Bukefalos 28 år!

Kört fast, dags att vila?

KasperTim

Trådstartare
Hej!
Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den.

Jag håller på att rida in min 3-åriga arabvalack, det går jätte bra och jag segar mig framåt, ganska långsamt faktiskt.:grin: Jag har egentligen inget schema för honom utan vi gör saker i den takt vi känner för och han går med på allt, så tex under 8 månaders tid nu så har vi mest sporadiskt gått promenader med sadel, longerat med sadel, provat att tömköra, tränsat och svänga osv, men nu har jag äntligen börjat hänga på honom ca 4 gånger och suttit 2 gånger på honom utan problem. Jätte snäll och trevlig, men jag vill ju gärna låta honom "springa av sig" lite energi innan jag hänger på honom och det är här det har blivit ett problem, eller problem och problem, ett stopp i utvecklingen helt enkelt.. När jag bett honom att gå ut på spåret så parkerar han och somnar sen. Ja han somnar eller hamnar i nått slags viloläge, hängande underläpp, blundar, sänker huvudet och vilar ibland bakbenen. Här spelar det ingen roll hur mycket jag smackar, drar, lirkar eller viftar med pekpinnen, han sussar så sött så.. Dags att ändra träningen? Hur ska den ändras? Är det kanske dags för en viloperiod? Hur lång bör den vara?

Jag har funderat över att låta honom vila en längre period ca 2-3 månader eller längre. Han har under denna sadelperiod vilat var 14 dag alltså han har jobbat 2 veckor sen vilat två veckor och sen har vi kört på en månad och så har han vilat en månad. han började med detta sovande efter att han haft en 1 månads vila. Han springer gärna i hagen och är pigg och glad, på promenaderna är han väldigt framåt och en lycklig häst som alltid hittar på saker att upptäcka, men just i longeringen är det tvärnit just nu. Är jag tråkig, har longeringen blivit tråkig, behövs det provas något nytt?

Kom gärna med era erfarenheter och förslag på vad jag kan göra, har jag gjort fel någonstan? bör jag börja om?

Ös på med ideer och fråga vad ni vill! :idea::laugh:
 
Sv: Kört fast, dags att vila?

Man kan ju bara spåna lite här, men antar att det är vad du vill ...;)

Min Ffenix hade en period, tror han var tre då, när han var hur seg som helst så snart man krävde longering eller tömkörning. Han somnade kanske inte, men jag kände nästan att jag hade behövt stå bakom och skjuta på ...

Tror det händer en hel del i den åldern, speciellt för pojkar kanske, som har lite svårare för det här med att ha flera saker i huvudet samtidigt!:p Han kanske står där och tänker helt enkelt, och måste stänga av allt yttre för att kunna tänka ifred ....

Kanske en god ide att låta honom ta en paus, nu kommer också pälsfällningen och den tar ju på krafterna.

Tycker det låter som om du har en jättebra strategi med honom och har kommit långt!!:banana:
 
Sv: Kört fast, dags att vila?

Jag tror att det helt enkelt kan ha blivit för tråkigt också för honom, och att han behöver nya utmaningar för att inte tappa lusten att arbeta. Man ska absolut inte gå för fort fram, men heller behöver man inte "ta det lugnt". Att på 8 månader bara kommit till det läget att bli longerad med ryttare tycker jag låter som väääääldigt långt tid och låter som om hästen har tappat lusten helt enkelt.

När jag rider in en häst brukar jag rida in den på 8-10 veckor och sen låta den vila 2 månader och sedan sätts de igång igen. Jag longeras på hästen efter ca 2-3 veckor & rider ut efter ca 1månad med sällskap. Efter 10 veckor ska hästen kunna ridas i alla gångarter (och ryttaren ska bestämma vilken gångart), flytta sig för skänkeln och kunna ridas ut med sällskap. -på ett ungefär.
 
Sv: Kört fast, dags att vila?

Att låta honom vila låter som en bra idé, och när du sätter igång igen kan du nog gå fram lite fortare :) Ha i tanke också att det viktigaste är att han tänker framåt!
 
Sv: Kört fast, dags att vila?

ja precis, lite spånerier är alltid bra! :D

Ja han är en tänkare som jag kallar honom, när jag ber om något måste han liksom stå och fundera ett tag innan han kommer på vad det är jag vill, det syns riktigt hur han funderar och tänker :)

Ja han fäller faktiskt ganska mycket just nu, inget jag tänkt på att det kan ha och göra med trötthet, men en smart tanke! :idea:

Ja jag har ju inte ett dugg bråttomt med honom utan jag vill jobba fram en lugn och trevlig individ med ett eget huvud som vill sammarbeta med mig och tycker att det vi gör är roligt, trots att han ibland sparkar mig och bits hehe :rofl:
Men en vila nu under pälsfällningen kan ju vara en ide i sånt fall, hur länge borde den vara tror du? När han fått vilat 2 veckor är han som en ny häst och när han vilat en månad så har jag upplevt honom som mer vuxen och mogen samt mer villig till att hitta egna lösningar på problem tex: hur ska jag göra för att korsa denna äckliga pressening för att komma till matte?

Kanske ska sätta in en vila på 2 månader?
 
Sv: Kört fast, dags att vila?

Jag har märkt att många reagerat på att jag har varit väääldigt seg i hantering och utveckling med honom, men när jag fick honom så var han inte hanterad ett dugg så därav har vi mest jobbat på tillit, sen har jag väl fegat lite med inridningen av någon anledning som jag inte vet varför :)

Men eftersom han är så lugn och trygg i det vi gör nu så kanske vi borde utmana lite mer, är det kanske dags att sitta upp ordentligen efter vilan?
Jodå inga problem för denne herre att tänka framåt, det är just nu han egentligen är påväg att tänka bakåt och innan han gör det så vill jag ju såklart få honom att fortsätta framåt igen :) Men en vila är nog på läge nu kanske, förslag på hur lång vila? :)
 
Sv: Kört fast, dags att vila?

Jag rider också oftast in hästar som inte är hanterade innan (förutom vid verkning, vaccinationer osv).
Efter vilan tycker jag absolut att du kan börja rida honom ensam. Jag brukar först bli longerad, men att jag ger hästen signaler att gå framåt & stanna, medhjälparen hjälper till att förstärka bara när det behövs. När hästen går fram och stannar hyfsat så blir jag "bort kopplad" och rider själv :) när jag gjort det några gånger galopperat jag utan lina också. Sen när jag kan gasa, bromsa och ta lite ledande tygeltag och styra hästen på det sätter så rider jag ut med sällskap av annan häst. :)

Vila skulle jag rekommendera 1-2mån och då helst inte "pyssla" så mycket med hästen då heller. När mina är på vila går de på lösdrift och blir inte hanterade alls förutom vid daglig tillsyn (som också sker i hagen) och någon klapp vid fodring och hämtning av annan häst :) -så de verkligen får vila, då det är huvudet som "kokar" mest vid inridning.
 
Sv: Kört fast, dags att vila?

Okej, tack! Nu känns det bättre och det känns som vi kan gå vidare :)

Han går på lösdrift så det blir kanon för honom att bara få vara häst nu, då sätter jag honom på vila i 2 månader och så kör vi igång igen sen :)

Tack för den goda responsen jag fick! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 210
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 483
Senast: NotlikeI
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 260
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Pysseltråden
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp