Bukefalos 28 år!

"konstig" hästrädsla, hur hjälpa?

Energi

Trådstartare
Jag visste inte alls vart jag skulle lägga den här tråden, den handlar ju om hästen också. Men om det är totalfel kanske någon snäll mod. flytta den?

Jag har ridit så länge jag kan minnas (16 år) och bor nu på egen gård med mina föräldrar. Vi har tre hästar, två är mina och en är min mammas. Mammas häst är en Fjording som är minst sagt speciell till sättet, men är ändå världsgo!

För ett år sedan blev mamma extremt ridrädd (vuxen "nybörjare") och jag fick börja motionera fjordisen mer och mer, var tvungen att dra mamma med ut på ridturer osv. Det största problemet är att fjordisen inte "går" att rida ut på själv, inte ens ledas ut själv.
Det var inte något stort problem i början, men sen gick jag in i en djup depression och mina ätstörningar förvärrades, jag orkade inte med alla hästarna. Då blev fjordisen lidande.

Nu är jag bättre, men orkar inte med hur mycket som helst. VILL så gärna få fjordisen i form igen, men jag vet inte hur! Det är ju i första hand mammas häst, och jag skulle vilja att HON började sätta lite fart och ta hand om motionen. Fjordis är smällfet just nu och jag vet inte vart jag ska börja.

Vet egentligen inte vad jag vill med tråden, men jag behöver råd, om allt!
Hur ska jag hjälpa mamma att få tillbaka ridglädjen?
Hur ska jag motionera en smällfet fjordis, som inte klarar av att vara ute själv, under tiden?
Just nu känns allt hopplöst. :(
 
Sv: "konstig" hästrädsla, hur hjälpa?

Går det att skaffa en medryttare till fjordningen som kan rida ut med dig när du ändå ska rida din häst?
 
Sv: "konstig" hästrädsla, hur hjälpa?

Hej
Det är ju många frågor du måste ställa dig och prata med din mamma om. Vill hon rida vidare? Kommer hon att ta upp ridningen igen? Om det verkar helt kört på den fronten är det ju frågan om ni ska ha kvar fjordingen. Det känns spontant som om det är ett alldelens för mycket jobb och ansvar på dig med tre hästar. Vi vet ju heller inte allt. Är det möjligt att mamma kommer att våga/vilja rida lite så småningom kan det ju finnas andra hästar som hon kan rida (ev någon av dina?) utan att ha en egen häst. En egen häst ska ju ridas helst dagligen och frågan är ju om det är realistiskt både för dig att träna 2-3 hästar och för henne att träna 1??? Det krävs kanske medryttare också? Detta är bara de spontana tankar som far igenom mitt huvud. OM hon verkligen VILL ta upp ridningen och är hästrädd så handlar det ju om att väldigt succesivt bygga upp förtroendet med en väldigt snäll och pålitlig häst. Det finns inga andra vägar.
 
Sv: "konstig" hästrädsla, hur hjälpa?

Varken jag eller mamma vet om hon kommer våga fortsätta, det får tiden utvisa liksom. Att sälja den här killen är helt uteslutet, han är för speciell och han tillhör familjen.
Att hon rider någon av mina är uteslutet också, tyvärr. Den ena är ju en shettis och den andra är för känslig och för liten för henne.

Jag skulle kunna försöka ta mig tid att träna honom, motionera honom iaf. Men jag vet inte HUR, han är överviktig och går inte rida ut på själv. Han tröttnat lätt på banan.

Medryttare är en bra idé! Men jag känner väl spontant att det skulle bli väldigt svårt att hitta medryttare till honom. Han är ingen häst som rutinerade ryttare har någon glädje av (oftast), och ingen häst för nybörjare. Men jag ska klura vidare, tack för svaret! :idea:
 
Sv: "konstig" hästrädsla, hur hjälpa?

Jag tycker oxå att du skall satsa på en medryttare! Jag lovar att det finns någon seriös som vill hjälpa dig. Finns flera rutinerade ryttare som har tagit en paus/tröttnat på "dom perfekta hästarna", nån vill säkert gärna hjälpa dig! Att få komma ut i naturen en stund några gånger i veckan är en bra avslappning för många :D lycka till!
 
Sv: "konstig" hästrädsla, hur hjälpa?

Varken jag eller mamma vet om hon kommer våga fortsätta, det får tiden utvisa liksom. Att sälja den här killen är helt uteslutet, han är för speciell och han tillhör familjen.
Att hon rider någon av mina är uteslutet också, tyvärr. Den ena är ju en shettis och den andra är för känslig och för liten för henne.

Jag skulle kunna försöka ta mig tid att träna honom, motionera honom iaf. Men jag vet inte HUR, han är överviktig och går inte rida ut på själv. Han tröttnat lätt på banan.

Medryttare är en bra idé! Men jag känner väl spontant att det skulle bli väldigt svårt att hitta medryttare till honom. Han är ingen häst som rutinerade ryttare har någon glädje av (oftast), och ingen häst för nybörjare. Men jag ska klura vidare, tack för svaret! :idea:

Ta med honom som handhäst när du rider! Är han tjock och oriden är det lagom för honom att gå utan ryttare på ryggen och så behöver han inte gå själv. Variera med att tömköra på ridbanan.
 
Sv: "konstig" hästrädsla, hur hjälpa?

Tack för jättebra förslag, men handhäst går tyvärr inte heller. (börjar känna mig rätt jobbig :p)
Ponnyn jag rider skulle aldrig klara det
 
Sv: "konstig" hästrädsla, hur hjälpa?

Så här då; din mamma tar med shettisen (för det var väl en sån ni hade också?) på promenad medan du rider tjockisen? Han ska ju ändå skrittas ett tag först så han kommer iform.

Eller så kan din mamma kanske gå med honom i grimma(träns)medan du rider din ponny? Mamma och häst får motion och så kanske kommer de närmare varandra och framtida ridning?
 
Sv: "konstig" hästrädsla, hur hjälpa?

Går det att rida fjordingen och ha shettisen som handhäst?

Vad gör fjordingen eftersom det inte går att leda/rida själv?

Är han inkörd?

Är shettisen inkörd?

Kanske går att köra shettisen och ha fjordingen som handhäst?

Eller köra fjordingen och ha shettisen med som handhäst?

Jag hade provat att sätta ut annons om medryttare annars, det finns flera som tycker om att rida kravlöst i skogen bara för att få rensa hjärnan och ha en trevlig stund.
 
Sv: "konstig" hästrädsla, hur hjälpa?

Tack så jättemycket för svaret!

Det skulle kunna gå att rida honom med shettisen som handhäst, värt att pröva!

Det går väl att rida honom själv, men jag känner att det blir så himla jobbigt för mig. Det är 120% uppmärksamhet hela tiden, ibland stannar han och vägrar gå osv. Leda honom går inte, har han bestämt sig så drar han hem, och det finns ingen chans att kunna stanna honom då.

Han är inte inkörd, men shettisen är det.
 
Sv: "konstig" hästrädsla, hur hjälpa?

Absolut värt att tänka på, ska kolla med mamma!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 173
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 506
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 307
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 623
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp