Bukefalos 28 år!

Kolla era hästar - lita inte på någon!

Joohanna

Trådstartare
Vill uppmana ALLA som har hästar utlånade/släppta på bete eller liknande - ÅK DIT, se med egna ögon hur de mår!!

Släppte en ettårshingst på sommarbete, hos hästmänniska med mindre verksamhet (som kurser, läger, ridskola..). Denna verkade vara hur ordentlig som helst, med "normala" värderingar. Mailkontakt, och allt var bra.

Endast åtta DAGAR efter släppet åker vi själv dit för att hälsa på vår älskling...

SOM ÄR.... mager, uttorkad, har stora och fula (inflammerade) sår, utmobbad från flocken och helt knäckt. Rädd för andra hästar (till och med våra egna, de som var hans kompisar för en dryg vecka sedan. :cry:

Så min uppmaning till er är - LITA INTE PÅ NÅGON, SNÄLLA!
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Vi vände hem efter släpet på studs, och på vägen ringde vi "den ansvariga". Hon ansåg att hon hade kontroll på läget, och hon hade tänkt att vi gott kunde vänta ytterligare några dagar för att se om han skulle accepteras... Hon erkände dock att tanken slagit henne att hon kanske borde ringt oss, men hon gjorde det aldrig. På frågan om hon hade sett honom dricka var svaret "eh, nej det har jag ju inte...".

Vi anser naturligtvis inte att det är hennes fel att det inte fungerade - det är dock i högsta grad hennes ansvar att ta kontakt med oss, vilket hon inte gjorde. Hon sa dock att vi kunde åka och hämta pengarna. Men vad är pengar värt när man får hem en trasig häst...? Hon välkomnade oss också tillbaka när han hade hämtat sig:confused:...... nej tack.
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Fy sjutton vad tråkigt:(

Vi har släppt tre av våra hästar på bete i lördags första gången, en av våra hästar har fått stryk av annan häst ett sår som ser ut att vara sparkskada, dock har det läkt i hop fint och våra tre går i egen grupp, vi är ändå dit och tittar till dom 2-3 ggr per dag och synar hästarna och ser till att dom mår bra, sparkskadan kommer troligtvis från en annan valack som satte igång och slogs med andra dirrekt, det visade sig också att ägaren inte plockat bort bakskorna något alla skulle göra, så det är ju tråkigt att nonchalans mot andra behöver sluta med öppna sår:(

Men men dom mår i alla fall bra och har sin egen lilla grupp i flocken och vi kommer åka dit minst en gång om dagen helst 2 ggr så länge dom går där.
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Tråkigt med ert sår också! Men skönt att era trivs och håller ihop. Vår blev ju ensam hackkyckling.

Vi valde bete omsorgsfullt tyckte vi, hästmänniska med erfarenhet, vissa referenser hade vi. Tyvärr låg det lite längre bort så vi visste att vi bara skulle kunna åka dit 1 - 2 ggr / vecka. Men det var inte några problem insisterade hon, hon bor bredvid och kollar dagligen ordentligt.

Kiss my ass :devil:

Önskar er alla andra lycka till medan jag plåstrar om min lille...
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Mina hästar får inte åka iväg på bete. Eller jo till några få personer som jag verkligen litar på!

Sist jag hade en häst på bete så slutade det med att jag inte fick hämta hem henne för betesägarens ville att hans valack skulle få leka hingst med henne några dagar :cry: När jag försökte hämta henne ändå hotades jag med polis....

Så nä nu får mina gå hemma även om jag inte har de största sommarhagarna så vet jag att hästarna iallafall inte far illa!
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Mina hästar får inte åka iväg på bete. Eller jo till några få personer som jag verkligen litar på!

Sist jag hade en häst på bete så slutade det med att jag inte fick hämta hem henne för betesägarens ville att hans valack skulle få leka hingst med henne några dagar :cry: När jag försökte hämta henne ändå hotades jag med polis....

Så nä nu får mina gå hemma även om jag inte har de största sommarhagarna så vet jag att hästarna iallafall inte far illa!


Vi har alltid hästarna hemma i vanliga fall men i år ska vi ta ner och göra om våra hagar samt renovera stallet så då valde vi att hästarna skulle få åka på grönbete medans vi gör det markägaren litar jag på till fullo, men tyvärr finns det ju andra hästägare som tyvärr inte alltid är ansvarsfulla och lyssnar på regler, men, men vi bor i samma by och kan åka dit flera ggr om dagen om så behövs, fast jag håller med dig det känns bättre att ha hästarna hemma.
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Det är nog vanligt med skador på främmande bete, alla skador vi haft har inträffat på sommarbetet, inte en enda när hästarna varit hemma. Tre unghästar har vi blivit av med, en dog i blodförgiftning, en i grässjuka och en fin treåring blev stulen från betet utan att de som ansvarade för tillsynen ens såg att han var borta för de som tog hästen släppte en annan istället.
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Glömde skriva: Brukar kolla till hästarna minst 4 gånger/dag. På förmiddagen känner jag igenom dom, sen blir det två kollar till där jag bara går ut till hagen ropar på dom och kollar så alla tre springer utan att halta, sen på kvällen innan det mörknar känner jag igenom dom igen.
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

När man släpper hingstar är det viktigt att alla släpps samtidigt. Och aldrig att det bara kommer nån enstaka utifrån.
En del som vill ha bete här tycker vi är löjliga när vi måste synka ihop en dag som passar alla, men då slippper man detta som hänt nu, att en häst blir utmobbad.
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Det är tyvärr så det är, folk är bra på att prata och verka seriösa. Tyvärr så måste man nästan anta att dom flesta är oseriösa tills man blivit bevisad motsattsen. Är iallafall vad jag lärt mig när det gäller hästar.

Oftast så är det väl egentligen så att man inte har samma syn på vad som är allvarligt och inte när det gäller hästar. Saker som är självklara för en är det inte för en annan. Därför är det viktigt att verkligen fråga ut folket som man lämnar hästen till så man vet och sen så åker man dit på olika tider så man ser så allt fungerar som det ska. Sen kan man kanske slappna av lite.
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Det finns människor som är puckade överallt. Jag hade en häst uppstallad hos en Bukefalist. Efter några månader började hästen rasa i vikt. Jag var inne på klinik för att kolla hästen för att det var så illa, men de hittade inga fel, men höll med mig om att hästen var ett vrak.

Så en dag kom grannen in och tog av mina säckar kraftfoder och skrev ett meddelande på tavlan "Jag köpte 2 st säckar av dig, lämnar pengar imorgon". Det var då jag insåg att stallägaren sålde mitt foder till grannen. Min häst fick inget foder alls förutom dåligt grovfoder!! Det tog ett halvår för mig att få den hästen någorlunda bra igen, men hullet blev aldrig riktigt bra trots det.
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Det var f-n bland det värsta jag hört. HUR kan man göra nåt sånt???? Har människor inga samveten?
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Min förra stallägare (en hel del år sedan dock) hade 2 kalvar. Hans kalv åt inte det jätte super blöta och äckliga mögliga ensilaget som luktade bajs blandat med öl / jäst....
Mitt hö, superfint! Bästa kvalite... Började försvinna. Hittade av det dåliga ensilaget i min hage 2 dagar i rad, så jag ifrågasatte denna stallägare.
Vet ni vad han svarade då?
Gubbe: Mina ungtjurar åt inte av mitt HÖ, så jag bytte 5kg av mitt mot 5kg av ditt 3 morgonar, de åt det iallafall! Du kan få 5kg till om du vill för jag tog nog 10 kanske....
Jag: Konstigt när ensilaget ser ut så! Jag vill inte ha mer ensilage alls! Min häst är helt stirrig/hungrig, vill nog ha sin mat morgon,middag och kväll och inte det ensilaget!
Gubbe: Så du vill inte köpa mitt ensilage? Byta kanske?

HHAHHAAHAHAH flyttade samma dag.......
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Den stulna hästen, hittades den aldrig?
Och vems häst släpptes in i hagen? En annan stulen?
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Nej, polisen sa att vår häst antagligen försvann direkt utomlands. De lyckades inte heller spåra var hästen som lämnades kom ifrån. Vi hade den hemma mot ersättning några månader under tiden polisen försökte hitta ägaren för den kunde inte gå kvar på betet när alla andra hästar var hemtagna, sen avlivades den.
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Just av denna anledning jag aldrig skulle få för mig att lämna iväg mina hästar på sommarbete.
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Va??:eek::eek:

Det där får du ju berätta mer om. Var det något särskilt med just din häst? Färg, ras? Och vad fick du istället?
 
Sv: Kolla era hästar - lita inte på någon!

Det finns bra stallägare oxå.

Jag har haft min ett års hingst 2½ mil hemifrån enkel resa, sen i vintras & är supernöjd.
Är jag inte ute på en vecka pga tidsbrist, ringer alt messar stallägaren & avlämnar en lägesrapport till mig. (är ute normala fall minst 2 gånger vecka)
Minsta lilla skumt blir jag kontaktad.

Min lille har haft problem med hullet hela våren & vi har båda engagerat oss till 200%, stallägaren har extrafodrat min häst, dvs tagit in honom från hagen in på box någon timme/dag för att äta extra giva kraftfoder & lucernhack, jag hade egentligen inte tillgång till box, då han går på lösdrift.
Allt detta utan extra kostnad. Extra fodret har jag självklart fått betala & jag har erbjudit extra slant för besväret, som stallägaren nekade till.
Men jag har i min tur på eget bevåg hjälp denne ett par gånger då den varit sjuk genom att mocka alla boxarna & göra dem klara, 11 st.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp