Könsreglerade klädregler

Det här med idrottskläder hade jag en lång fundering på härom kvällen!

Om man utgår från att idrottarna väljer de kläder som ger dem bäst förmåga att hoppa/kasta/springa optimalt. Varför väljer alltid de kvinnliga idrottarna mer avklätt? Varför är trosor och topp optimalt för Angelica Bengtsson medan knäbyxor och linne (om än tighta) är det för Armand Duplantis? De gör ju samma sak?
Jag funderade kanske på om de ville vara jättetydliga med avsaknaden av snopp eller något. Men antagligen tror jag bara det är sexigt. Helt ärligt så kikade jag på bilderna av två längdhoppare nu bara för att, på google :D och den som valt minst kläder hade också mer poserande uttryck på bilderna. Iofs kan det ju vara att just de bekväma kläder hon valt lockar kameror fast det kan ju faktiskt också vara en sökt image och jag tänker sökt image när jag ser bilderna. (hon till och med lyckas hoppa "snyggt")

Samtliga tre har ett par rätt och slätt poserande sexy bilder, inlindade i rep eller brooding svartvitt osv. Fast killen har minst...

https://www.google.se/search?biw=1414&bih=871&tbm=isch&sa=1&q=christian+olsson+längd&oq=christian+olsson+längd&gs_l=psy-ab.3..0.8368.9057.0.9306.6.6.0.0.0.0.54.282.6.6.0....0...1.1.64.psy-ab..0.6.282...0i24k1.qy58ocbON7E

https://www.google.se/search?q=khad...z87VAhXNLFAKHbmHCfwQ_AUICigB&biw=1414&bih=871

https://www.google.se/search?q=erika+johansson+längdhopp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiah72G0M7VAhUPmrQKHUg9Al8Q_AUICigB&biw=1414&bih=871

Sedan verkar det bero på vilken gren när det gäller herrar. 100 meter klär sig ju mycket sexigare än maraton. Cykling har ju åkt dit på en del bilder som är rent generande :D.
 
För att lyckas så bra som möjligt så behöver man givetvis så bra resurser som möjligt och pengar och sponsorer är en del av detta. Dock är det inte så att man MÅSTE bli sponsrad men då får man även sämre förutsättningar. Problemet med damidrott och säljande genom sex är att rent krasst så är det en utav sidorna av damidrott som säljer. Tar man bort den delen så kommer man även få mycket mindre resurser generellt. Idrott på elit och proffsnivå är mer underhållning än något rent idrottsligt och utan den delen så sjunker även underhållningsvärdet. Kan man på något annat sätt direkt konkurrera med manlig idrott så kan man även få in pengar utan lättklätt och att indirekt sälja på sex men hur det skulle gå till vet jag inte. Fram tills dess så är det upp till var och en hur man vill förhålla sig till att få pengar.

Det blir lite så att man kan inte förvänta sig att få pengar bara för att man anstränger sig och lägger ner jättemycket tid på en idrott, den måste även underhålla en publik.
Undrans om slalom är ett undantag där. Jag läste någonstans för några år sedan att kvinnorna hade mer spons än männen (ett undantag) och ändå är det knappast en sexig sport.

I övrigt verkar även männen till min förvåning, inom idrotten sälja sig lite på sexighet.
 
Undrans om slalom är ett undantag där. Jag läste någonstans för några år sedan att kvinnorna hade mer spons än männen (ett undantag) och ändå är det knappast en sexig sport.

I övrigt verkar även männen till min förvåning, inom idrotten sälja sig lite på sexighet.
Kolla in kameravinkeln mellan män och kvinnor när de står i startposition.

På kvinnorna filmar de rumpan och männen mer från sidan.
 
Vi satt och analyserade barnens cyklar igår. De har samma märke och motsvarande modell. Fast tjej och kill.

Tjejcykeln har för de första inte grovmönstrade däck som killcykeln.

Tjejcykeln har mer upprätt sittställning genom högre styre och kortare avstånd mellan sadel och styre.

Detta medför också att killcykeln har bakhjulet närmare sadeln, vilket tillåter/underlättae en mer aggressiv körstil.

Så killarna kan alltså upptäcka och börja leka med cykeln på ett annat sätt än vad tjejerna tillåts göra.

Utan att många föräldrar vet vad de gett till sina barn. Tänk att det ska läras in så tidigt.

Då kommer ju frågan varför vi köpte denna cykel? Jo för att vi upptäckte skillnaden i geometrin i efterhand och dottern tyckte att den hade snygg färg!
 
Vi satt och analyserade barnens cyklar igår. De har samma märke och motsvarande modell. Fast tjej och kill.

Tjejcykeln har för de första inte grovmönstrade däck som killcykeln.

Tjejcykeln har mer upprätt sittställning genom högre styre och kortare avstånd mellan sadel och styre.

Detta medför också att killcykeln har bakhjulet närmare sadeln, vilket tillåter/underlättae en mer aggressiv körstil.

Så killarna kan alltså upptäcka och börja leka med cykeln på ett annat sätt än vad tjejerna tillåts göra.

Utan att många föräldrar vet vad de gett till sina barn. Tänk att det ska läras in så tidigt.

Då kommer ju frågan varför vi köpte denna cykel? Jo för att vi upptäckte skillnaden i geometrin i efterhand och dottern tyckte att den hade snygg färg!
Jo jag stod och kikade på det i en cykelaffär förra veckan. Jag hade trott att det bara skulle vara olika färg, men de är helt olika i stil också ("killstilen" är ju den jag själv helst väljer när jag köper damcykel, men den finns ju inte som flick). Men tillräckligt olika i färg för att det ska vara ett statement/en ansträngning/modigt för ett barn att välja "fel". De har också mönster i färgen, blommor eller döskallar. Så om man som flicka vill ha "killmodellen" så får man ta döskallarna med och om man som kille vill ha blad och snirklar på sin cykel så får man den i rosa eller ljusblått och upprätt cykelställning.

Alla kan se på mycket stort avstånd om man har en cykel anpassad för sitt kön eller är rebellisk.

Man kan notera att min sons cykel som vi ärvt av min lillebror som nu är 15 inte har de här "killdetaljerna" utan är en blå variant av arten cykel, som lika gärna kunde varit målad i en annan färg.

Går man ännu mer tillbaka i tiden fanns ju cyklar i typ rött och marint även för barn, inte svart och rosa. Om man inte som kille skulle ha BMX... (som dock fanns i rosa för rosa var coolt för killar 11+ på 80-talet)
 
Du kan alltid satsa på en idrott så nej jag backar inte. En dåligt sponsrad svenska har oftast bättre förutsättningar än många andra kvinnliga idrotterskor ändå men självklart är det varierande förutsättningar beroende på val och andra saker.

I vissa idrotter som t.ex. hästsport så gör pengarna enorm skillnad men om du är långdistanslöpare eller friidrottare så är det inte jättesummor som behövs för att kunna träna på hög nivå sedan är det klart att pengar och resurser fortfarande hjälper men i många idrotter så är det talang och hårt arbete som gör största skillnaden.

Hårt arbete tar tid. Tid man inte har om man måste försörja sig på att jobba med annat. Så sponsorpengar torde vara avgörande, för även den mest hårt arbetande och talangfulla löparen lär ju behöva äta och ha tak över huvudet, och då behöver man pengar för att betala mat och bostad.
 
Jag funderade kanske på om de ville vara jättetydliga med avsaknaden av snopp eller något. Men antagligen tror jag bara det är sexigt. Helt ärligt så kikade jag på bilderna av två längdhoppare nu bara för att, på google :D och den som valt minst kläder hade också mer poserande uttryck på bilderna. Iofs kan det ju vara att just de bekväma kläder hon valt lockar kameror fast det kan ju faktiskt också vara en sökt image och jag tänker sökt image när jag ser bilderna. (hon till och med lyckas hoppa "snyggt")

Samtliga tre har ett par rätt och slätt poserande sexy bilder, inlindade i rep eller brooding svartvitt osv. Fast killen har minst...

https://www.google.se/search?biw=1414&bih=871&tbm=isch&sa=1&q=christian+olsson+längd&oq=christian+olsson+längd&gs_l=psy-ab.3..0.8368.9057.0.9306.6.6.0.0.0.0.54.282.6.6.0....0...1.1.64.psy-ab..0.6.282...0i24k1.qy58ocbON7E

https://www.google.se/search?q=khad...z87VAhXNLFAKHbmHCfwQ_AUICigB&biw=1414&bih=871

https://www.google.se/search?q=erika+johansson+längdhopp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiah72G0M7VAhUPmrQKHUg9Al8Q_AUICigB&biw=1414&bih=871

Sedan verkar det bero på vilken gren när det gäller herrar. 100 meter klär sig ju mycket sexigare än maraton. Cykling har ju åkt dit på en del bilder som är rent generande :D.

Angående Erica Johansson har hon ju själv uttryckt sig såhär:

”Den dagen en man kommer fram till mig och talar om att han fick hela ”paketet” fullt med grus då kan vi börja snacka längdhopp på allvar.

Hur många gånger har jag inte rättat till bikinibyxorna efter jag har gått upp ur sandgropen och hur många gånger har jag inte vänt ut och in på trosorna för att diskret tömma ut all sand? Bara för att vara den manliga delen av publiken till lags. Varför tror ni att alla fotografer sitter med sina stora objektiv framför gropen? Längdhopp är inte bara en olympisk gren. Jag skulle vilja påstå att det är den mest erotiska och vulgäraste av alla friidrottsgrenar.”

Hon fortsatte med att berätta att det enda hon tänkte på när hon tog sats var att hon hoppades att baddräkten skulle skära in i häcken så att det såg naturligt ut och hon skulle kunna ta sig upp ur gropen utan att fotograferna fick chans att ta några ”vulgobilder”.


Citat ur artikel i Aftonbladet

Med anledning av att de bara skulle välja kläder som är sköna...
 
Du kan alltid satsa på en idrott så nej jag backar inte. En dåligt sponsrad svenska har oftast bättre förutsättningar än många andra kvinnliga idrotterskor ändå men självklart är det varierande förutsättningar beroende på val och andra saker.

I vissa idrotter som t.ex. hästsport så gör pengarna enorm skillnad men om du är långdistanslöpare eller friidrottare så är det inte jättesummor som behövs för att kunna träna på hög nivå sedan är det klart att pengar och resurser fortfarande hjälper men i många idrotter så är det talang och hårt arbete som gör största skillnaden.
Beror på vad du menar med jättesummor.
Du behöver ju få tillräckligt med pengar för ditt eget uppehälle och i vissa sporter behöver du betala utrustning och annat själv.
Jag har läst att tex tjejerna som spelar hockey i högsta ligan i Sverige jobbar samtidigt som de spelar på elitnivå. De måste dessutom betala sina egna klubbor. Även när de spelar för landslaget måste de köpa egna klubbor som kostar ett antal tusen styck.
Så det är klart det underlättar att då få en sponsor. Det är klart att du kan bli betydligt bättre om du har möjlighet att träna på heltid. Annars får du jobba heltid och sedan träna.
 
Angående Erica Johansson har hon ju själv uttryckt sig såhär:

”Den dagen en man kommer fram till mig och talar om att han fick hela ”paketet” fullt med grus då kan vi börja snacka längdhopp på allvar.

Hur många gånger har jag inte rättat till bikinibyxorna efter jag har gått upp ur sandgropen och hur många gånger har jag inte vänt ut och in på trosorna för att diskret tömma ut all sand? Bara för att vara den manliga delen av publiken till lags. Varför tror ni att alla fotografer sitter med sina stora objektiv framför gropen? Längdhopp är inte bara en olympisk gren. Jag skulle vilja påstå att det är den mest erotiska och vulgäraste av alla friidrottsgrenar.”

Hon fortsatte med att berätta att det enda hon tänkte på när hon tog sats var att hon hoppades att baddräkten skulle skära in i häcken så att det såg naturligt ut och hon skulle kunna ta sig upp ur gropen utan att fotograferna fick chans att ta några ”vulgobilder”.


Citat ur artikel i Aftonbladet

Med anledning av att de bara skulle välja kläder som är sköna...
Alltså, fy fan! :rage:
 
Angående Erica Johansson har hon ju själv uttryckt sig såhär:

”Den dagen en man kommer fram till mig och talar om att han fick hela ”paketet” fullt med grus då kan vi börja snacka längdhopp på allvar.

Hur många gånger har jag inte rättat till bikinibyxorna efter jag har gått upp ur sandgropen och hur många gånger har jag inte vänt ut och in på trosorna för att diskret tömma ut all sand? Bara för att vara den manliga delen av publiken till lags. Varför tror ni att alla fotografer sitter med sina stora objektiv framför gropen? Längdhopp är inte bara en olympisk gren. Jag skulle vilja påstå att det är den mest erotiska och vulgäraste av alla friidrottsgrenar.”

Hon fortsatte med att berätta att det enda hon tänkte på när hon tog sats var att hon hoppades att baddräkten skulle skära in i häcken så att det såg naturligt ut och hon skulle kunna ta sig upp ur gropen utan att fotograferna fick chans att ta några ”vulgobilder”.


Citat ur artikel i Aftonbladet

Med anledning av att de bara skulle välja kläder som är sköna...
Usch. Jo anade det. Fast jag trodde nog att de kunde välja lite själva. Hon, Erica, syntes ibland med mycket längre ben på sina trosor och den andra tjejen hade ju definitivt uhm minskat ned omfånget på sina. Nej jag tror inte det är bekvämt.
 
Beror på vad du menar med jättesummor.
Du behöver ju få tillräckligt med pengar för ditt eget uppehälle och i vissa sporter behöver du betala utrustning och annat själv.
Jag har läst att tex tjejerna som spelar hockey i högsta ligan i Sverige jobbar samtidigt som de spelar på elitnivå. De måste dessutom betala sina egna klubbor. Även när de spelar för landslaget måste de köpa egna klubbor som kostar ett antal tusen styck.
Så det är klart det underlättar att då få en sponsor. Det är klart att du kan bli betydligt bättre om du har möjlighet att träna på heltid. Annars får du jobba heltid och sedan träna.
https://www.hd.se/2017-07-03/leksands-damlag-stadar-efter-herrarnas-matcher...
 
Oh! Kom på en till, skoluniformerna här i Australien. Här i norr där jag bor och vädret är tropiskt är det lite friare.

Men nere i tex Melbourne är det väldigt strikt. Men även där kan det bli över 40 grader på somrarna och pojkarna måste bära långbyxor medan flickor kan välja mellan långbyxor eller kjol.
Pojkar som kommer i shorts har blivit hemskickade.

Det är några fall där pojkar har kommit tillbaka bärandes kjol då och det har varit en del rabalder i media om det här med
 
Oh! Kom på en till, skoluniformerna här i Australien. Här i norr där jag bor och vädret är tropiskt är det lite friare.

Men nere i tex Melbourne är det väldigt strikt. Men även där kan det bli över 40 grader på somrarna och pojkarna måste bära långbyxor medan flickor kan välja mellan långbyxor eller kjol.
Pojkar som kommer i shorts har blivit hemskickade.

Det är några fall där pojkar har kommit tillbaka bärandes kjol då och det har varit en del rabalder i media om det här med
Jag har läst om fall där jobbuniform bestått av långbyxor eller kjol. Inga shorts. Där har också män protesterat genom att använda kjol.
 
Tror du att de väljer själva att vara klädda så här, eller att det är ett val de gör om de vill spela?
600_65.jpg


Utan publik och utan reklamintäkter inget spel.
Det stödjer bara det jag sa att om det där inte säljer på sex så existerar det inte öht och då kan inte det där spelarna få betalt alls. Skulle man spela i vanliga kläder skulle "ingen" titta.
 
Hårt arbete tar tid. Tid man inte har om man måste försörja sig på att jobba med annat. Så sponsorpengar torde vara avgörande, för även den mest hårt arbetande och talangfulla löparen lär ju behöva äta och ha tak över huvudet, och då behöver man pengar för att betala mat och bostad.
Det är inte avgörande men hjälpsamt. Det absolut mest avgörande är talang/genetik och arbetet man lägger ner. Titta bara på svenskan som hållt på med friidrott i två år och redan presterar så bra, det är knappast pga alla resurser hon hade tillgång till eller hur?
 
Ja det har jag, säg gärna vad som var fel med det jag påstod.

Ptja, allt?! Ditt påstående att det minsann inte är så himla dyrt att vara friidrottare eller långdistanslöpare på hög nivå.
Vilka tror du blir inbjudna till galorna? Pelle Plutt och Stina Stork från Knäckebrödhult eftersom de är väldigt talangfulla? Det händer men till största delen är det sponsorerna som bestämmer vilka som ska synas. Är du sponsrad av Nike så syns du definitivt mer än om du är osponsrad. Jag skulle till och med vilja dra det så långt att det inte ens är jämförbart öht.

Att det krävs talang och hårt arbete är självklart men det gäller oavsett idrott. Men att tro att t.ex. Usain Bolt hade varit den fixstjärna han är utan sponsring är trams. Vet du att han blev signad av Puma första gången när han vunnit ett juniormästerskap? Så långt ner i åldrarna sträcker det sig.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 948
Senast: Badger
·
Samhälle Jämställdhetsbonus är borta sen länge och pappadagar kan jag inte se att de sagt att det ska bort, däremot ska familjerna själva kunna...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
11 448
Senast: A_NN_A
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp