Kolla up ev revbensspricka 1 v senare?

Säger du på ett öppet forum. Visst, jag tror dig eller inte. Ska du verkligen lita på information om mänsklig vård på ett forum medan samma forum oftast föreslår att vid liknande skador på häst så ska man söka hjälp hos veterinär?

Fast en stor skillnad på häst och människa kan ju vara förmågan att läsa om sina symptom och härleda sin egen smärtkänsla till dem, och därmed uttrycka och utvärdera hur man mår i förhållande till beskrivninen av symptomen. Vi har som människor heller inte samma sätt att uttrycka smärta som hästar har, och därmed lättare att tolka oss själva jämfört med hästar. Bara den lilla skillnaden kan ju göra att veterinär är aktuellt för fler hästar i förhållande till småkrämpor jämfört med läkare för mänskliga småkrämpor ...🤷‍♀️

Men ja, om man är orolig så är 1177 ett bra förslag. Att belasta sjukvården i detta beskrivna fall känns onödigt.
 
Smärta som går åt fel håll och blir ohanterlig med receptfria läkemedel ska kollas upp. Likaså andningsbesvär. Revbensfrakturer finns ingen nytta att röntga i sig utan det är i så fall för att utesluta andra saker.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 837
Senast: skuggi
·
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 269
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
18 475
Senast: elfi
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 140
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp