Kombinera ombyggd lagård med lösdrift?

Mia_R

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att ha mina hästar gratis hos grannen mot att jag själv hägnar in/om deras gamla hagar. De har aggregat som jag får låna + hagvirke, det enda jag behöver köpa blir tråd och isolatorer. Nu vet jag att hon gärna ser att jag även ställer hästarna hos dem i vinter, men problemet är att takhöjden inne är bara 2.20 och jag skulle behöva 2.40. :(

Helst av allt vill jag ha dem på lösdrift om jag fick fixa i ordning här, men är det acceptabelt att de har en takhöjd på 2.20 om jag har lagårn som hall istället för till uppstallning? Jag kommer isf att ända bygga ett par boxar för att ha i reserv om ngt händer.
 
Sv: Kombinera ombyggd lagård med lösdrift?

Ta kontakt med djurskyddsinspektören i din kommun och be dem komma & kolla. Det kostar typ 600 kr/timma, men det är det värt.
De kommer och kollar alla stall varje eller vartannat år, så betala dem får du göra ändå.
Ska stallet inhysa fler än 4hästar så måste det alltid förprövas.
Och det de klankar ner på, är ju inte för att jävlas. Utan det handlar ju om att våra hästar ska få leva ett så drägligt liv som möjligt.
Hur höga hästar har du?
För som du troligtvis vet, ska takhöjden vara 1,5* mankhöjden. men dock lägst 2,20 m.
 
Sv: Kombinera ombyggd lagård med lösdrift?

Jodå, jag känner till att det ska vara mhk x 1,5 så det är därför jag vet att jag behöver minst 2.40 för uppstallning, var mest nyfiken på vad som gäller när det är lösdrift om det är ngn idé. Höja taket kommer jag knappast att göra, så isf får det bli att de går här över sommaren och stallas upp över vintern där jag har dem nu.
 
Sv: Kombinera ombyggd lagård med lösdrift?

Det är samma regler vad gäller takhöjd i en lösdrift. När vi gjorde våran lösdrift så tog jag till lite i höjden. Jag har 2.55 i takhöjd och min häst är ca: 1.75 snart 1.80 i mkh. 2.20 i takhöjd är tänkt till "små" hästar inte stora som den jag har.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp