Bukefalos 28 år!

Kondition för ridhästgalopp?

Riley

Trådstartare
Jag visste inte riktigt om jag skulle posta här eller i ridning-forumet, så moderator får väl flytta om det känns lämpligt.

En trav- och ridklubb i närheten ska arrangera en ridhästgalopp på 1000 meter, vilket jag blev hemskt sugen på att vara med på. Frågan är då som rubriken lyder, hur pass god kondition behöver hästen ha för att klara av en sådan uppgift utan att bli helt utpumpad och/eller ligga sist med god marginal?

Tävlingen är i början på maj och min häst har vanlig ridhästkondition. Duger det, eller behöver man börja med intervallträning och dylikt redan nu? Hur bör man i sådana fall lägga upp det, har ni några tips?
 
Sv: Kondition för ridhästgalopp?

De flesta ridhästar jag ridit har inte varit i närheten av den kondition som en galopphäst har. Skulle använda varje minut till att bygga upp kondition och styrka på hästen om jag var du...

Träningsuppläg är svårare att svara på. Beror så mycket på konditionen hos hästen som vilka förutsättnngar du har att träna. Skicka gärna ett pm och berätta lite mera så kan vi se vad för möjlighete som finns.

Mvh. Bowman
 
Sv: Kondition för ridhästgalopp?

Nej, självklart har en ridhäst inte samma kondition som en galopphäst, men det här loppet är ju inte heller för galoppörer utan för just ridhästar, och därav min fråga. ;)
 
Sv: Kondition för ridhästgalopp?

För ca 15 år sedan var jag en del på Täby och tränade ridhästgalopp. Vi avslutade varje träning med ett lopp på 1000 m. Min häst var i god ridhästkondition och vi intervalltränade någon gång per vecka och det var inga problem för henne att orka utan att bli knäckt.
 
Sv: Kondition för ridhästgalopp?

Handlar inte så mycket om att bygga upp konditionen för att låta hästen gå 1000 meter. Mer om styrka för att förebygga skador. Jag har inga problem med att göra 3 kilometer under tio minuter i morgon. Men jag lär få sota för det i en vecka efteråt då jag inte löptränat på flera år som jag gjorde när jag var yngre...
 
Sv: Kondition för ridhästgalopp?

vad snurrar du om nu? du har ju i tidigare inlägg påtalat vikten av att träna upp konditionen på hästen för ett 1000 m lopp?
 
Sv: Kondition för ridhästgalopp?

Har hästen en bra grund att stå på med skadeförebyggande träning och sånt? I så fall är det ju bara att lägga kondisträning efter hästens förutsättningar.
 
Sv: Kondition för ridhästgalopp?

Tänkvärt är att Strömsholms ridskolehästar inte hade kondis att klara en enkel debutantterräng vid test. Deras bekväma galopptempo låg under vad som krävs i debutantklass (utan att de hoppade hinder). Något sådant uppfattade jag förklaringen av studien iaf :-)

Jag vill vara med på ridhästgalopp fast träning typ, för det vill jag att min häst ska ha kondis att med lätthet gå debutantfälttävlan. Är ju lätt att hästen tar ut sig för mycket i sällskap med andra.
 
Sv: Kondition för ridhästgalopp?

vad snurrar du om nu? du har ju i tidigare inlägg påtalat vikten av att träna upp konditionen på hästen för ett 1000 m lopp?

Men du, läs igen. Kondis och styrka handlar de om. Nog är väl ändå vikten av att förebygga skador på hästen genom just grundläggande träning viktigare än att träna hästen för fart i ett enstaka ridhästlopp? Som Connemara skriver, många ridhästar har förvånansvärt dålig kondis när det handlar om mer än att ta några galoppsteg mellan två hinder...
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp