att göra jobbet, så det kanske beror på det?

Men skadar absolut inte att kunna och är inte så svårt. Det kan du lätt lära dig på en dag! Plus att det är billigare att göra själv än att betala någon firma :D Pappa har för det mesta fått skruva i början och slutet, vi har bara ett kors-verktyg och jag har varit väldigt svag i perioder.
Ett sånt här verktyg menar jag:
Visa bifogad fil 55486


👍 Toppen!
Jag har bytt däck förr, men det var länge sen och jag kan det verkligen inte fortfarande...

Nån så ny bil kommer jag aldrig att ha, så det är ingen fara för min del :).
 
👍 Toppen!
Jag har bytt däck förr, men det var länge sen och jag kan det verkligen inte fortfarande...

Nån så ny bil kommer jag aldrig att ha, så det är ingen fara för min del :).
Men reservdäck blir väl mer och mer ovanligt nu? Så någon gång i framtiden kanske du har en bil utan reservdäck :)

Men jag gillar tanken bakom reservdäck! Det fungerar ju alltid att byta däck till skillnad från däck på burk-sprayen... men det är klart att bilen blir tyngre av ett reservdäck, plus att däck väl har något utgångsdatum? Min mamma fick nästan skäll av däck-killen i våras... mormor körde väldigt lite och morbror bytte alltid däcken åt henne, så ingen hade upplyst om att däckbyte var på tiden. De hade snällt hängt med sen 2008 och ett däck hade börjat spricka för att gummit var helt torkat :crazy:
 
Men reservdäck blir väl mer och mer ovanligt nu? Så någon gång i framtiden kanske du har en bil utan reservdäck :)

Men jag gillar tanken bakom reservdäck! Det fungerar ju alltid att byta däck till skillnad från däck på burk-sprayen... men det är klart att bilen blir tyngre av ett reservdäck, plus att däck väl har något utgångsdatum? Min mamma fick nästan skäll av däck-killen i våras... mormor körde väldigt lite och morbror bytte alltid däcken åt henne, så ingen hade upplyst om att däckbyte var på tiden. De hade snällt hängt med sen 2008 och ett däck hade börjat spricka för att gummit var helt torkat :crazy:

Hmm, ja kanske det iofs, man ska väl aldrig säga aldrig...

Oj! Tur att det byttes innan det behövde användas då!
Jo, har hört det där att gummit torkar ut, i samband med om man ska köpa däck på annons tror jag, att man ska kolla på datumen...
 
Nä, jag erkänner att det inte låter jättekul att stå vid vägen och byta däck! Jag gillar nog mer iden bakom det och det fungerade kanske bättre förr när det var mindre trafik på vägarna (?). Men med tanke på hur sällan det används plus att man kan få byta på ett mer olämpligt ställe där man ändå hade ringt bärgare så känns det inte som något måste-ha :)
 
Nä, jag erkänner att det inte låter jättekul att stå vid vägen och byta däck! Jag gillar nog mer iden bakom det och det fungerade kanske bättre förr när det var mindre trafik på vägarna (?). Men med tanke på hur sällan det används plus att man kan få byta på ett mer olämpligt ställe där man ändå hade ringt bärgare så känns det inte som något måste-ha :)

Det kan i vissa fall vara totalt livsfarligt dessutom.
 
Det kan i vissa fall vara totalt livsfarligt dessutom.
Du menar som den idiot som jag höll på att köra över.
Han stod halv inkörd på en bussficka= bilen slickade sidolinjen åt vägens håll och han höll på att i svarta kläder en mörk natt mitt ute i skogen byta ett av vänster däcken. Nej han hade inget ljus tänt på bilen heller. Minns inte om det var 80 eller 90 väg. Det var inte många centimeter från att jag körde över benen på puckot. Att han klarade sig är varken hans eller min förtjänst utan beror helt på att jag alltid slickar mittlinjen när jag inte har möte eller blir omkörd
 
Det kan i vissa fall vara totalt livsfarligt dessutom.
Ja! När pappa fick punktering för ett tag sen var det på en ganska populär genomfartsgata där folk sällan håller hastigheten. Som tur i oturen var det ett av däcken på höger sida som blev platt, så han kunde i alla fall stå på väggrenen och greja... en snäll släkting lånade ut ett av deras vinterdäck så att pappa kunde köra bilen till en lämpligare plats.
 
Ni som ska lära er byta däck. Skippa fälgkors!
En hjulmutternyckel med utdragbart skaft är sååå mycket enklare att använda och ger mycket bättre kraft. De billigaste går att få för under hundralappen på Biltema.

1

Fetta gängorna på muttrarna när de sätts tillbaka så rostar de inte fast och är enkla att få av nästa gång. När däcktrycket kollas i samband med att hjulen skiftas så lägg även in i rutinen att kolla reservhjulet. (lovar att det är drygt att byta och sen upptäcka att det inte går att köra på det ;))
 
Härligt! Då är du på god väg vetja :).

Jag provade att göra ett slutprov men fick bara 52 rätt så jag behöver nog lägga lite grann energi på teorin också.
Bra jobbat! Med 52 rätt hade du klarat dig om det varit det riktiga provet ju :)

De flesta STR trafikskolorna verkar dock rekommendera att man har 60 rätt på slutproven minst tre gånget innan man gör det riktiga provet, för att skapa sig en felmariginal.

@strawberrysylt det krävs 52 rätt av 65, så 80%. Men du kommer få 70 frågor, där fem av dem är typ utvärderingsfrågor som inte räknas i resultatet. Jag tror inte att man ser i förväg vilka som är utbärderingsfrågor och inte :)
 
Bra jobbat! Med 52 rätt hade du klarat dig om det varit det riktiga provet ju :)

De flesta STR trafikskolorna verkar dock rekommendera att man har 60 rätt på slutproven minst tre gånget innan man gör det riktiga provet, för att skapa sig en felmariginal.

@strawberrysylt det krävs 52 rätt av 65, så 80%. Men du kommer få 70 frågor, där fem av dem är typ utvärderingsfrågor som inte räknas i resultatet. Jag tror inte att man ser i förväg vilka som är utbärderingsfrågor och inte :)

Okej, tack!

På måndag öppnar min trafikskola igen efter semestern. Den dagen och ev tis är jag upptagen, men sen ska jag knalla dit och säga "Hej såhär 4 år senare, förr var jag inte redo, men nu är jag!" :p.
 
Lite torrsprickor är inte så farligt på ett reservdäck till bilen, besiktningen anmärker inte på sprickor om det inte är så att man kan se väven. Det som brukar rekommenderas är att när man byter däck tar man det bästa av de gamla och sätter det på reservhjulet så även om det inte är helt nytt är det inte heller jättegammalt. Däcken på min bil är faktiskt mer än tio år och däcksidorna ser fortfarande fina ut vad jag kan se, jag byter inte förrän de är utslitna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 952
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 278
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 080
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 964
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp