Kon bara skriker.. Vad är det för fel??

K

Korpilompolo

Är det någon som kan nått om kor?? Jag har mitt sovrumsfönster som veter ut över en kohage och det kan tyckas charmigt... Ända tills kl halv 7 i morse :crazy: En av (vad jag tror är en ungkviga) djuren har stått en bra bit från flocken och skrikit... Hon råmar långa riktigt besvärliga råm och det kommer tätt på varandra. Hon har seriöst stått så i snart tre timmar. Men hon rör sig och verkar inte halt, och hon äter mellan skriken. Detta beteende har jag inte upptäckt tidigare och då har vi bott här sen juni i år.
Är det bara nån medfödd flockgrej korna har eller har hon ont, det låter onekligen hjärtskärande.. :cry: Nån..??
 
Sv: Kon bara skriker.. Vad är det för fel??

Min första tanke var att kvigan är tokbrunstig, men jag vet inte heller så mycket om kor...
 
Sv: Kon bara skriker.. Vad är det för fel??

Säker är det så.
Kor är väl dräktiga i 9 månader så ska hon ha en vårkalv är det nog dags nu (tycker hon). Pappas kvigor brukar också vara väldigt gapiga på höstkanten.
 
Sv: Kon bara skriker.. Vad är det för fel??

Det kan vara allt från brunstig till en beteendestörning. Kan ju även vara så att hon har kalvat och ingen märkt det, och att kalven lullat i väg ut ur hagen.

Kicki :laugh:
 
Sv: Kon bara skriker.. Vad är det för fel??

Jag känner igen det där. För ett par år sedan började en ko att mua mitt i natten och hon höll på hela, hela tiden.
Så vid 5-tiden, det var på sommaren gick jag ut i hästhagen som är brevid kohagen för att kolla var det var.
Oj så glad kossan blev! Nu kommer det nån och prata med mej! Tänk er själva att stå i en hage kl 5 på morgonen och prata med en ko! :grin:
Hon kände sej bara ensam för dom andra kossorna hade gått iväg på natten och denna hade blivit kvar. Så hon kände sej bara ensam och jag var vaken...
 
Sv: Kon bara skriker.. Vad är det för fel??

Haha, jag som trodde att kossor i alla fall var lite intelligenta. Kunde hon inte gått efter de andra? Då kan man säga att du är en ko-pratare :D!
 
Sv: Kon bara skriker.. Vad är det för fel??

Sådär låter det från granngården stup i kvarten, de har 150 mjölkkossor på lösdrift, ta eller ge några. Där är ofta någon som är högljudd, exakt vad det beror på vet jag dock inte.
Ibland drar de igång riktigt långa serenader, såna som du hörde i morse typ, så man tror nästan det är galna kosjukan på gång eller något!

Tror dock det är normalt? :p
 
Sv: Kon bara skriker.. Vad är det för fel??

Ja kor muar ju och med såpass många så är det ju alltid någon som har något att säga. Vi har 85 mjölkkor i kall lösdrift samt c:a 130 kalvar och ungdjur så det pratas ju endel. :laugh:

Men står någon i timmar och råmar så är det inte ett "vardagsmuande" utan mer troligt någon av de orsaker som jag tidigare skrev.

Kicki :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp