Kolik mera vanligt nu?

FT_ryttare

Trådstartare
Jag har haft häst under hela min uppväxt (är 23 i år) och de har alltid funnits hästar på gården.
Har haft ett kolikanfall under denna tid o då har vi haft 3 olika ponnier, plus lånehästar.

För 2 år sen fick min numera 4 åring kolik, de var en blöt höst o dom gick o åt gammelgräs ihagen o vi tänkte att de berodde på de.
Men under detta år har han haft 2 kolikanfall, dock lätta o mest gas.

den andra 4 åringen har haft ett kraftigt anfall där veterinär var ut o medicinerade.
Hittade honom utslagen i boxen o fick knappt upp honom o han var riktigt dålig.
syrrans 1 åring har haft kolikänningar till o från nu under hösten dock aldrig riktigt dålig.

Nu funderar jag på VAD de är som gör detta, är hästarna känsligare än för några år sen, är de nått i våra marker som påverkar dom , eller något med fodret ?

Vi tar eget hö och de är inte analyserat men de är av god hygienisk kvalitet.
Dom har gått på olika kraftfoder, havre, krafft protein,hestekraft bla.
Vi har uteslutet ett efter ett för att se nån förbättring men inget vi kan märka av.

Vi har tagit egna maskprover där 2 av 3 visade på mask så dom är avmaskade o döda maskar i skiten.
Maskade nu i höst igen o fann på nytt döda maskar i skiten.
Kan de va så att vi inte får bort all mask med maskmedlet, att dom börjar bli resistenta?

har ni upplevt att de rent generellt är mera kolikanfall i ert stall än de tidigare varit ?
 
Sv: Kolik mera vanligt nu?

Det är knappt att jag vågar skriva det. Men jag har hållt på med hästar i 25 år. Jag har aldrig sett/varit med om en häst som fått kolik.
 
Sv: Kolik mera vanligt nu?

ja men så har de varit för oss oxå. Därför blir jag så förvånad nu när de poppar upp titt som tätt utan att vi ändrat på något, varken hantering,foder,hästar osv.

dock har vi inte haft nå jättesvåra fall utom en gång då vifick medicinera.
I övriga fall har de släppt bara man promenerat, mer som en fis på tvären o lite lös i magen.

min häst har dille på att fippla i marken o pilla på allt och kan tänka mig att de anfall han fått är för att han pillat i sig frostgräs eller gammalt blött gräs på höstarna.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det kommer säkert vara några som tycker att jag skriver nåt dumt nu eller att jag är taskig eller att jag har fel och sånt som det...
2
Svar
30
· Visningar
2 557
Senast: Pratsch
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 382
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 873
Senast: Habina
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 099
Senast: miniola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp