Bukefalos 28 år!

Konstig hälta

det är väl bara vissa raser man kan testa? fattade det så när jag läste eftersom jag funderade på att testa en av mina. Dock tillhör han inte någon av de uppräknade raserna där

Nej man kan testa vilken ras/korsning som helst. Däremot finns det två typer av PSSM, 1 och 2. Typ 1 är den som går att DNA testa för och den har inte påvisats hos tex Engelskt fullblod (än). Däremot typ 2, men den måste man göra en muskelbiopsi för att diagnostisera. Dock är symptomen och behandlingen samma.
 
Nej man kan testa vilken ras/korsning som helst. Däremot finns det två typer av PSSM, 1 och 2. Typ 1 är den som går att DNA testa för och den har inte påvisats hos tex Engelskt fullblod (än). Däremot typ 2, men den måste man göra en muskelbiopsi för att diagnostisera. Dock är symptomen och behandlingen samma.

Men man kan t ex testa eng fullblod för typ 1 med DNA? Och om man skulle råka ha ett fbl med typ 1 kommer det visa sig i provet?

Min jag funderade på att testa (men insåg sen att det ändå inte behövs) är en welsh och åtminstone hos welshkorsningar har man ju träffat på det. Men jag fattade som att de inte hade något test för welsh? Men då fattade jag fel - det är ju bra att veta om behovet skulle uppstå så att säga =)
 
Ja testa kan du, det är ju ett dna test, visar om hästen är positiv för genen (samt om den isf har den i enkel eller dubbel upplaga) och det spelar ingen roll vilken ras det är.
Men på just Engelska fullblod har man aldrig hittat typ 1 utan det har varit typ 2 eller RER som är en liknande sjukdom. Man jobbar på att försöka ta fram dna test för dessa också men tillsvidare är det som sagt biopsi som gäller där.

Det är inte specifika/olika test för olika raser.
Tycker absolut du ska testa din welsh om du misstänker nåt eller den har oförklarliga problem.
Vissa raser bör alltid testas innan hästen används i avel eftersom prevalensen för genen är så hög (tex vissa kallblodsraser, quarter, paint, appaloosa, IC/tinker etc) och det är ju även avelsförbud på PSSM positiva hästar.
Det är inte helt ovanligt hos olika halvblodsraser heller.
 
Ja testa kan du, det är ju ett dna test, visar om hästen är positiv för genen (samt om den isf har den i enkel eller dubbel upplaga) och det spelar ingen roll vilken ras det är.
Men på just Engelska fullblod har man aldrig hittat typ 1 utan det har varit typ 2 eller RER som är en liknande sjukdom. Man jobbar på att försöka ta fram dna test för dessa också men tillsvidare är det som sagt biopsi som gäller där.

Det är inte specifika/olika test för olika raser.
Tycker absolut du ska testa din welsh om du misstänker nåt eller den har oförklarliga problem.
Vissa raser bör alltid testas innan hästen används i avel eftersom prevalensen för genen är så hög (tex vissa kallblodsraser, quarter, paint, appaloosa, IC/tinker etc) och det är ju även avelsförbud på PSSM positiva hästar.
Det är inte helt ovanligt hos olika halvblodsraser heller.

Det som gjorde att jag ville testa fick sin förklaring, och en mycket enkel och logisk sådan. Så själva testbehovet är borta nu. Men supertack för svar, är ju bra att veta inför framtiden - man vet ju aldrig när funderingen kan uppstå igen =)
 
Det här med PSSM, vad är det för något egentligen? Går det att bota? Vad är symptomen? Vilka raser visar det sig oftast på? Varför får dom det? Eller rättare sagt hur får dom det? Smitta? Ligger det latent i kroppen?
Min totto är korsning mellan islandshäst och travare. Hon har aldrig varit sjuk tidigare. Iaf inte vad jag fått reda på. Man vet ju aldrig.

@DressyrMupp Har inte fått tag på dom än. Dom svarade inte när jag ringde igår. Ska försöka idag igen :)
 
@wrangler Jag har svårt för engelskan och fattar i princip ingenting på deras hemsida. Kan du förklara lite mer vad det är och hur man gör för att testa det? :)

Jag är öppen för alla förslag. Finns det andra saker man kan testa själv som är hyfsat billigt så kan jag stå för det själv. Tror inte ägaren har lust att göra det, men finns det en liten chans att det skulle kunna vara positivt så vill jag testa och får stå för det själv :)
 
@wrangler Jag har svårt för engelskan och fattar i princip ingenting på deras hemsida. Kan du förklara lite mer vad det är och hur man gör för att testa det? :)

Jag är öppen för alla förslag. Finns det andra saker man kan testa själv som är hyfsat billigt så kan jag stå för det själv. Tror inte ägaren har lust att göra det, men finns det en liten chans att det skulle kunna vara positivt så vill jag testa och får stå för det själv :)

Här är en infosida vi har startat. http://pssminfosverige.wordpress.com/
Det finns även en facebookgrupp (PSSM Info Sverige) där du kan ställa frågor och läsa mer.
 
Här är en infosida vi har startat. http://pssminfosverige.wordpress.com/
Det finns även en facebookgrupp (PSSM Info Sverige) där du kan ställa frågor och läsa mer.

Klippt därifrån: "Information kring forskningsprojekt PSSM2 inom halvblod (warmbloods). Här finns också en tydlig symtomlista många säkert kan ha nytta av.
Man tror alltså på samma andel PSSM2 i varmblodspopulationen (allehanda lätta raser) som vi har PSSM1 i quarter."
Perla är 50% travare..
 
Tack för länken :). Ja Perla är e: Tigur från Smedsby (islandshäst) u: Frostelina (travare).

Ska kolla upp sidan :)
 
Liten uppdatering;

Vi var hos veterinären igår igen. Tog prover och alla värden va bra, även muskelvärdena :).

Hon har varit pigg och glad för det mesta men haltat till och från och har inte velat gå framåt. Hon brukar helst vara 20 m framför en när vi ska in/ut ur hagen men nu gick hon långsamt bakom.

Vi gjorde böjprov och longerade och hon gick inte framåt alls. Hon haltade på höger bak enligt veterinären men ja tyckte hon såg oren ut båda bak o ena fram. Hon spände länden väldigt mycket i longeringen.

Vid böjprovet visa hon hälta långt ner så vi bedövade i kotan. Ingen förändring alls.

Efter det kom en till veterinär och kände och klämde o böjde o tittade när jag longerade. Vi kom fram till att vi borde ultraljuda senan i vänster bak eftersom det är där svullnaden började samt att den har varit väldigt ojämn där hela tiden.

Vi såg på ultraljudet att hon har en allvarlig senskada i ytliga böjsenan. Det var fortfarande en blödning i senan.

Den där fläcken jag såg vid provridningen i januari på vänster bak, som jag trodde va mugg (syntes dåligt bland pälsen men det flagade o va lite skorpigt så därför trodde jag på det) var i själva verket ett läkt sår från en spark antagligen. Hon har alltså gått med skadan i över ett halvår!!

Jag känner mig riktigt elak att vi ridit och hoppat o haft oss innan hon visade att något var fel. Stackars älskade Perla :'( :heart
Hon är verkligen en häst som kan dölja sin smärta.

Så nu så här i efterhand så var taktproblemen antagligen pga att hon hade ont och inte pga att hon är fyrgångare. Jag var dum som litade på vad dom som kände henne sa. Men hon visade absolut ingen smärta alls eller nån riktig hälta förrän för ca 3 månader sen.

Så eftersom hon haft skadan länge så började vi med slagvågsbehandling och ska tillbaka på tisdag nästa vecka för andra omgången. Sen blir det återbesök på tisdag om 6 veckor för att ultraljuda senan för att se om det går åt rätt håll.

Så nu är livet skit tråkigt för henne. Boxvila fast utomhus. Hon klarar inte av att stå ensam i en box dygnet runt så hon får gå i en liten fålla med skydd bredvid hagarna dom andra går i. Så nu är det strikt vila och får bara komma in till stallet när det är dags för hovslagare, bandage byte och kyla benen.

Det känns riktigt bra att äntligen veta vad det är så vi kan göra något åt det. Tyvärr va de ju en jobbig skada som tar lååång tid på sig att läka, men det gör inget. Är bara glad om hon blir bra snart :)
 
Skönt att höra att ni hittade vad som var felet! Även om det såklart alltid känns asdumt att man ridit fast de inte eg var ok, har varit där själv. Men man kan bara se framåt och göra det bästa av situationen, hoppas att behandlingen hjälper och att hon blir helt bra även om det kanske tar lite tid!
 
@skuggi det hoppas jag med! Det är en enorm lättnad att jag fått reda på vad som är fel. Det är inget roligt, men nu har vi något vi kan se fram emot och jag vet vad jag kan göra för henne. Det som hänt har hänt och går inte att göra ogjort så nu tittar vi framåt istället och ser slutet lååångt där borta, men det finns! :bump::banana:
 
Är det där gammalt? Vad är revan? Är det inte så att hon fastnat i nåt? Har hon väldigt mycket hår på benen eftersom ni missade den senan?

Ja skönt att ni vet nu då.

Hon är väldigt hårig på benen och var ännu hårigare när jag provred (vinterpäls). Såg ju då bara en liten fläck. Har efter en månad ca varit som en liten förhårdnad tills det började svullna. Till och med 4 veterinärer missade att det inte va mugg :/. O ja, den fick hon för flera månader sedan.

Enda jag lyckats få reda på är att hon varit halt en gång hos förra fodervärden (som trodde det va pga att dom blivit osams) och hon skulle varit bra några dagar senare. Jag misstänker att så inte är fallet o att hon fick skadan då, för en så pass allvarlig skada missar man inte när den uppkommer :/
 
Tror även att det var därför förra fodervärden slutade rida och sa upp kontraktet. Det är bara misstankar och inget jag kan bevisa, men med facit i handen med skadan så är det ganska troligt efter vad veterinären sa med tid på skadan.
 
Gjordes det ingen besiktning när förra fodervärden lämnade ifrån sig hästen? Det borde ju ha upptäckts redan då tycker man. Trist att du nu ska behöva stå och behandla någon annans häst och inte kunna rida och träna som du tänkt :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 361
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 593
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp