Bukefalos 28 år!

komplikationer efter kastrering

S

SandraW89

Kastrerade min hane igår och hämtade honom klockan tre.
Då var han groggy och pipig vilket är helt normalt.
Väl hemma pep han ett tag men verkade somna till efter ett tag.
Efter ungefär två timmar reste han på sig och då såg jag att han hade blod på hela bakbenen!
Ringde till djursjukhusets journummer och fick komma in på en gång.
Väl där fick han lugnande och jag fick lämna honom där.
Dom ringde alldeles nyss, ca 2,5 timme senare.
Dom har opererat honom och sytt ordentligt samt varit inne i buken för att leta efter eventuell blödning.
Sen fick han ligga över där för de vågade inte skicka hem honom ifall det skulle hända något under natten då jag inte kunde få tag på dem.

Jag är så arg och så ledsen.
Kastrering som är en rutin.




De ringde från djursjukhuset för nån timme sen.
De har öppnat honom och letat efter en inre blödning men inte hittat nån utan bara förstäkt förslutningen av de blodkärl som kapades vid själva kastreringen.
Men han blöder fortfarande och har gjort det i ett dygn nu så han ska ligga kvar ett dygn till.
De vet inte varför han blöder så de har gjort tester efter blödarsjuka eller någon annan sjukdom som kan göra att han blöder men än så länge har de inte hittat nåt.

Någon som varit med om något liknande?

:confused:
 
Sv: komplikationer efter kastrering

Jag har aldrig varit med om stora bukblödningar vid vanliga kastrationer. Däremot vid två tillfällen när krypta hundar kastrerats.

Om de inte hittar kärlet som "läker" så kan det så klart bli tufft...

Hittar de bara "läckan" och tätar den, ger vätska och/eller transfusion - om det behövs - så borde hunden vara på benen inom någon/några dagar.

Vi håller tummarna!

/Swat
 
Sv: komplikationer efter kastrering

Jag har en gång varit med om att en ligatur kring strängen släppt.
Däremot flera gånger med diffusa blödningar som är problematiska men inte farliga.
PL
 
Sv: komplikationer efter kastrering

Nu är han hemma igen.
15000 gick kalaset på och djursjukhuset vill att vi ska betala trots att han inte visat sig blödningsbenägen och allt pekar på att något gick fel vid operationen.
När de gick in och undersökte igen så kunde de inte hitta den vänstra ligaturen?!?

Jaja huvudsaken är ju att han är hemma och mår över lag bra. Dock ser det ut som om han blivit överkörd av en lastbil.

cimg0847_77278830.jpg
 
Sv: komplikationer efter kastrering

Shiiittt.. :(:(
Skulle inte kollat in här.. ska kastrera på måndag.. :(

Skönt att han mår bra nu iaf, men du, vad är vad på bilden?? :confused: Ser det ut som att de sytt (tillbaka) snoppen mot buken? Har de öppnat där? Why? Trodde man bara öppnade påsarna och tog ut innehållet typ :crazy: som på hästar...

Täcker försäkringen det där i så fall? Fan, 15 papp har man ju inte i madrassen så att säga...
 
Sv: komplikationer efter kastrering

Efter själva kastreringen slutade han inte att blöda så de öppnade upp buken och letade efter blödningar.
Så de har öppnat upp ända fram till, och framför, snoppen.

Att sånt här händer är ovanligt så jag tycker inte du ska oroa dig. Håll bara utkik efter blödningar.
Jag tycker fortfarande att kastrering är bra för hanar som har det jobbigt med löptikar osv.
Det är bara sorgligt när det händer.

Han är i allafall pigg och glad nu och har inte ont.
 
Sv: komplikationer efter kastrering

Du behöver inte oroa dig Skuggi. Normalt sett är kastration en okomplicerad procedur som sällan ger såna här komplikationer. Abbe hade några stygn bara och läkte finfint.

Ts: Usch vad otäckt, men skönt att det gick bra trots allt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 411
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Min älskade älskade katt började plötsligt kräkas och få minskad aptit för två veckor sen. Efter jagande av veterinärer lyckades vi få...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp