Bukefalos 28 år!

Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

Nu har jag fått tillgång till frågor o så på nätet, min trafikskola har bytt sen sist, nu heter det trafikskolaonline, är ni andra också där? 😊

Körskolan jag går på använder Elevcentralen :). Som @godisklubbas.

Jag har läst liiiite teori idag, men det var tråkigt :p. Det som är jättebra dock är att man kan se hur många procent av teorin man har gjort efter frågorna i varje avsnitt.

Jag har körlektion bokad nästa tisdag. Funderar på att fråga när närmaste lediga uppkörningstid är och boka den. Gissar att det är några månader framåt som det finns lediga tider.
 
Körskolan jag går på använder Elevcentralen :). Som @godisklubbas.

Jag har läst liiiite teori idag, men det var tråkigt :p. Det som är jättebra dock är att man kan se hur många procent av teorin man har gjort efter frågorna i varje avsnitt.

Jag har körlektion bokad nästa tisdag. Funderar på att fråga när närmaste lediga uppkörningstid är och boka den. Gissar att det är några månader framåt som det finns lediga tider.

Okej!

Ååååå, då börjar de ju närma sig för dig! :banana: Wohoo!

Aaaw, idag när jag gick från körskolan kom precis en bil tbx me lärare o elev o läraren sa "Grattis, hem o kör bil nu", så jag frågade "klarade du just uppkörningen? Grattis!" o han bara "ja" o såg helt chockad ut själv ☺😄.
 
Jo men ändå! Bara att kunna sätta ett datum :).
Var det på tis du skulle köra? Ska du öva på nåt särskilt?

Jag är i full gång med teorin här hemma via datorn, tycker det går bra 🙂. Och imorgon nästa (och den sista, förutom handledarkursen och "riskerna" sen då) teori-lektion på körskolan. 👍

Härligt att du är så igång!

Ja, på tisdag. Jag har inte kört med den körläraren tidigare (men misstänker att jag såg henne häromdagen och hon såg ganska farlig ut) så det vete sjutton vad det blir. Tänker att jag borde visa vad jag redan kan eller kanske förklara vad jag har svårt för.

Jag är verkligen inte taggad men jag ska försöka bita ihop 😅.
 
Härligt att du är så igång!

Ja, på tisdag. Jag har inte kört med den körläraren tidigare (men misstänker att jag såg henne häromdagen och hon såg ganska farlig ut) så det vete sjutton vad det blir. Tänker att jag borde visa vad jag redan kan eller kanske förklara vad jag har svårt för.

Jag är verkligen inte taggad men jag ska försöka bita ihop 😅.

Ja! 😃

Heja heja!
Jo men att ta tillfället i akt att få hjälp med det du har svårt för vore väl bra? :)
 
Ja, kanske, hon kanske har nåt tips.
Det som är bra med den här körskolan är att man kan välja vilken lärare man bokar lektion med och de är i alla fall fyra stycken. Då kanske någon funkar bra :).

Det tycker jag absolut du ska göra. Det är dyra minuter, så man ska väl få valuta för pengarna.
Vad bra, ja personkemin är ju jätteviktig.
 
Det tycker jag absolut du ska göra. Det är dyra minuter, så man ska väl få valuta för pengarna.
Vad bra, ja personkemin är ju jätteviktig.

Den förra körskolan jag körde på hade bara en lärare. Hon var bra i och med att hon var noggrann och körde man en dubbellektion fick man 90 minuter istället för 80 om jag minns rätt. När jag var sista elev en dag tror jag att jag fick köra i över en timme istället för 40 minuter. Men jag minns också att det var någon gång jag fick kämpa för att hålla tårarna borta på grund av att jag kände mig så värdelös. En före detta kollega, som jag upplever som väldigt självsäker, förvånade mig genom att ha känt något liknande när hon körde med den här läraren. Med det intet ont sagt om läraren men.. ja. Bra att kunna välja lite!
 
Den förra körskolan jag körde på hade bara en lärare. Hon var bra i och med att hon var noggrann och körde man en dubbellektion fick man 90 minuter istället för 80 om jag minns rätt. När jag var sista elev en dag tror jag att jag fick köra i över en timme istället för 40 minuter. Men jag minns också att det var någon gång jag fick kämpa för att hålla tårarna borta på grund av att jag kände mig så värdelös. En före detta kollega, som jag upplever som väldigt självsäker, förvånade mig genom att ha känt något liknande när hon körde med den här läraren. Med det intet ont sagt om läraren men.. ja. Bra att kunna välja lite!

Hmm, fast det berodde kanske mest på själva situationen?
Jag har bara kört 2 lektioner med körlärare varav jag börjat gråta på minst en ;). Minns inte hur den första gick, men tror den gick bra.
Och då är min körlärare en väldigt mjuk person, det var väl mer att jag ställer så höga krav på mig själv.
Och en annan grej, gud köra i 90 min, då lär man ju bli rätt slut i huvudet också?
 
Ser nu att det kommer bli lite dumt för mig. Fast jag visste förstås att risken fanns att det skulle bli såhär.

Man kan boka max tio lektioner i förväg så jag har lektion tisdag, onsdag, torsdag och fredag till veckan. Sedan har jag lektion måndagen veckan därpå. Sedan är det tre veckor som är fullbokade 🙈. Ingen ledig tid förrän sjunde oktober. Men jag gissar att jag inte hunnit få jobb än då så kanske kan jag åka hem till föräldrarna och hoppas att mamma kan köra lite med mig däremellan. Plugga teori kanske.
 
Ser nu att det kommer bli lite dumt för mig. Fast jag visste förstås att risken fanns att det skulle bli såhär.

Man kan boka max tio lektioner i förväg så jag har lektion tisdag, onsdag, torsdag och fredag till veckan. Sedan har jag lektion måndagen veckan därpå. Sedan är det tre veckor som är fullbokade 🙈. Ingen ledig tid förrän sjunde oktober. Men jag gissar att jag inte hunnit få jobb än då så kanske kan jag åka hem till föräldrarna och hoppas att mamma kan köra lite med mig däremellan. Plugga teori kanske.

Oj, vad intensivt!

Vi är alla olika, men kommer du hinna smälta och processa (och öva på?) det du lär dig?
Hur långt har du till föräldrarna? Om det är långt, har du någon annan närmare att köra med privat?

Det är möjligt! Jag minns inte vad det var som gick dåligt.

Jo, visst kan det vara länge att hålla på i 90 minuter, men då blir det i alla fall inte bråttom. Man har tid att stanna och samla ihop sig.

Okej, jo fast kanske bättre med kortare men effektivare tid?
Men som sagt, alla lär sig olika 😊🚗.
 
Oj, vad intensivt!

Vi är alla olika, men kommer du hinna smälta och processa (och öva på?) det du lär dig?
Hur långt har du till föräldrarna? Om det är långt, har du någon annan närmare att köra med privat?



Okej, jo fast kanske bättre med kortare men effektivare tid?
Men som sagt, alla lär sig olika 😊🚗.

Ja, du, jag vet inte 😅. Jag har ju övervägt intensivkurs också, vill liksom bara ha det överstökat.

Vad som funkar bra eller inte vet jag inte. Är 3,5 timmar med tåg (800 kr t.o.r.) till föräldrarna så det är mest på körskolan jag kan köra. Jag har en kompis som får köra med mig men hon har inte tid och ork.
 
Ja, du, jag vet inte 😅. Jag har ju övervägt intensivkurs också, vill liksom bara ha det överstökat.

Vad som funkar bra eller inte vet jag inte. Är 3,5 timmar med tåg (800 kr t.o.r.) till föräldrarna så det är mest på körskolan jag kan köra. Jag har en kompis som får köra med mig men hon har inte tid och ork.

Okej, ja det var ju en bit...

Hur mycket bilkörning kan du redan då? Känner du att du får ut något av lektionerna?
Eller behöver du mängdträna? Isf kanske åka till föräldrarna och vara där o köra ett tag om du ändå inte jobbar just nu?
 
här går det extremt segt, som jag trodde att det skulle göra när skolan börjat igen. Försöker lista ut hur jag ska gå vidare med teorin, jag vill ju inte glömma allt men samtidigt har jag inte hur mycket tid som helst nu.

Hur gör ni för att komma ihåg det ni lärt er? 😁
 
Okej, ja det var ju en bit...

Hur mycket bilkörning kan du redan då? Känner du att du får ut något av lektionerna?
Eller behöver du mängdträna? Isf kanske åka till föräldrarna och vara där o köra ett tag om du ändå inte jobbar just nu?

Jag vet inte.
Jag vet inte.
Jag vet inte.

Kanske. Synd att det är mamma jag vill köra med när hon jobbar heltid och pappa också är arbetslös.

Jag får väl helt enkelt se hur det går den här veckan som kommer.
 
här går det extremt segt, som jag trodde att det skulle göra när skolan börjat igen. Försöker lista ut hur jag ska gå vidare med teorin, jag vill ju inte glömma allt men samtidigt har jag inte hur mycket tid som helst nu.

Hur gör ni för att komma ihåg det ni lärt er? 😁

Jag diskuterar det jag läser med min familj och mina vänner :). Frågar och berättar. Tror det är bra för att förstå och komma ihåg :).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 988
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 343
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 108
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp