Kokning av Carrageen - häst med mild astma

klarina

Trådstartare
Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i konsistensen och enklare att blanda med exempelvis betfor. Eller misslyckades jag i mitt kokförsök. Hur har ni upplevt det i konsistensen?

Sedan söker jag även av de bästa tips ni har som faktiskt gjort skillnad för er astmahäst. Örter, tillskott etc. Hästen är konstaterad med mild astma. Har inte hostat mer än ngn gång vid igångsättning, men efter en kur med inhalationskortison hostar han mer än någonsin :( kan det vara så under kuren för att sedan bli bättre? eller om det har samband med att det kanske är pollen ute nu...


Står på lösdrift, får blött hösilage, torv i ligghallen.
 
Karragenan, med E-nummer E407, är ett stabiliserings-, förtjocknings- och geleringsmedel. Karragenan används som hjälpämne i bland annat livsmedel och kosttillskott. Det är ett kolhydratextrakt sammansatt av ”sulfated galactose units” från olika alger i klassen Rhodophyceae.
 
Jag testade med Cartagena till min dåvarande häst. Det blev som en lös kräm i konsistens, när det var varmt. Hästen vägrade äta det annat än som varmt.
Min erfarenhet är att det stinker som fan, är slabbigt att hantera och gav tveksamma resultat.
Rätt fort övergick jag till att koka anis och timjan i vattenkokare i stallet och hällde det varmt över maten. Det luktar gott och var smakligt samt gav mer resultat. Jag tror det var billigare också då jag köpte kryddorna i 1kg påse.
 
Jag har gett färdigblandad tinktur från ett stort företag. Hästen fick även akupunktur från dem och blev faktiskt bra.
 
Jag testade med Cartagena till min dåvarande häst. Det blev som en lös kräm i konsistens, när det var varmt. Hästen vägrade äta det annat än som varmt.
Min erfarenhet är att det stinker som fan, är slabbigt att hantera och gav tveksamma resultat.
Rätt fort övergick jag till att koka anis och timjan i vattenkokare i stallet och hällde det varmt över maten. Det luktar gott och var smakligt samt gav mer resultat. Jag tror det var billigare också då jag köpte kryddorna i 1kg påse.
okej jag kokade för några dagar och håller det kylskåpskallt då är det en stel gelepudding. Får hacka med kniv och skärbräda det till så små bitar som möjligt. Väldigt trevligt :wtf: okej la du ner örterna direkt i vattenkokaren menar du?
 
okej jag kokade för några dagar och håller det kylskåpskallt då är det en stel gelepudding. Får hacka med kniv och skärbräda det till så små bitar som möjligt. Väldigt trevligt :wtf: okej la du ner örterna direkt i vattenkokaren menar du?
Kokade upp och slängde i dem så de fick koka med någon minut och sedan dra 10-15 min. Använd inte kokaren till kaffe vatten ;)
 
Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i konsistensen och enklare att blanda med exempelvis betfor. Eller misslyckades jag i mitt kokförsök. Hur har ni upplevt det i konsistensen?

Sedan söker jag även av de bästa tips ni har som faktiskt gjort skillnad för er astmahäst. Örter, tillskott etc. Hästen är konstaterad med mild astma. Har inte hostat mer än ngn gång vid igångsättning, men efter en kur med inhalationskortison hostar han mer än någonsin :( kan det vara så under kuren för att sedan bli bättre? eller om det har samband med att det kanske är pollen ute nu...


Står på lösdrift, får blött hösilage, torv i ligghallen.
Min har oxå konstaterad astma, men min reagerar på någon sorts gräs/växt. Har än så länge inte kunnat hitta vilken tyvärr. Men jag har kört med acetylcystein som jag köper från bulkaffärer som säljer till bodybilders och det fungerade helt ok. Pulver som blandas i maten och är slemlösande.
 
Mitt sto (nu 24 år) har också astma, i hennes fall pga konstaterad pollenallergi - men det gör att hon på våren får segt slem i lungorna som hon såklart vill hosta upp. Min veterinär har skrivit ut människomedicin till henne, acetylcystein (Sandoz). Vid behov blöter jag upp fyra tabletter två gånger per dag och ger henne i fodret - sen är hostan borta. Funkar väldigt bra på henne. Bronkvidgande mm fungerar inte alls, det är slemlösande hon behöver hjälp med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp