Bukefalos 28 år!

Konstig feber på 1,5 åring..

lilleknodd2

Trådstartare
har googlat mig galen nu på kvällen och hittade en massa gamla trådar om det som vi upplever nu med dottern, men tänkte om någon sitter på nyare info eller varit med om samma sak..

Dottern är precis inskolad på förskolan, 1,5 år gammal.
Hon blev förkyld med feber efter en vecka, gick ett par dagar och vaknade sen på natten med massor av hosta. Under dagen kom febern som ett brev på posten och den har efter det (en vecka nu) pendlat en hel del.
Första tre dagarna var det feber dygnet runt, sen har den pendlat lite upp och ner (vilket jag tror har med aktivitet att göra - hon är helst inte stilla en sekund).
Senaste tre dagarna har varit fyllda med en hel del hosta, men feberfri på dagarna.
Senaste tre-fyra nätterna har däremot så har febern gjort entré på en sisådär 39-39,5 grader för att på morgonen vara nere på 38. Feberfri lite in på förmiddagen och sen börjar den stiga på natten igen...

Det enda sammanhängande den senaste veckan är en rinnande näsa och hosta.
Går detta inte över inom närmsta dagen/dagarna så ska vi till läkaren.
Men någon som kanske har en idé såhär på kvällskvisten?
 
har googlat mig galen nu på kvällen och hittade en massa gamla trådar om det som vi upplever nu med dottern, men tänkte om någon sitter på nyare info eller varit med om samma sak..

Dottern är precis inskolad på förskolan, 1,5 år gammal.
Hon blev förkyld med feber efter en vecka, gick ett par dagar och vaknade sen på natten med massor av hosta. Under dagen kom febern som ett brev på posten och den har efter det (en vecka nu) pendlat en hel del.
Första tre dagarna var det feber dygnet runt, sen har den pendlat lite upp och ner (vilket jag tror har med aktivitet att göra - hon är helst inte stilla en sekund).
Senaste tre dagarna har varit fyllda med en hel del hosta, men feberfri på dagarna.
Senaste tre-fyra nätterna har däremot så har febern gjort entré på en sisådär 39-39,5 grader för att på morgonen vara nere på 38. Feberfri lite in på förmiddagen och sen börjar den stiga på natten igen...

Det enda sammanhängande den senaste veckan är en rinnande näsa och hosta.
Går detta inte över inom närmsta dagen/dagarna så ska vi till läkaren.
Men någon som kanske har en idé såhär på kvällskvisten?
Men har barnet haft feber i en vecka måste du ju kontakta läkare?
 
Åk in till läkare.

Min yngsta hade feber som återkom och hosta, var lunginflammation.

Hellre att man kollar upp återkommande feber en gång för mycket än en gång för lite :)
 
har googlat mig galen nu på kvällen och hittade en massa gamla trådar om det som vi upplever nu med dottern, men tänkte om någon sitter på nyare info eller varit med om samma sak..

Dottern är precis inskolad på förskolan, 1,5 år gammal.
Hon blev förkyld med feber efter en vecka, gick ett par dagar och vaknade sen på natten med massor av hosta. Under dagen kom febern som ett brev på posten och den har efter det (en vecka nu) pendlat en hel del.
Första tre dagarna var det feber dygnet runt, sen har den pendlat lite upp och ner (vilket jag tror har med aktivitet att göra - hon är helst inte stilla en sekund).
Senaste tre dagarna har varit fyllda med en hel del hosta, men feberfri på dagarna.
Senaste tre-fyra nätterna har däremot så har febern gjort entré på en sisådär 39-39,5 grader för att på morgonen vara nere på 38. Feberfri lite in på förmiddagen och sen börjar den stiga på natten igen...

Det enda sammanhängande den senaste veckan är en rinnande näsa och hosta.
Går detta inte över inom närmsta dagen/dagarna så ska vi till läkaren.
Men någon som kanske har en idé såhär på kvällskvisten?
Min 8 åring är en kille som får hög feber när han får feber och oftast bara på nätterna. Kan vara feberfri på dagen för att sedan få 40 eller över på dagen. Han har maxat på 42,0. Jag har kopplat ihop det med att han har svårare att reglera temperaturen när han sover. Observera att det är min egna hopsnickrade teori som enbart handlar om mitt barn.

Men jag håller med @em-pirre Feber som varit en vecka bör man kolla upp.

Använder du febernedsättande så att barnet äter och dricker ordentligt?

Mvh Miks
 
Min 8 åring är en kille som får hög feber när han får feber och oftast bara på nätterna. Kan vara feberfri på dagen för att sedan få 40 eller över på dagen. Han har maxat på 42,0. Jag har kopplat ihop det med att han har svårare att reglera temperaturen när han sover. Observera att det är min egna hopsnickrade teori som enbart handlar om mitt barn.

Men jag håller med @em-pirre Feber som varit en vecka bör man kolla upp.

Använder du febernedsättande så att barnet äter och dricker ordentligt?

Mvh Miks
Febern försvann i två dagar för att sen återkomma, enbart på natten.

Hon har hela tiden, förutom första dagarna, ätit och druckit som vanligt. Samma lekfulla och glada tjej.

Läkare ska ringas
 
Jag skulle kontakta VC vid oro, men det går otroligt mycket långdragna virus nu, inkl. influensa. Min dotter (2,5 år) hade nyligen feber ungefär såsom du beskriver, ganska exakt 1 vecka från debut till sista febertopp och övriga symtom ytterligare någon vecka. Jag sökte VC men det var mest pga hennes astma som blev förvärrad, de skickade vidare till barnakuten men där gjordes ingenting annat än lite extra inhalation mot astman.
 
har googlat mig galen nu på kvällen och hittade en massa gamla trådar om det som vi upplever nu med dottern, men tänkte om någon sitter på nyare info eller varit med om samma sak..

Dottern är precis inskolad på förskolan, 1,5 år gammal.
Hon blev förkyld med feber efter en vecka, gick ett par dagar och vaknade sen på natten med massor av hosta. Under dagen kom febern som ett brev på posten och den har efter det (en vecka nu) pendlat en hel del.
Första tre dagarna var det feber dygnet runt, sen har den pendlat lite upp och ner (vilket jag tror har med aktivitet att göra - hon är helst inte stilla en sekund).
Senaste tre dagarna har varit fyllda med en hel del hosta, men feberfri på dagarna.
Senaste tre-fyra nätterna har däremot så har febern gjort entré på en sisådär 39-39,5 grader för att på morgonen vara nere på 38. Feberfri lite in på förmiddagen och sen börjar den stiga på natten igen...

Det enda sammanhängande den senaste veckan är en rinnande näsa och hosta.
Går detta inte över inom närmsta dagen/dagarna så ska vi till läkaren.
Men någon som kanske har en idé såhär på kvällskvisten?
Även om febern kommer och går så ska man söka läkare när det pågått i närmre en vecka när det gäller så små barn.

Min dotter har ofta den typen av feber. Kommer och går. Mkt högre på natten än på dagen. Ngn eller några dagar feberfri dag för att sedan bli feber igen och så håller det på så där. Ibland har det berott på långdragen infektion ibland på att hon haft oturen att drabbas av två infektioner direkt efter varandra (läkarnas teori).
 
har googlat mig galen nu på kvällen och hittade en massa gamla trådar om det som vi upplever nu med dottern, men tänkte om någon sitter på nyare info eller varit med om samma sak..

Dottern är precis inskolad på förskolan, 1,5 år gammal.
Hon blev förkyld med feber efter en vecka, gick ett par dagar och vaknade sen på natten med massor av hosta. Under dagen kom febern som ett brev på posten och den har efter det (en vecka nu) pendlat en hel del.
Första tre dagarna var det feber dygnet runt, sen har den pendlat lite upp och ner (vilket jag tror har med aktivitet att göra - hon är helst inte stilla en sekund).
Senaste tre dagarna har varit fyllda med en hel del hosta, men feberfri på dagarna.
Senaste tre-fyra nätterna har däremot så har febern gjort entré på en sisådär 39-39,5 grader för att på morgonen vara nere på 38. Feberfri lite in på förmiddagen och sen börjar den stiga på natten igen...

Det enda sammanhängande den senaste veckan är en rinnande näsa och hosta.
Går detta inte över inom närmsta dagen/dagarna så ska vi till läkaren.
Men någon som kanske har en idé såhär på kvällskvisten?

Låter bra att kolla med läkare som flera skrivit. Vill inte skrämmas men min dotter hade ungefär samma symptom för ett år sen och blev helt plötsligt jättedålig. Rejäl lunginflammation och eftersom hon fick svårt att syresätta sig blev det fem dygn på sjukhus med syrgas, dropp och antibiotika i armen :eek: Så bra att kolla upp!
 
Som jag redan skrivit så ska läkare kontaktas. Vi har ringt men det var fullt överallt idag, så blev tillsagda att ringa kl 7 imorgon bitti för att få en tid.

Jag vet att man ska kontakta läkare om febern hållit i sig (tillofrån) under en vecka. Min trådstart handlade mer om vad det eventuellt kan vara så jag har lite mer kött på benen om vi får en dålig eller oengagerad läkare.

Febern går ner helt med alvedon, men kommer tillbaka så fort alvedonet går ur kroppen..
 
Som jag redan skrivit så ska läkare kontaktas. Vi har ringt men det var fullt överallt idag, så blev tillsagda att ringa kl 7 imorgon bitti för att få en tid.

Jag vet att man ska kontakta läkare om febern hållit i sig (tillofrån) under en vecka. Min trådstart handlade mer om vad det eventuellt kan vara så jag har lite mer kött på benen om vi får en dålig eller oengagerad läkare.

Febern går ner helt med alvedon, men kommer tillbaka så fort alvedonet går ur kroppen..
Kontakta Min Doktor på nätet istället, så slipper du vänta.
 
Dom kan ju inte lyssna på andning samt ta prover?
Tycker att du tänker helt rätt, för att göra en ordentlig bedömning av orsaken måste ju barnet kunna undersökas, lyssna på lungor, titta i öron t.ex

Kan inte alls se att ett läkarbesök via app ska kunna ersätta en ordentlig undersökning i det här fallet.
 
Tycker att du tänker helt rätt, för att göra en ordentlig bedömning av orsaken måste ju barnet kunna undersökas, lyssna på lungor, titta i öron t.ex

Kan inte alls se att ett läkarbesök via app ska kunna ersätta en ordentlig undersökning i det här fallet.
Nej det är lite så det känns..
framförallt om det finns risk för lunginflammation osv. Får sitta på telefonen imorgonbitti och tjata till mig en tid. Något fel är det ju uppenbarligen :(
 
Som jag redan skrivit så ska läkare kontaktas. Vi har ringt men det var fullt överallt idag, så blev tillsagda att ringa kl 7 imorgon bitti för att få en tid.
Jag vet att man ska kontakta läkare om febern hållit i sig (tillofrån) under en vecka. Min trådstart handlade mer om vad det eventuellt kan vara så jag har lite mer kött på benen om vi får en dålig eller oengagerad läkare.

Febern går ner helt med alvedon, men kommer tillbaka så fort alvedonet går ur kroppen..
När mina barn har haft liknande symtom har det visat sig vara "tyst" öroninflammation samtliga gånger. Säkert 4-5 ggr med olika barn, så det kan vara en orsak. Du handlar alldeles rätt, tycker jag. Hoppas att den lilla snart kryar på sig!
 
Nej det är lite så det känns..
framförallt om det finns risk för lunginflammation osv. Får sitta på telefonen imorgonbitti och tjata till mig en tid. Något fel är det ju uppenbarligen :(
Finns det ingen drop-in på din VC? Här är det tyvärr i princip omöjligt att få en läkartid via telefonbokning, men det finns drop-in till sjuksköterska som gör en första bedömning och sen kan ordna läkartid vid behov. Lycka till!
 
Tycker att du tänker helt rätt, för att göra en ordentlig bedömning av orsaken måste ju barnet kunna undersökas, lyssna på lungor, titta i öron t.ex

Kan inte alls se att ett läkarbesök via app ska kunna ersätta en ordentlig undersökning i det här fallet.
Men såg du inte vad jag skrev? Dom har ställen dit man skickas för vidare undersökning? Jag skulle hellre börja med att få råd direkt via en app istället för att vänta på VC. Speciellt när det gäller ett så litet barn som varit febrig så länge.
 
Men såg du inte vad jag skrev? Dom har ställen dit man skickas för vidare undersökning? Jag skulle hellre börja med att få råd direkt via en app istället för att vänta på VC. Speciellt när det gäller ett så litet barn som varit febrig så länge.
Provtagning kan de ju skicka en vidare för men undersökning (somatiskt status) har de mig veterligen inga möjligheter att skicka vidare till, annat än att hänvisa till vårdcentral eller akutmottagning vid behov. Så i @lilleknodd2 situation kan jag inte se det som en ersättning för undersökning på vårdcentralen.
 
Provtagning kan de ju skicka en vidare för men undersökning (somatiskt status) har de mig veterligen inga möjligheter att skicka vidare till, annat än att hänvisa till vårdcentral eller akutmottagning vid behov. Så i @lilleknodd2 situation kan jag inte se det som en ersättning för undersökning på vårdcentralen.
Nej hon har ju ingenting utvändigt som kan påvisa varför hon mår som hon gör.
Och till vårdcentralen ska vi ju redan, eller ja, efter lite tjat om en tid imorgonbitti!
 
Finns det ingen drop-in på din VC? Här är det tyvärr i princip omöjligt att få en läkartid via telefonbokning, men det finns drop-in till sjuksköterska som gör en första bedömning och sen kan ordna läkartid vid behov. Lycka till!
Det finns drop-in, men du får sitta i flera timmar och vänta på att någon ska ha tid för dig mellan tidsbokningarna.. helt värdelöst! Och sitta i ett väntrum med fler sjuka människor vill jag faktiskt inte göra med henne nu när immunförsvaret tydligt är helt kasst :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 354
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 325
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 047
Senast: Lillefrun
·
Småbarn Alltså jag orkar inte!:arghh: Det känns som att förkylningarna bara avlöser varandra här hemma och jag är trött! Dottern på 1,5 år får...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp