Kommer galoppen försvinna?

OutOfService

Trådstartare
Vart ska vi syssla med våran underbara sport om några år? Just nu känns det som att dom försöker döda galoppsporten i Sverige helt.

Ingen strömsholmsdag som är en av dom mest publikuppskattade och Göteborg vill dom också lägga ner som är en av dom bästa banorna på sommaren?

Jägersro och Täby hänger ju också p sköra linor.. :S
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Det korta svaret är ,nej nu måste vi alla kämpa tillsammans för att rädda galoppsporten i Sverige. Sammarbete istället för tjafs. Men det går ju inte att komma i från att det känns ganska oroligt just nu. ´Vi måste alla kämpa för att få fler intresserade av att gå på galopp ,spela och äga hästar. Det roligaste jag har gjort på många år var att köpa galopphäst i hop med ett härligt gäng tanter. Så mycket glädje till en ganska liten kostnad om man är ett gäng,vi behövs också ,inte bara storhästägarna även om de givetvis är otroligt viktiga.Inga hästägare -ingen sport
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Ja det känns väldigt ostabilt just nu.. Och ja vi måste definitivt få spelare och publik mer intresserade, men hur?! Dagens spel fokuserar ju enbart på trav, galoppen får ytterst få stunder på atg när det inte är något travlopp. Tar dom nu dessutom bort både tvälingsdagarna på Göteborgs galopp och dagen på Strömsholm så tar dom bort publiken, folk här på västkusten åker inte till Sthlm eller Jägersro för att kolla på galopp en vanlig dag, men till Gbg kan dom åka.

Rikshästarna är ju jätte bra, men det behöver ut i Sverige.. känns som att många som köpt andelar där redan finns i sporten.

Vad kul att du är så nöjd med och ni köpt häst, säg till flera att göra så :D
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Rikshästarna är faktiskt en bra inkörsport ,många som har gått vidare och köpt andelar i dem efteråt .Många som har hittat tillbaka till galoppen.
Hur som helst så behövs det mycket mer och fler ,försöker få med nya människor men det är inte så lätt.
Jägersro är ju inte den roligaste banan direkt :)inte speciellt publikvänlig ,så mycket trevligare i Göteborg.
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Om inte politikerna gör något åt travet och galoppens situation så finns det nog inte trav på hög nivå heller i Sverige om några år.

Förstår inte riktigt hur du menar med att det är ytterst få stunder som det inte är travlopp på ATG. När det är galopp som kör V64 så är de master på ATG. T ex i torsdags, då saxade Åby som då ska anpassa sina starttider helt efter Jägersro galopp.

När galoppen går som sax så går loppen live i ATG om loppen går när de ska. Krockar loppen går masterbanan live. Blir det en försening på masterbanan får man skjuta på starten lite om loppen ska gå live vilket ju är önskvärt. Detta förutsätter att man kan få iväg loppen med ganska stor precision.
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Ja vi kan ju hoppas att det fortsätter och växer ännu mer!

Nej Jägersro är ju rätt kass faktiskt och jag vet ju att många inte gärna startar sina hästar på jägers heller, så att den banan kanske försvinner är väl inte den största förlusten.. Men ändå, det behövs ju en bana i den delen av landet också!
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Fast du kan ju inte påstå att galoppen får ens i närheten av lika mycket uppmärksamhet på atg som travet? Visst visar dom som du säger vissa dagar och saxar mellan löpen så gått det går. MEN det är väldigt ofta dom inte visar galoppen heller, måste dom välja så väljer dom ju att visa travet.
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Såklart inte, spelet på galopp är ju så litet att varje gång det går galopp på ATG så tappas omsättning. Mer galopp på ATG skulle ju ge ännu mindre pengar. Har inte galoppen mer % av tid/tillfällen än de har % av omsättningen?
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Fast dom har funktionen extra sändningar, så dom har möjligheten att visa både och om dom hade velat.
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Det här är väl en uppgift för galoppförbundet egentligen? Finns några insändare om det här ämnet på galoppens egen hemsida med. Det är rätt tråkigt när man sätter sig ner i soffan för att få se söndagsgaloppen och "halva programtiden" går åt till travsnack. Det borde gå att fylla ut tiden bättre med klipp från galoppvärlden om viljan fanns där men intresset saknas. Ett löp tar bara dryga minuten men ändå envisas TV 4 med att ibland klippa löpen från utlandet exempelvis så man bara ser upploppet...
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Ja visst borde det vara det, men ja jobba på att göra sporten med publikvänlig och få upp intresset har dom väl aldrig jobbat speciellt hårt för känns det som.
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Mmm...
Med tanke på de senaste turerna rörande "nedläggningen" av galoppbanan i Göteborg börjar man undra på allvar...
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Lägga ner Göteborg, lägga ner Strömsholm, flytta Grand National till Täby, ta bort transportbidragen, sänka prissummorna... är det något som tror på detta?!
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Mina föräldrar har varit hästägare och uppfödare sen 60-talet och säkert lagt ner en förmögenhet på sin hobby. Men nu efter senaste försämringarna har dom för första ggn beslutat att inte köpa nån åring eller sätta någon i träning. Dom båda avelstona har dom skänkt till mig och jag har betäckt dom med ridponnyhingst. Flera av mina föräldrars galoppvänner verkar också gett upp hoppet och övergår till travet istället, för sluta med hästar helt verkar inte gå.
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Man undrar lite hur tänket är...
Jägersro hänger i luften. Galoppbanan i Göteborg läggs ner. En bana som är central för många tränare på västkusten och södra Sverige och ligger inte allt för otillgänglig för tränare i Norge och Danmark. Flytta Grand National som är ett stort dragpåster varje år och lockar publik och tävlande för just vad det är i Strömsholm. När Täby läggs ner och galoppen flyttas ännu längre bort från publiken vad kommer att finnas kvar?
 
Sv: Kommer galoppen försvinna?

Jag tror inte att det är klart med någonting än. Men första sparförslaget var ju att lägga ner Göteborg, flytta grand national, ta bort transportbidragen och sänka prispengarna i vissa löp och det förslaget röstades ner. Så nu jobbar väl hela sporten på att komma fram till andra sparförslag, men vad jag vet så är ingenting klart än.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 909
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 274
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 802
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp