Konstigt sned häst

Asa_S

Trådstartare
Häst opererades vä sida om luftstrupen på bringan för ytlig varböld för ca 5 v sedan och dag 4 efter op upptäckte jag att hon rörde sig konstigt när jag pga ingen barnvakt bytte ut promenad mot longering i skritt. Trodde hon var stel för att hon stått och spänt sig i stallet, blev bättre efter ca 20 min.

Dagarna efter såg jag mer och mer att något inte står rätt till, kraftigt diagonalhalt vä bak - hö fram, speciellt vid svagt motlut, ibland sätts hö fram ner jämte vä fram, alltid kortare steg hö fram. När jag ber hästen följa ledande tygeltag vä sida följer bara huvud/hals med, resten fortsätter rakt fram. Ibland ser det ut som att vä bak inte går att sätta ner, hästen tar upp igen och sätter ner igen alternativt trampar om/dubbeltrampar med hö bak. Provar volta åt höger (i grimskaft), med huvudet låångt ute till vänster välter sig hästen med tydliga problem runt åt höger och efter en halv volt rammar hon mig nästan med bogen. In till vet, men efter 45 min vintertäckad i trsp och på plan mark går hon nästan helt jämnt och vänder mycket bättre och jag får räkna med att de rör sig lite konstigt efter läggning.

Dagen efter upptäcker jag att hon inte får ner huvudet till marken (har normalt höhäck i hagen) om hon inte för det till vänster, och då verkar inte mulen hamna där hon tänkt sig. Ser också vid flera tillfällen hur hon börjar lägga sig ner, men ändrar sig och reser sig upp igen.

Kontaktar epuiterapeut som är bortrest men som kan komma ut 1 ½ vecka senare. Under tiden blir hästen betydligt bättre i halsregionen, jag börjar misstänka att sprutorna är boven i dramat och hittar här på buke gammal tråd om hästar som fått just dessa problem med halsen av sprutor. 2 dagar innan equiterap ska komma, ringer vet för att höra hur det går, och han tycker det är för tidigt efter op för manipulation så jag kontaktar ET som tycker det låter vettigt att skjuta på det.

De symptom som nu kvarstår är att hästen fortfarande har svårt för böjning åt höger. Provar jag volt åt höger välter hästen inte längre på samma sätt, men om jag med ledande tygeltag för hästens huvud mot mig, vänds rumpan motsvarande utåt, släpper jag kommer den tillbaka. Vä bak tar aldrig riktigt ut steget bakåt medan höger bak skjuter ifrån bättre - men då sänks höger korshalva (sedd från mitten av longeringsvolt höger varv) uppe på högsta punkt samtidigt som vinkeln strax nedanför svansroten där bärbensknölen sitter också sänks men öppnas i mitt tycke överdrivet bakåt, det ser ut lite som kollaps. Från vänster sida ser det ut som att höger bak roterar has utåt precis i frånskjutet och tittar man på hoven ser man att detta sker lite, lite, dock är rörelsen i höger "stjärthalva" mycket större än vad som syns på hoven.

Jag kan inte upptäcka någon skillnad i höjd vare sig på höfterna eller korshalvorna. Dessutom gick hästen i absolut jämn och taktmässig "halvpassage" i hagen i ganska brant uppförslut när det var vedhuggare ute i skogen bredvid, dagen före var hon kollad i trav i mindre motlut och var fortfarande tydligt diagonalhalt även om det var mycket bättre jfrt med tidigare.

Provade idag skritta upphöjda cavaletti i grimma och lina, och på stor volt kunde jag ta hennes huvud inåt utan att rumpan for ut, men det såg inte bekvämt ut.

Hästen var under första 6 dagarna behandlad med Streptocillin 40ml/d, en B-vit spruta dag 5 samt finadyne vid 2 tillfällen, direkt efter op samt dag 5 om jag inte minns fel. Läggningen gick mycket lugnt och bra till. Stygnen har läkt bra och det har inte sett ut som att det sträckt något när hon gått.

Så, vad tror ni?
 
Sv: Konstigt sned häst

Dessutom svankar hon till när hon sätter ned höger bak i backen. Håller på att bli väldans konfunderad nu. Verkar inte halt längre men är väldigt markbunden fram i traven, men hon är ju överbyggd så jag vet inte om det har med saken att göra, hon har ju tappat mycket muskler...
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 169
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 324
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 275
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp