Kolla up ev revbensspricka 1 v senare?

Ise

Trådstartare
Hej!

Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och sedan fortsatte jag med det jag skulle. Kände mig inte hindrad i vardagen men var lite öm mitt mellan brösten.

Lördagen var inte heller så farlig men på söndagen hjälpte jag till en del med julstöket och hade sedan lite mer ont. Tog en Alvedon.

Nu under veckan har jag haft nu tre svårt att sova, vaknat varje gång jag vänt mig samt haft lite ont i vardagssakerna. Inte så ont att jag inte kan genomföra det hela eller vara i stallet men tillräckligt mycket för att det ska störa mig.

Misstänker att det kan vara en spricka i något revben högt upp? Låter det rimligt?
Tycker ni att det är något man borde kolla upp och röntga? Vad jag vet så gör man inget åt revbensfrakturer men flera personer har sagt att jag borde röntga.


Tack på förhand
//Ise
 
Som andra sagt gör de generellt ingenting med revbensfrakturer. Vad kan de göra annat än ordinera vila och smärtstillande?
Personligen hade jag inte sökt vård annat än för att eventuellt få recept på smärtstillande så att jag kunde sova.
 
Senast ändrad:
Som sagt gör de generellt ingenting med revbensfrakturer. Vad kan de göra annat än ordinera vila och smärtstillande?
Personligen hade jag inte sökt vård annat än för att eventuellt få recept på smärtstillande så att jag kunde sova.
behövs inget recept för 2 alvedon 1 ipren max var 6:e timme
 
Hej!

Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och sedan fortsatte jag med det jag skulle. Kände mig inte hindrad i vardagen men var lite öm mitt mellan brösten.

Lördagen var inte heller så farlig men på söndagen hjälpte jag till en del med julstöket och hade sedan lite mer ont. Tog en Alvedon.

Nu under veckan har jag haft nu tre svårt att sova, vaknat varje gång jag vänt mig samt haft lite ont i vardagssakerna. Inte så ont att jag inte kan genomföra det hela eller vara i stallet men tillräckligt mycket för att det ska störa mig.

Misstänker att det kan vara en spricka i något revben högt upp? Låter det rimligt?
Tycker ni att det är något man borde kolla upp och röntga? Vad jag vet så gör man inget åt revbensfrakturer men flera personer har sagt att jag borde röntga.


Tack på förhand
//Ise
Jag tycker du ska söka vårdcentral imorgonbitti.

Är du orolig nu så ring 1177 och prata med en sjuksköterska. Råd på forum är inte tillräckligt.
 
Jag tycker du ska söka vårdcentral imorgonbitti.

Är du orolig nu så ring 1177 och prata med en sjuksköterska. Råd på forum är inte tillräckligt.
Fast vad ska de göra? Även om det är en spricka i något revben är det ju bara vila och smätrstillande som gäller - och med tanke på att TS funkar i vardagen lär det inte vara katastrofalt.
Det har bara gått en vecka.
 
Hej!

Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och sedan fortsatte jag med det jag skulle. Kände mig inte hindrad i vardagen men var lite öm mitt mellan brösten.

Lördagen var inte heller så farlig men på söndagen hjälpte jag till en del med julstöket och hade sedan lite mer ont. Tog en Alvedon.

Nu under veckan har jag haft nu tre svårt att sova, vaknat varje gång jag vänt mig samt haft lite ont i vardagssakerna. Inte så ont att jag inte kan genomföra det hela eller vara i stallet men tillräckligt mycket för att det ska störa mig.

Misstänker att det kan vara en spricka i något revben högt upp? Låter det rimligt?
Tycker ni att det är något man borde kolla upp och röntga? Vad jag vet så gör man inget åt revbensfrakturer men flera personer har sagt att jag borde röntga.


Tack på förhand
//Ise
Har du provat med alvedon/ipren innan läggdags och att dra ned på fysisk aktivitet?
 
Vården kan ju inte hjälpa dig egentligen, mer än att ev skriva ut smärtstillande och att du kan få svar på vad som gör ont. En diagnos kan ju vara en trygghet i sig om man är orolig.
Däremot om du har en olycksfallsförsäkring som du tänker att du vill utnyttja, så behöver du få skadan dokumenterad hos läkare, så det är ju också en aspekt att väga in.
 
Min amatör-erfarenhet efter att ha knäckt till revben otaliga gånger och till och mede tryckt ihop bröstbenet så jag fick mängder av små sprickor i större delen av revbenskorgen är att vården gör - ingenting.

De kan inget göra. Det finns inget att göra. Såvida revbenet inte är av - vilket är extremt ovanligt eftersom revbenen är lite "böjliga", eller hur jag ska uttrycka mig.

Är du orolig - ring 1177!
 
Fast vad ska de göra? Även om det är en spricka i något revben är det ju bara vila och smätrstillande som gäller - och med tanke på att TS funkar i vardagen lär det inte vara katastrofalt.
Det har bara gått en vecka.
Miona revben har tagit ganska exakt två veckor på sig för att bli smärtfria. det brukar bli värst efter ca en vecka för mig.
 
Man kollar inte upp misstänkta revbensskador så länge man inte har problem att andas eller någonting är uppenbart av. Det läker generellt bra av sig själv och tar ca 6 veckor. Men ont gör det ju under tiden så fort man rör sig, smärtan brukar börja avta efter två veckor.
 
Jag hade kollat om jag fick svårt att andas. Annars är det nog bara att uthärda tyvärr. Jag bröt ett revben i våras när jag ramlade av och blev trampad. Fick visserligen starkare smärtstillande men jag är livrädd för beroendeframkallande tabletter så jag åt inget annat än vanliga receptfria tabletter och vilade. De gjorde alltså ingenting med ett brutet revben heller.
 
Flera av oss jobbar eller har jobbat i vården, så vi är inte bara random svarare
Säger du på ett öppet forum. Visst, jag tror dig eller inte. Ska du verkligen lita på information om mänsklig vård på ett forum medan samma forum oftast föreslår att vid liknande skador på häst så ska man söka hjälp hos veterinär?


Sök hjälp i verkligheten inte på ett forum? mejla 1177.se eller ring eller ring vc.


Visst vården gör kanske ingenting men ts hade inte skrivit här om hen inte tyckte smärtan var för mycket och var orolig. Det går att skriva samma fråga på mejlfunktionen på 1177.se . Då tar man minimalt med tid från sjukvården.
 
.

Misstänker att det kan vara en spricka i något revben högt upp? Låter det rimligt?
Tycker ni att det är något man borde kolla upp och röntga? Vad jag vet så gör man inget åt revbensfrakturer men flera personer har sagt att jag borde röntga.


Tack på förhand
//Ise

Kan mycket väl vara en liten fraktur.
Jag har brutit revben flera gånger, en gån till och med lyckats slita loss ett revbensfäste och revbensbrott/frakturer röntas inte (inte här iaf) och görs inget åt.

Smärtlindring och ta det lugnt är vad som gäller tills det läkt, men det kan ändå vara bra att skadan finns dokumenterat i journalen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 837
Senast: skuggi
·
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 269
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
18 475
Senast: elfi
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 140
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp