Bukefalos 28 år!

Konstig hälta, vad 17 kan det vara?!

niardasp

Trådstartare
För två dagar sen (söndag) så blev min D-ponny plötsligt väldigt halt. Det syntes tydligt i skritten men han hade inga större problem med att gå eller röra på sig, travade några steg för att tydligare kunna se vilket ben han var halt på.
Jag tänkte inte mer på det utan lät det bara vara, tänkte att det kanske bara var en liten sträckning eller vrickning och beslöt att avvakta ett par dagar.

Igår så var han ännu mer halt och det syntes väldigt tydligt i skritten, och jag började nu bli orolig. Då jag tog in honom från hagen fick jag mana på honom för att han skulle börja röra sig, men när han väl började gå så gick det hyfsat, han tog sig fram. Jag tyckte dock att han släpade vänster fram litegrann, att han liksom ”missade” att sätta ner det, eller inte riktigt orkade hålla det uppe.
Eftersom han för ca två veckor sedan är sprutad med kortison och tuppkam i 3 ben, bland annat det han var halt på, så ringde vi självklart till kliniken först. Veterinären där sa att det inte ska bli några biverkningar pga. sprutan så lång efteråt och råder oss att ringa en annan veterinär som kan komma ut och titta på honom, eftersom de inte tar in hästar med feber på kliniken. Detta hände sen em/kväll. Värt att nämna är att han vid den här tidpunkten hade feber, 39,3. Försöker kontakta hovslagaren för att utreda om det finns en ev. hovböld.

Nästa dag, idag, kan hästen på morgonen knappt gå, det är med nöd och näppe min mamma får honom ut och in i stallet, han släpar benet som en pares och är allmänt ovillig att gå. Tycks vingla lite, men vi tror det beror på att han inte lyfter benet. Temp 38,8 och 3 timmar senare 39,2.Vi börjar bli riktigt oroliga, har inte fått svar från hovslagaren och beslutar att ringa veterinären.
Sagt och gjort, vi ringer veterinär och berättar läget, säger att han varken är varm, svullen eller öm, och han är förutom febern och hältan precis som vanligt, om än något mer loj.
Hon tror på hovböld, något jag inte riktigt tänkte på, eftersom han inte hade den minsta ökad värme. Eftersom våran ordinarie hovslagare inte hört av sig, ringer vi en annan som kan komma ut en timme senare. :bow:

Efter en timme kommer då hovslagaren, känner igenom hela hoven noga, dock utan att ta av skon, eftersom han ansåg att det inte behövdes, hästen var varken varm eller ömmade det minsta någonstans. Då hade vi uteslutit en hovböld.
Efter detta ringer vi distriktsveterinären, som kan komma ut till oss på eftermiddagen.
Vid 17 kommer han, hästen har då gått från 39,5 i temp till 38,9 (?) på en och en halv timme. Vet vill ha ut honom i gången men hästen vill helst inte röra sig och vet. Tar en titt på honom i boxen, känner igenom benet efter svullnader, ömhet eller värme. Hittar ingenting och vill känna lite noggrannare och ta blodprov. Jag tvingar ut hästen i gången, han vill definitivt inte gå utan släpar benet efter sig, vi stannar honom 1 ½ meter utanför boxdörren. Hästen kan inte backa. :crazy:
Vet. tar blodprov och kollar igenom hästen ytterligare en gång. Hittar ingenting utan väljer att ge 40 ml penicillin och vi får recept på sulfa vilket vi ska hämta ut imorgon, eftersom apoteken vid den här tidpunkten stängt.

Eftersom jag tyckt att många av hans symptom tytt på ehrlichios, frågar jag om det möjligtvis kan vara någon fästingburen sjukdom han fått, men vet. utesluter detta och förklarar att hästar inte riktigt reagerar med den här sortens hälta och att de brukar vara mer instängda i sig själva, hästen i fråga är helt med på allting, är nästan precis som sig själv, lite segare bara.

Vet. har inte hittat någonting, vi har ingen aning om vad det kan vara, men ska få svar på blodproverna imorgon bitti. Uteslutna orsaker är hovböld och fästingburna sjukdomar.
Enligt 3 veterinärer vi varit i kontakt med, ska inte kortison/tuppkam sprutan han fick för två veckor sen kunna ge biverkningar så här långt efteråt.

Så även fast vi får svar på blodproven imorgon, och förhoppningsvis får något svar då, så står både vi och veterinären som frågetecken, vad kan det vara? Hovbensfraktur? Reagerar de på det här sättet då?

Oj, vad långt det blev, men det kanske finns iallafall någon som har en åsikt eller har liknande erfarenheter?
 
Sv: Konstig hälta, vad 17 kan det vara?!

Det låter skumt att hästen inte vill röra sig och att tempen åker upp och ner. :crazy:
Brutit nåt kanske?
Hur kan vet. vara säker på att det inte är nån fästingburen sjukdom? Tyckte det var en konstig förklaring.
 
Sv: Konstig hälta, vad 17 kan det vara?!

Han liksom släpar benet, och tycker då självklart det är väldigt jobbigt att gå, och rör sig inte om han inte måste, kan förflytta sig några steg i boxen för att nå t.ex. höt eller vattnet.
Tempen åker som sagt upp och ner, däremot inte så mycket, det handlar om ungefär en halv grad, men den ligger ju inte på samma hela tiden. Förhoppningsvis kanske tempen går ner tills imorgon när han nu fått pennicillin?

Han sa att hästar med ehrlichios inte brukar reagera så som min häst har gjort, och den andra veterinären vi hade kontakt med sa att de vanligtvis brukar ha högre temp (uppåt 41 gr har jag läst) och svullna ben. Och nu när den här veterinären vi hade ute såg hästen, så tyckte han inte att det tydde på det, men han kan ju självklart inte veta helt säkert.
 
Sv: Konstig hälta, vad 17 kan det vara?!

är det länge sen hästen skoddes / om hästen nyligen är skodd kan
ev. någon söm va orsak. Att inte ta bort skon och titta är slött, det går ju snabbt att .göra
 
Sv: Konstig hälta, vad 17 kan det vara?!

Ehrlichios? Togs blodprov för att utesluta det? I akut stadie med feber kan man göra ett sk blodutstryk och man kan se sk inklusionskroppar i de vita blodkropparna. Snabbt och bra sätt som är ganska säkert i akut feberstadie. De behöver inte alltid ha så hög feber som 41 grader. Föl förra året med akut ehrlichios hade 39,6 och var stel och vinglig.
Misstanken borde ju finnas vid denna årstid.
 
Sv: Konstig hälta, vad 17 kan det vara?!

Någon typ av muskelinflammation?
Stelhet, vinglighet och hält samta febertoppar...

Scårt att säga givetvis.... Men ändå.

Hoppas det inte är något allvarligt!
 
Sv: Konstig hälta, vad 17 kan det vara?!

Ehrlichios är uteslutet, blodprov har tagit och det enda det visade var en rejäl infektion.

Hade en annan veterinär ute idag, som ville komma och titta på honom, det är henne vi haft på kliniken. Idag var han svullen på benet, över knäet.
Kotorna och knäna är jättefina. Vet. tyckte det verkade som lymfangit, även fast det bara var i övre delen av benet. Men innan idag har han alltså inte haft någon svullnad öht.
Han har nu satts på pennicillin och antiinflammatoriskt (fenadyn??) och vi har fått order om att avvakta till fredag. Har det inte blivit bättre då så kommer vi bli remitterade till Ultuna.

Tack för alla svar :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 269
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: mily
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp