Könsreglerade klädregler

Det är även mitt entydiga intryck via australiensare jag träffar i jobbet. De blir förvånade när manliga (svenska) kollegor inte hänger med ut på krog tredje gången samma vecka, eftersom de måste hämta barn på förskolan. Det framgår ju också att det finns väldigt många, även högutbildade, kvinnor som slutar jobba när de får barn i Australien. Extremt grabbiga karlakarlar till män, jämfört med svenska manliga akademiker.

Gudars ja, den där sabla ölen :meh: En kollega bodde i Falun någon månad och var extremt upprörd över det dåliga utbudet av pubar plus att han var väldigt förvånad över att jag inte ville hänga på puben varje sen eftermiddag/tidig kväll. Jag bor ju som sagt inte i Falun så jag hade liksom 2,5 mil att köra hem... :grin: Han var den grabbigaste av kollegorna jag träffat, bred dialekt och lite outback-varning :D Mina andra kollegor har förhållandevis lite accent, det anses i deras omgivning inte riktigt "fint" med bred dialekt (de är ju alla högt utbildade akademiker). De har mer åt brittisk engelska än australiensisk.

Alla mina jämnåriga och äldre kollegor har fruar som varit hemmafru från det att de fått barn. De har sedan gått tillbaka till jobbet när barnen är utflugna. En kollega har en fru som var hemma förhållandevis kort tid och började sedan jobba igen. Jag har faktiskt inte frågat hur de löst det med barnen men jag gissar på nanny/au pair, de har gott om pengar.
 
https://medium.com/@karen.knowlton/f-ck-you-billabong-seriously-f-ck-you-84995f3d7946

I det stora hela ser man på killar vs tjejer (män vs kvinnor, då) inom sporten på ett ofta riktigt obehagligt sätt. Jättestora Australiensiska Billabong gör den här skillnaden i sina annonser för män respektive kvinnor. Männen surfar på riktigt, kvinnorna poserar.
Hur många (andel) av dem som surfar på riktigt är kvinnor? De kanske inte är så många?
 
Jag vet inte, de är definitivt i minoritet. Surfande kvinnor är många, men inte lika många som männen, om man säger så.

Men ändå. Betyder det att kvinnor istället ska ligga svankande på en strand med bakåtböjt huvud och se sexiga ut?
Men om det är så att den övervägande andelen kvinnor inte surfar på riktigt och satsar på det som sport är det då så konstigt att ett företag som har som enda syfte att tjäna pengar utformar reklamen så att den attraherar flest köpare?

Eller tror du att det är något annat som ligger bakom företagets reklam, något dolt bakomliggande syfte?
 
Vad spelar det för roll? Är kvinnans enda uppgift att ligga på stranden och posera?
Är det mannens roll att ägna sig åt meningslös surfning på havsvågor? Båda är icke-produktiva fritidssysselsättningar som jag inte ser någon värdeskillnad mellan.
 
Är det mannens roll att ägna sig åt meningslös surfning på havsvågor? Båda är icke-produktiva fritidssysselsättningar som jag inte ser någon värdeskillnad mellan.
Om man försöker sälja surfutrustning så ser jag en klar relevans i att visa utövning av sporten, gör inte du?

Edit: Tydligen gör även företaget ifråga också det eftersom de numera har en bild på en surfande kvinna istället för en poserande. :up:

@Lena Furberg
 
Om man försöker sälja surfutrustning så ser jag en klar relevans i att visa utövning av sporten, gör inte du?
Underligt svar, företaget säljer allt möjligt, renodlad surfutrustning är det de säljer minst enligt hemsidan. Typiskt dig, istället för att kolla upp hur det hur det egentligen ligger till kommer du med påståenden som inte är förankrade i verkligheten. Vad är din agenda kan man undra, eller omformulerat vilka glasögon har du satt på dig för att se verkligheten så vinklat?
 
Hur många (andel) av dem som surfar på riktigt är kvinnor? De kanske inte är så många?
Men du VET att det finns tävlingar för kvinnor inom sporten?? Det existerar som proffssport bland kvinnor så.....? "På riktigt" :rofl: Frågan är om du är på riktigt? :confused: Kan man på riktigt missa att surfing existerar som sport bland kvinnor?

Vad menar du --> om dom surfande kvinnorna inte är lika många som männen kan man låtsas som om dom inte finns? Då kan kvinnorna posera lite bara och så tar vi inte deras sport på allvar?

Det påverkar kvinnliga utövarna hur man ser på dom...... Och till exempel så har en av Brasiliens bästa surfare pratat om hur hon inte fick sponsring för att hon inte var snygg nog för surf-wear brands :meh:

 
Billabong är främst ett klädesmärke. Visserligen har man sina rötter i just surfandet men det är främst kläder som aldrig kommer användas för surfning.
 
Underligt svar, företaget säljer allt möjligt, renodlad surfutrustning är det de säljer minst enligt hemsidan. Typiskt dig, istället för att kolla upp hur det hur det egentligen ligger till kommer du med påståenden som inte är förankrade i verkligheten. Vad är din agenda kan man undra, eller omformulerat vilka glasögon har du satt på dig för att se verkligheten så vinklat?
Är du konspirationsteoretiker också? :laugh:
Läs mitt tillägg så ser du företagets egen approach och då behöver du inte lägga tid på att förklara hur det verkligen ligger till.
 
Men om det är så att den övervägande andelen kvinnor inte surfar på riktigt och satsar på det som sport är det då så konstigt att ett företag som har som enda syfte att tjäna pengar utformar reklamen så att den attraherar flest köpare?

Eller tror du att det är något annat som ligger bakom företagets reklam, något dolt bakomliggande syfte?
Surfstilen är ett mode bland både kvinnor och män. Jag är tämligen övertygad om att majoriteten av de som köper och bär surfkläder från t.ex. Billabong INTE är surfare själva, men gillar stilen och dess image. Så - man menar då fortfarande att männens image är en aktiv image, medan kvinnornas image är den sexiga, poserande.

Att sen surfing skulle vara en meningslös aktivitet får stå för dig ;) Jag tror inte de som älskar surfing håller med dig! Inte mer meningslöst än att "åka runt på en häst" eller på ett par skidor eller vilket man nu vill. (Vilket jag alltså inte anser att det är...!)
 
Tittar man på Billabongs hemsida och väljer fliken våtdräkter, som verkar vara det enda med direkt koppling till surf så är det 1 man och 7 kvinnor som agerar modell på första sidan som kommer upp. Alltså är företaget direkt mansdiskriminerande eller hur, är det bara kvinnor som surfar och behöver våtdräkter borde frågan vara? Hur många av er hakar på det spåret? Ingen gissar jag och det visar hur vinklad diskussionen om könsroller är och hur den drivs av grupper som tjänar på att blåsa upp den så mycket som möjligt eftersom det är något som tjänar deras egna syften.
 
Surfstilen är ett mode bland både kvinnor och män. Jag är tämligen övertygad om att majoriteten av de som köper och bär surfkläder från t.ex. Billabong INTE är surfare själva, men gillar stilen och dess image. Så - man menar då fortfarande att männens image är en aktiv image, medan kvinnornas image är den sexiga, poserande.

Att sen surfing skulle vara en meningslös aktivitet får stå för dig ;) Jag tror inte de som älskar surfing håller med dig! Inte mer meningslöst än att "åka runt på en häst" eller på ett par skidor eller vilket man nu vill. (Vilket jag alltså inte anser att det är...!)
Till skillnad från att bada och koppla av på stranden som är en meningslös fritidsaktivitet enligt dig?
 
Surfstilen är ett mode bland både kvinnor och män. Jag är tämligen övertygad om att majoriteten av de som köper och bär surfkläder från t.ex. Billabong INTE är surfare själva, men gillar stilen och dess image. Så - man menar då fortfarande att männens image är en aktiv image, medan kvinnornas image är den sexiga, poserande.
Är det negativt att vara "sexig"? Du kan lika gärna vända på det och påstå att män framställs som oattraktiva och vara utan intresse medan kvinnor värderas mycket högre.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 207
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 920
Senast: Badger
·
Samhälle Jämställdhetsbonus är borta sen länge och pappadagar kan jag inte se att de sagt att det ska bort, däremot ska familjerna själva kunna...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
11 373
Senast: A_NN_A
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 101
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp