Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Du tycker inte du överreagerar och lämnar sunt förnuft hemma nu? Det är väl just därför man DISKUTERAR på ett forum, eftersom man har olika infallsvinklar, olika erfarenheter och olika inställning?

VAR utläser du att NÅGON säger till TS exakt vad hon ska göra, och dessutom tvärtemot veterinärs inrådan?

(och samtidigt har vi ju läst helt tokiga råd från veterinär, en del trådar där TS helt missuppfattat vad veteriären sagt och det har blivit hur fel som helst)
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

När jag vet att man i allmänhet alltid rekommenderar avmaskning på upprepade kolikanfall (veterinärer) och TS dessutom kontaktat flera stycken anser jag att det är lite konstigt att mena att detta skulle vara fel, dessutom helt utan källa på infon, det är väl ändå att förvilla en människa.Självklart ska man få diskutera, men det finns ju gränser, vissa anser sig stå över de utbildade i lite väl hög grad. Ber om ursäkt om du tycker att jag låter hård, men jag har också rätt att uttrycka min åsikt som alla andra här och tycker jag har hållt en god ton i övrigt, framförallt mot TS som var den som startade tråden.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Stort lycka till med din häst:)

Tusen tack !! :)

Hon och hennes kompis blev nu ikväll avmaskade med Cydectin comp.
Hon dricker betfor vatten ganska mycket, jag vattnar alla höfodringar.
Och imorgon tänkte jag börja ge henne linfrö som jag sväller i hett vatten först :)
Hoppas för hennes skull att hon håller sig frisk nu.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Hört att loppfrö ska vara bra. Vart köper man det ? typ granngården ?

Ja där och andra foderförsäljningsställen. En av mina fick förstoppning och kolik för ett tag sen, som tur var så lyckades vi häva det. Hon får loppfrön och paraffinolja varje dag, förebyggande. Hon har inte haft nåt efter det anfallet, men jag törs inte riskera nåt och i samråd med vet så skulle jag ge det.

Just nu har jag krossade loppfrön, dom ska vara bra, men är dyra som sjutton, hela är bra och billigare. Jag skulle ge 1-2dl hela i några dagar och sen minska till 1dl under några veckor.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Läst massor nu om allt detta och tydligen så funkar loppfrö bäst mot sandkolik och linfrö mot annan kolik eller magbesvär.
Fast tror de kan funka lika bra mot magbesvär båda två sorterna. Men linfrö är en aningen billigare tror jag.
Jag ska börja ge henne förvällda linfrö ikväll redan :)
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Ja, jag har linfrön hemma med, men eftersom jag bor där det är mycket sand i marken så kör jag en kur med loppfrön höst och numera vår också. Det är ju lite mera pyssel med linfröna iom att som ska kokas/skållas. Och loppfröna räcker med blötläggning eller om dom är krossade så räcker det med att strö dom på kraftfodret. :)

Du har väl mitt nummer kvar,om du vill ventilera nåt? :laugh:
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Skillnaden jag har fått förklarat för mig (på regiondjursjukhuset) är att loppfrön ges torrt och bildar i mage-tarm ett slem som kapslar in sand och tar med detta ut (för att undvika sandkolik).

Linfrö måste (oavsett krossat eller helt) stöpas för att inte vara giftigt. Det bildas då ett slem som löses upp i magen (smälts som annan mat). Linfrön har en laxerande effekt och motverkar förstoppning.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Skillnaden jag har fått förklarat för mig (på regiondjursjukhuset) är att loppfrön ges torrt och bildar i mage-tarm ett slem som kapslar in sand och tar med detta ut (för att undvika sandkolik).

Linfrö måste (oavsett krossat eller helt) stöpas för att inte vara giftigt. Det bildas då ett slem som löses upp i magen (smälts som annan mat). Linfrön har en laxerande effekt och motverkar förstoppning.

Stöpas, det är är att hälla kokande vatten på det va ?
Jag är lite trög när det gäller sådant här, men bäst att fråga en dum fråga:
Jag har hela linfrön hemma, ska jag ta det och hälla på kokande vatten och låta det ligga i det tills det svalnar och så ge allt det eller hur går man till väga exakt ? :)
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Exakt så gör du. Ha en stor bunke, det blir en stor slemklump av alltihop...
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Låter inte direkt gott, äter de verkligen det ?
Hur mycket vatten ungefär till 1dl linfrö ?
Ska man bara ge det eller blandar ni i det i typ betfor ?
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Jag hade det i övriga fodret och mina hästar åt det iaf. Tror jag hade 2dl vatten till 1 dl frö eller något sånt.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Jag har provat att fodra det till många hästar, ingen åt.

Maken fodrade till alla sina hästar, alla åt. Jag vet inte vad jag ska tro...
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Lite väl skumt :crazy: Men det är väl så med hästar precis så som med människor att vi gillar olika matsaker. Fast konstigt att alla du gav inte och alla maken gav åt..
Hmm, svällde ni olika eller hade ni linfrön från olika tillverkare ?
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Avmaskningsmedlet är INTE starkt för hästen! Det är starkt för maskarna och är det en stor mängd mask som dör på en gång kan deras gifter göra hästen dålig, men det är ytterst sällan. Flera kolikanfall = avmaskning mot bandmask (dvs Cydectin Comp är utmärkt som även tar en del inkapslade blodmasklarver). Bandmasken är svår att hitta på träckprov och en vettig veterinär rekommenderar då avmaskning mot bandmasken om symptomen tyder på det.

En fråga, en av veterinärerna jag ringde tyckte jag skulle avmaska igen efter 14dgr med samma medel, Cydectin comp, för att vara säker på att allting försvinner.
Receptet jag fick utskrivet av vet som var ute vid kolikanfallet skrev ut så jag kan hämta ut en gång till.
Tycker du att man ska avmaska en gång till efter 14dgr eller är det helt "onödigt" eller kanske "dåligt" ?
Eller ska jag vänta med tills det riktiga betesläppet kommer och avmaska igen då ?
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Jag tycker du ska vänta ett par veckor och göra ett träckprov istället. Kolla om du ser död mask i skiten dagarna efter avmaskningen. berodde koliken på mask så bör du se en hel del. Cydectin comp skyddar mot ny smitta i två veckor efter du gett det, inte troligt att man ska behöva maska två gånger på så kort tid med det.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Ja, jag har linfrön hemma med, men eftersom jag bor där det är mycket sand i marken så kör jag en kur med loppfrön höst och numera vår också. Det är ju lite mera pyssel med linfröna iom att som ska kokas/skållas. Och loppfröna räcker med blötläggning eller om dom är krossade så räcker det med att strö dom på kraftfodret. :)

Du har väl mitt nummer kvar,om du vill ventilera nåt? :laugh:

Då förstår jag att du helst ger loppfrö om du har mkt sand hemma :)
Mig vetligt ska inte linfröna skållas utan man ska bara hälla över hett vatten och låta svalna sedan ge dem.

Nej har inte kvar ditt nummer :D
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Det låter ganska så vettigt, ska beställa hem maskprov redan idag.
Jag har kollat i skiten idag, men jag ser ingenting av någon mask, ska fortsätta kolla i dagarna.
Tycker inte man ska behöva avmaska två gånger på kort tid då inte.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Hur gammal är din häst? Många äldre hästar kan reagera på grovfodret också, vi har en gammal häst i stallet och han får bara en näve med grovfoder i morgon och kvällsmaten som blandas med 1 mått vanligt betfor med mycket vatten och mycket hö. Han har klarat sig hur bra som helst på det då han också haft mycket problem med kolik tidigare. Sen är det ju så att man får prova sig fram då alla individer är olika. Vissa hästar fungerar på vissa saker medans andra inte gör det. Men om du bestämmer dig för att prova på någon av dina svar och det fungerar så kör på det, man skall inte mixtra för mycket i heller. Hoppas på att din häst blir bättre snart igen.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

En näve grovfoder!? Men det är ju rent djurplågeri - vad lever hästen av? MINST 1 kg ts/100 kg häst är ju riktlinjen.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 467
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 163
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
705
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp